افراد مبتلا به سنگ کلیه از رژیم‌ غذایی کم پروتئین استفاده کنند

افراد مبتلا به سنگ کلیه از رژیم‌ غذایی کم پروتئین استفاده کنند

افراد مبتلا به سنگ کلیه از رژیم‌ غذایی کم پروتئین استفاده کنند

 

سیمین وحیدی، متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری در برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت گفت: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در فصل تابستان قرار دارد، بیماری‌هایی که مربوط به سنگ سازی می‌شود، معمولاً در افراد روزه دار شیوع بیشتری پیدا می‌کند و افرادی که عفونت ادراری و آسیب‌هایی در بافت‌های کلیوی دارند، از سنگ سازی کلیه‌های شان در این ماه نگران هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فردی که در کلیه‌های خود سنگی را مشاهده کرده است می تواند روزه بگیرد؟ افزود: تا زمانی که سنگ‌های کلیه، انسدادی در لوله ارتباطی و مستانه ایجاد نکرده و انسداد حاد نشده باشد، فرد می‌تواند روزه بگیرد. همچنین افرادی که در کلیه‌های خود سنگ ریزه دارند، می‌توانند با ورزش و رژیم‌های مناسب تغذیه‌ای به دفع سنگ ریزه‌ها بپردازد.

متأسفانه بسیاری از افرادی که به نارسایی کلیه دچار شدند، افرادی بودند که از بیماری کلیوی خود آگاهی نداشتند؛ یعنی اگر سال‌های گذشته یک سونوگرافی ساده را انجام می‌دادند، متوجه سنگ‌ها شده و آن را با یک ورزش و تغذیه مناسب دفع می‌کردند. این را هم بدانیم که رشد سنگ در کلیه‌ها همراه با درد نیست و فردی می‌تواند کلیه‌ای با سنگ‌های بسیاری داشته باشد؛ اما هیج علائمی نداشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نوع سنگ تاثیر زیادی بر روزه داری ندارد، ادامه داد: تنها افرادی که دارای سنگ از نوع “اسید اوریکی” هستند، باید نوع رژیم شان را تغییر دهند. بدین معنا که در رژیم سحر و افطار، کم پروتین تر قرار دهند. برای اینکه میزان دفع اسید اوریکی شان کاهش پیدا کند. در مورد افرادی که “سنگ اگزالات” دارند نیز، توصیه می‌شود رژیم شان را عوض کنند تا اگزالات شان کاهش یابد.

وحیدی در ادامه با بیان اینکه کلسیم، دشمن آهن است، گفت: هنگامی که به همراه غذا از لبنیات استفاده می کنیم، جنگ میان آهن و کلسیم، برای جذب در بدن اتفاق می‌افتد و جذب آهن را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین بهتر است، لبنیات را قبل از صرف غذا میل کنیم تا هم آهن و هم کلسیم به خوبی جذب بدن شوند.

وی در ادامه به سایزهای سنگ‌ها اشاره و بیان کرد: اگر سایز سنگ در کلیه به اندازه ی 7 میلی متر باشد با ورزش مناسب همچون شنا کردن، غلت زدن روی زمین و … قابل دفع است و سنگ هایی با سایز بزرگتر نیاز به سنگ سازی، ورزش مناسب و رژیم دارند؛ اما عملاً اگر سنگ‌ها اشکالی در کارکرد کلیه‌ها ایجاد نکند، مغایرتی با روزه داری ندارد.

این متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه اگر ذائقه را تغییر دهیم می‌توانیم آدم‌های سالمی باشیم، اظهارکرد: برای پیشگیری از بیماری‌ها و به ویژه یبوست، رژیم آب و مایعات( زمان دقیق و میزان مصرف آن بین 6 الی 7 لیوان به طور روزانه) را انجام داد. خوردن هندوانه، طالبی و خربزه در سحر توصیه نمی شود؛ ولی در زمان افطار می تواند آنها را صرف کرد و بهتر است در هنگام سحر میوه هایی همچون هلو، زردآلو، گلابی را مصرف کرد. در زمان افطار خیلی مهم است که به چه ترتیب و چه چیزی را وارد دستگاه گوارشی می کنیم که آماده جذب است، نخست آب ولرم به میزان 1 الی 2 لیوان، سپس شیر ولرم و آبمیوه و بعد از آن نیز سوپ را می توان میل کرد.
گفتنی است، «فراسو» عنوان برنامه‌ای از گروه سلامت جسم و پیشگیری شبکه رادیویی سلامت است که شنبه تا پنچشنبه از ساعت 8:30 از این شبکه رادیویی پخش می‌شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند