اطلاعات جامع و کاملی در مورد انتخاب رشته کنکور 95

دسته بندي : دانشگاه,⭐ اخبار
تاريخ : 21 مرداد

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۵ آغاز شده است. در ادامه اطلاعات جامع و کاملی در مورد انتخاب رشته کنکور ۹۵ را می خوانید

اطلاعات جامع و کاملی در مورد انتخاب رشته کنکور 95, پورتال خبری فرهنگی گهر

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) این آزمون از ساعت ۸:۰۰ صبح روز شنبه ۲۳ مرداد ۹۵ تا روز پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵ در باجه های روزنامه فروشی سراسر کشور توزیع می‌شود.

توزیع پستی دفترچه انتخاب رشته

آن دسته از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده اند در صورت تمایل به دریافت دفترچه شماره ۲، می‌توانند با مراجعه به باجه های روزنامه فروشی شهرستان محل اقامت خود و با پرداخت مبلغ  ۱۰ هزار ریال (هزار تومان) در مهلت معین به عنوان کارمزد توزیع دفترچه راهنمای انتخاب رشته، نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

دفترچه مذکور رایگان بوده و به جز هزینه‌ای که برای کارمزد توزیع، تعیین شده هزینه‌ای دیگری نباید پرداخت شود.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۳۹۵ حاوی کلیه شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد است.

همچنین این دفترچه شامل کلیه رشته‌های تحصیلی که پذیرش در آنها صرفاً براساس سوابق تحصیلی است، رشته‌های تحصیلی مؤسساتی که به روش نیمه‌متمرکز دانشجو می‌پذیرند، دانشگاه پیام نور (آموزش از راه دور)، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی است.

توضیحاتی درباره نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته توسط داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه مجاز به انتخاب رشته در هر یک از دوره‌های فوق‌الذکر  هستند و نحوه مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور و نحوه تکمیل کردن فرم انتخاب رشته در دفترچه ذکر شده است.

هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی ذیربط را دریافت کنند.

هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی که بر حسب مورد مجاز به انتخاب رشته از گروه آزمایشی هنر و یا زبانهای خارجی و یا هم گروه هنر و هم زبانهای خارجی می‌باشند، علاوه بر دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی اصلی یعنی علوم ریاضی و فنی و یا علوم تجربی و یا علوم انسانی، باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی گروه‌های آزمایشی هنر و زبانهای خارجی را نیز  دریافت کنند.

داوطلبانی که منحصراً در گروه‌های آزمایشی هنر و یا در گروه آزمایشی زبانهای خارجی و یا در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید منحصراً دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی گروههای هنر و زبانهای خارجی را دریافت کنند.

به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ از تاریخ انتشار نتیجه اولیه فرصت داده می‌شود که ابتدا نسبت به تهیه و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) گروه آزمایشی مربوط و دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی اقدام کرده و کدرشته محل های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب کنند.

مهلت ۶ روزه انتخاب رشته از ۲۳ تا ۲۸ مرداد

پس از آن، کدرشته‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کدرشته محل‌های انتخابی به مدت ۶ روز (از روز شنبه ۲۳ مرداد تا ۲۸ مرداد) براساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی ثبت کنند.

هر داوطلب باید با وارد کردن شماره پرونده، نام کاربری، رمز ورود و شماره شناسنامه یا شماره پرونده، کدرهگیری و شماره شناسنامه، کدرشته محل های تحصیلی مورد علاقه خود را از رشته های تحصیلی گروه آزمایشی مجاز یا گروههای آزمایشی مجاز در دوره های مختلف روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاهها، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، دانشگاه پیام نور ثبت کرده و نسبت به تکمیل فرم مذکور در مدت زمانی که در نظر گرفته شده است اقدام کند.

پس از تائید نهایی کدرشته های انتخابی توسط داوطلب، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار داوطلب قرارداده خواهد شد. این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات در یک صفحه مجزا ارائه می‌شود.

داوطلبان باید رسید ۱۵ رقمی دریافت کنند

داوطلبان باید توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر داوطلب داده می‌شود. ضمناً پس از انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ رقمی نیز داوطلبان می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را تصحیح و یا ویرایش کنند.

به داوطلبان توصیه می‌شود پس از دریافت رسید از بخش مشاهده اطلاعات حتماً از فهرست کدرشته های انتخابی خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی که بالای آن رسید ۱۵ رقمی و شماره پرینت درج شده است یک نسخه پرینت تهیه و آن را تا زمان اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهداری کنند.

اعلام ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی از سوی آموزش پرورش

براساس اعلام رسمی وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه برای تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز آموزشی و پرورشی خود از طریق پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از میان داوطلبان واجد شرایط آزمون سراسری دانشجوی متعهد خدمت خواهد پذیرفت.

در صورت وصول ظرفیت و رشته محل‌های پذیرش دانشجو و تایید آنها از سوی دفتر گسترش آموزش عالی، موضوع متعاقباً از طریق اطلاعیه‌های این سازمان به اطلاع داوطلبان خواهد رسید و درخصوص شیوه انتخاب رشته و نحوه متقاضی شدن برای دانشگاه فرهنگیان اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.

همچنین در صورت تایید دفتر گسترش آموزش عالی برای پذیرش در رشته‌های ویژه شاغلین رسمی و یا پیمانی وزارت آموزش و پرورش‌ نیز موضوع متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند برای اینکه مراحل انتخاب رشته‌های تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند و مشکلی برای آنان بوجود نیاید، لازم است اطلاعیه‌های این سازمان، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و شرایط و ضوابط موسساتی که به صورت شرایط خاص پذیرش می‌کنند و دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی را به دقت مطالعه کنند.

الزام اخذ گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی تا پایان شهریور ماه ۹۵

تمام دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی به شرط قبولی و اخذ گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی حداکثر تا  پایان شهریور ماه ۹۵ حق انتخاب رشته خواهند داشت.

داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ که در سال ۹۴ در آزمون سراسری شرکت کرده و پذیرفته شده اند حق انتخاب رشته‌های تحصیلی دوره روزانه آزمون سراسری سال جاری را ندارند. در غیر اینصورت به عنوان متخلف تلقی و برابر مقررات مربوط با آنان رفتار خواهد شد.

شرط انتخاب رشته برای قبولی های سال ۹۴

این افراد اگر جزء پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی  دوره‌های روزانه (اعم از متمرکز یا نیمه متمرکز، پذیرش با آزمون و یا صرفاً با اعمال سوابق تحصیلی) آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ باید منحصراً برای شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی، دوره‌های غیرروزانه آزمون سراسری ۹۵ تنها به شرط اینکه تا تاریخ اول اسفند ۹۴ نسبت به انصراف قطعی اقدام کرده باشند و در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط از جمله مقررات نظام وظیفه مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون بوده‌اند. در غیر اینصورت مجاز به ثبت نام و شرکت  دراین آزمون نخواهند بود .

براساس ضوابط آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ منحصراً آن دسته از داوطلبانی که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی و یا شاغل به تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی و یا دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) بوده‌اند، حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون را داشتند.

آن دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که موفق به اخذ مدرک تحصیلی دوره کاردانی (فوق دیپلم) نشده‌اند، و همچنین آن دسته از داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه که به دوره پیش‌دانشگاهی راه نیافته‌اند، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ نبوده‌اند.

بدیهی است چنانچه در آزمون شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته تلقی شده باشند، مجاز به تکمیل فرم انتخاب رشته نیستند و در صورت تکمیل فرم انتخاب رشته از گزینش نهایی حذف و برابر مقررات با آنان رفتار خواهد شد.

تبصره: داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ که دیپلم آنان کار دانش و یا فنی و حرفه‌ای نظام جدید هستند، طبق ضوابط مجاز به شرکت در آزمون نبوده‌اند، مگر اینکه دارای مدرک فوق دیپلم باشند و یا دوره پیش دانشگاهی را گذرانده باشند.

الزام انصراف برای دانشجویان دوره روزانه در صورت شرکت در کنکور ۹۵

دانشجویان دوره روزانه (سنوات قبل) برای شرکت در آزمون باید ضمن داشتن شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون، حداکثر تا تاریخ اول اسفندماه ۹۴ از رشته‌ای که در آن مشغول تحصیل بوده‌اند، انصراف می‌دادند. در غیر اینصورت حتی در صورت انصراف بعد از تاریخ اول اسفند ۹۴ در صورت قبولی در این آزمون قبولی آنها باطل خواهد شد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي