اگر تنبل هستید اینگونه کالری بسوزانید

تاريخ : 24 بهمن

جلوی پنجره آشپزخانه ایستاده بودم و به یک عالمه کاری که در فهرست برنامه هفتگی ام نوشته بودم فکر می‌کردم. به اینکه گزینه ثبت‌نام در باشگاه ورزشی چند هفته‌ای است که در این فهرست نوشته شده و هر بار به هفته بعد منتقل می‌شود.

اگر تنبل هستید اینگونه کالری بسوزانید, پورتال خبری فرهنگی گهر

در این فکر بودم که با این همه مشغله کاری و درسی و مسئولیت کار خانه و آشپزی و … چه برنامه‌ای را می‌توانم انتخاب کنم که هم با برنامه‌های من جور در بیاید و هم عملی باشد و هم تا حدی به تناسب اندام کمک کند. این شد که رفتم پای اینترنت و شروع کردم به جست‌وجو. بین صدها نتیجه‌ای که پیدا کردم، به مواردی برخوردم که هم جالب بودند و هم با شرایط من سازگاری عجیبی داشتند. اگر شرایطی شبیه به من دارید، این مطلب را از دست ندهید چون بدون شک شما هم با خواندن این واقعیت‌ها شگفت‌زده می‌شوید؛ اینکه چطور بعضی از کارهایی که حتی فکرش را نمی‌کنید باعث کالری سوزی می‌شوند.

 

قرار گرفتن در سرما

وقتی هوای محیط سرد است، بدن کالری بیشتری می‌سوزاند، به خصوص اگر سرما در حدی باشد که باعث لرزیدن شود، مصرف انرژی بالاتر می‌رود. حساسیت پاسخگویی افراد به سرما متفاوت است. شدت لرز نیز تحت تاثیر میزان کاهش دمای بدن است که به عمق پوست بستگی دارد. البته میزان چربی و لباسی که فرد پوشیده نیز در این قضیه نقش دارند. بعضی‌ها هیچ وقت احساس لرز نمی‌کنند که ممکن است به دلیل لایه‌های مختلف چربی بدنشان باشد. دلیل دیگری که باعث می‌شود هوای سرد مصرف انرژی را افزایش دهد این است که یک کار فیزیکی سنگین انجام دهید؛ برای مثال زدن قدم زدن در برف عمیق یا پوشیدن لباس‌های سنگین احتمالی هم وجود دارد که بتوانید سه تا هفت درصد بیشتر کالری بسوزانید؛ یعنی وقتی هوای سرد پوست تان را لمس میکند، بدنتان را دوباره گرم کنید و هوای سردی را که وارد ریه‌هایتان می‌شود گرم کنید.

 

بدن به ازای هر یک ساعت لرزیدن حدود ۴۰۰ کیلوکالری می‌سوزاند تا بتواند خودش را گرم نگه دارد.نوشیدن آب سرد نیز چنین کارکردی دارد. هر چه آبی که می‌نوشید سردتر باشد، کالری بیشتری می‌سوزانید چون بدنتان انرژی بیشتری را صرف گرم کردن آب می‌کند. اگر روزی هشت لیوان آب سرد بنوشید، ۷۰ کیلوکالری بیشتر می‌سوزانید. این اصل درباره هر نوع نوشیدنی بدون کالری صدق می‌کند. ممکن است دوست داشته باشید قهوه و چای را به خاطر همین اثر کالری سوزیشان، سرد بنوشید.

 

خندیدن

بدن شما حتی وقتی که آرام یک‌جا نشسته‌اید هم کالری می‌سوزاند. انرژی لازم برای پمپاژ قلب و نفس کشیدن و اصلا برای زنده ماندن به کالری سوزاندن نیاز دارد اما چطور وقتی می‌خندیم کالری می‌سوزانیم؟ یک فرد ۶۸ کیلوگرمی را در نظر بگیرید. این فرد موقع انجام دادن کارهای مختلف، کالری می‌سوزاند. کارهایی مثل دویدن آهسته، اسکی، باغبانی و حتی رانندگی. خندیدن به شدت آن کارها نیست اما ۱۰ تا ۲۰ درصد ضربان قلب را بالا می‌برد. در نتیجه سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد؛ بنابراین حتی وقتی خنده را متوقف می‌کنیم، بدن همچنان به کالری سوزی ادامه می‌دهد. حدود ۱۵ دقیقه خندیدن در طول روز ۱۰ تا ۴۰ کیلوکالری می‌سوزاند. همین ۱۵ دقیقه خوشحالی کردن می‌تواند سالی ۱/۸ کیلوگرم از وزنتان را کاهش دهد.

 

ریلکسیشن

براساس چند پژوهش اخیر، استرس می‌تواند به ایجاد چربی‌های شکمی کمک کند. وقتی دچار استرس هستید، هورمون‌هایی مثل کورتیزول می‌توانند باعث تحریک اشتها، کاهش سوخت و ساز بدن، و ذخیره چربی در ناحیه شکمی شوند. چه کار می‌توانید بکنید؟ فعالیتی را پیدا کنید که استرستان را کاهش دهد؛ می‌خواهد گوش کردن به یک موسیقی آرام باشد یا نرمش‌های آرامش بخش. این فعالیت‌ها نه تنها باعث ریلکس شدنتان می‌شوند، بلکه احتمال پرخوری عصبی را هم کم می‌کند. هر یک ساعت فکر کردن هم ۶۴ کیلوکالری می‌سوزاند؛ یعنی چهار کیلوکالری بیشتر از زمانی که خوابید.

 

تکان دادن انگشتان

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افراد لاغر حدود ۱۵۰ دقیقه در روز بیقرارتر از افراد چاق هستند. البته این بیقراری همیشه هم به معنی انجام کارهای سنگین نیست. یک سری از کارهای کم اهمیت مثل ضربه زدن با پا و انگشتان دست، پیچاندن و بازی کردن با موها، تکان دادن دست و پا و بدن موقع صحبت کردن، حدود ۳۵۰ کیلوکالری در روز می‌سوزانند که در طول سال حدود پنج تا ۱۵ کیلوگرم از وزن فرد است. به این فعالیت‌ها، فعالیت‌های گرمازای بدون حرکت می‌گویند؛ حرکت‌هایی که در واقع ورزش نیستند. با انجام آنها در هر ساعت می‌توانید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری بسوزانید.

 

جویدن آدامس

جویدن آدامس ذهن را فریب می‌دهد و انگار در حال غذا خوردن هستید. این حقه باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود. یک ساعت جویدن آدامس ۱۱ کیلوکالری می‌سوزاند؛ پس اگر ۱۲ ساعت آدامس بجوید ۱۳۲ کیلوکالری می‌سوزانید. حال اینکه چه کسی می‌تواند ۱۲ ساعت آدامس بجود برای محققان چندان اهمیت ندارد چون سرشان شلوغ است و وقت فکر کردن به مسائل را ندارند!

 

ایستادن

وقتی ایستاده ایم، قلب در هر دقیقه به طور متوسط ۱۰ بار یا بیشتر می‌زند و در هر دقیقه حدود ۷/۰درصد کالری بیشتری می‌سوزاند که در هر ساعت حدود ۵۰ کیلوکالری می‌شود؛ برای مثال اگر به مدت پنج روز، روزی سه ساعت سرپا بایستید، حدود ۷۵۰ کیلوکالری می‌سوزانید که در طول سال حدود ۳۰ هزار کیلوکالری می‌شود.سه چهار ساعت سرپا ایستادن در طول روز با شرکت در ۱۰ دوی ماراتن در سال برابری می‌کند. هر چند که در محل کار نمی‌توانیم دائم سرپا بایستیم اما محققان معتقدند که می‌توانیم با کارهای کوچکی این زمان را برای خودمان ایجاد کنیم؛ برای مثال وقتی با تلفن صحبت می‌کنیم سرپا بایستیم یا به جای اینکه با همکار چند میز آن‌طرفترمان به وسیله ایمیل در ارتباط باشیم، بلند شویم و برویم جلوی میزش با او صحبت کنیم. اگر مشکل زانو و کمردرد نداریم از پله‌ها استفاده کنیم و… همه این روش‌های ساده بدون اینکه متوجه شویم، از ذخایر سوختی ما که همان کالری‌ها هستند استفاده می‌کنند. ایستادن ۵۰ درصد بیشتر از نشستن کالری می‌سوزاند. شاید بعد از خواندن این مطلب تصمیم بگیرید که حتی سریال و اخبار را هم ایستاده تماشا کنید!

 

لم دادن

پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که فقط چهار ساعت در روز می‌خوابند، سخت‌تر می‌توانند کربوهیدرات بسوزانند، چرا؟ افزایش سطح انسولین و هورمون استرس؛ یعنی کورتیزول. وقتی حسابی خسته و وامانده اید، بدنتان برای انجام کارهای معمول روزانه‌اش، حسابی کمبود انرژی دارد که شامل درست و حسابی سوزاندن کالری هم می‌شود؛ پس بهترین راه برای اینکه مطمئن باشید سوخت و ساز بدنتان به طور منظم و یکنواخت ادامه دارد، این است که هر شب شش تا هشت ساعت بخوابید. هر یک ساعت خواب، ۶۰ کیلوکالری می‌سوزاند؛ بنابراین پس از هشت ساعت خواب حدود ۴۸۰ کیلوکالری می‌سوزانید.

 

نفس کشیدن

وقتی نفس می‌کشید بدون اینکه خودتان متوجه شوید دارید کالری می‌سوزانید. برای اینکه بدانید نفس کشیدن چقدر از کالری‌های شما را می‌سوزاند، همین الان یک قلم و کاغذ بردارید و وزن بدنتان را ضربدر ۰۲/۰ کنید و حاصلش را در زمان مورد نظرتان ضرب کنید. با این روش می‌توانید تعداد کالری را که در آن زمان مشخص می‌سوزانید به دست آورید. برای مثال یک فرد ۶۸ کیلوگرمی در ۱۵ دقیقه حدود ۲۱ کیلوکالری فقط از راه تنفس می‌سوزاند.

منبع: armandaily.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي