ایران در تولید پسته به رده دوم جهان سقوط کرد

دسته بندي : اقتصاد
تاريخ : 24 مرداد

رييس انجمن پسته ايران اعلام كرد: از سال ۲۰۱۱ ايران در جايگاه دوم توليد پسته در جهان قرار گرفت و امسال و سال آينده و به طور قطع براي هميشه در رده‌ دوم توليد پسته قرار خوهيم داشت.

 

محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه آمريكا‌ در توليد پسته از ايران پيشي گرفته ‌است، گفت: تا سال گذشته ايران با توليد حدود ۲۰۰ هزار تن پسته در جايگاه اول توليد اين محصول قرار داشت و آمريكا دومين كشور توليدكننده پسته به شمار مي‌رفت اما اين كشور با افزايش توليد از سال ۲۰۱۱ اولين كشور توليدكننده پسته در جهان شده است.

 

وي افزود: با توجه به اينكه آمريكا عمده محصول توليدي‌اش را در بازار داخلي خود مصرف مي‌كند، صادرات كمي دارد و ايران همچنان جايگاه اول صادرات خود را در بازارهاي جهاني حفظ كرده است.

 

جلال‌پور گفت: سال گذشته آمريكا ۲۱۰ هزار تن پسته توليد كرد و بر اساس برآوردها امسال ميزان توليد محصول اين كشور به ۲۸۰ هزار تن مي‌رسد.

 

رييس انجمن پسته تصريح كرد: ميزان برداشت پسته در آمريكا سه برابر ايران است، چرا كه باغات آنها به صورت يكپارچه بوده و مشكل و محدوديت آب هم ندارند لذا بهره‌وري آنها در توليد اين محصول از ايران بالا‌تر است.

 

جلال‌پور نهايت ميزان برداشت پسته در ايران را ۸۰۰ كيلوگرم در هر هكتار عنوان و تصريح كرد: كشور ما به دليل اين‌كه داراي اراضي خرده‌مالكي بوده و محدوديت آب دارد، با بهره‌وري پايين توليد مي‌كند.

 

رييس انجمن پسته از افزايش توليد اين محصول در ايران نسبت به سال گذشته خبرداد و اظهار كرد: با وجود اينكه محصول پسته ايران و آمريكا در سال جاري افزايش مي‌يابد هيچ‌گونه نگراني نداريم، چرا كه ميزان مصرف سرانه جهاني هم افزايش يافته و پسته ايراني جايگاه خوبي دارد. از سوي ديگر با توجه به اين‌كه مصرف پسته در كشور آمريكا بالاست، بيشتر توليد اين كشور در بازار داخلي‌اش مصرف مي‌شود.

 

جلال‌پور پيش‌بيني كرد كه طي سه ماهه فصل پاييز ۵۰ درصد از پسته امسال صادر شود.

 

 

گردآوری: گروه خبر گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي