انتقاد روسیه از تحریم های ضد ایرانی آمریکا

وزارت خارجه روسیه اقدام آمریکا مبنی بر اضافه کردن 18 فرد و شرکت به فهرست سیاه آن کشور را مورد انتقاد قرار داده و آن را با روح سند ژنو مغایر دانست.

انتقاد روسیه از تحریم های ضد ایرانی آمریکا

وزارت خارجه روسیه به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزرات امور خارجه روز جمعه (۲۲ آذر) در بیانیه‌ای گفت: «افزایش فهرست سیاه آمریکا می تواند به طور جدی اجرای توافق‌نامه ژنو را که کاهش نظام تحریم‌ها را پیشنهاد کرده پیچیده کند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه این اقدام آمریکا را مخل اعتمادسازی میان طرف‌های مذاکره‌کننده دانسته است. وی گفت:«اقدامات آمریکا کمکی به اعتمادسازی میان طرفین مذاکره کننده یا دستیابی آنها به توافقی جامع نمی‌کند تا مشکلات برنامه هسته‌ای ایران، با تضمین کامل حقوق این کشور، چنانکه در ان‌پی‌تی تصریح شده است، حل شوند.»

وی در این بیانیه همچنین از آمریکا خواست رویکردی مسئولانه اتخاذ کند تا تغییرات مثبت در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران حفظ شوند.

دولت باراک اوباما، رییس جمهور امریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی علیه بیش از ده‌ها شرکت و شخص به خاطر «ارائه پشتیبانی» برای برنامه انرژی هسته‌ای ایران اعمال کردند.

ایران با محکوم کردن تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی آنها را غیر سازنده دانسته و گفته است که دولت امریکا مسئول این اقدامات غیر محتاطانه است.

ایران و پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل، یعنی امریکا، روسیه، فرانسه، چین و انگلیس به علاوه آلمان، ۲۴ نوامبر در ژنو سوئیس به توافقی موقت درباره برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند. این توافق زمینه را برای دستیابی به توافقی جامع درباره اختلاف یک دهه‌ای غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند.

شش کشور در ازای موافقت ایران با محدود کردن شش ماهه برخی جنبه‌های فعالیت هسته‌ای خود متقبل به لغو برخی تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی شدند. همچنین توافق شد که طی این چارچوب زمانی تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال نشود.

منبع:عرش نیوز

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه