اعلام تعرفه حق فنی داروخانه‌ها

دسته بندي : عمومی
تاريخ : 7 شهریور

مرضیه وحید دستجردی در گفت و گو با فارس، گفت: هیئت وزیران همزمان با روز داروسازی (۵ شهریور) پیشنهاد وزارت بهداشت درباره تعرفه حق فنی داروخانه‌ها را که ۱۳ دی ۱۳۹۰ به دولت ارائه شده بود، تصویب کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس این مصوبه دولت، تعرفه حق فنی هر نسخه در داروخانه‌های دولتی معادل ۱۵ درصد بهای نسخه و حداکثر تا سقف ۵۰۰ تومان است و در داروخانه‌های بخش خصوصی نیز برای نسخه‌های کمتر از ۱۵۰۰ تومان حق فنی داروخانه ۴۰۰ تومان و برای نسخ بیش از  ۱۵۰۰ تومان، تعرفه حق فنی داروخانه ۱۰۰۰(هزار) تومان است.

 

وحید دستجردی گفت: داروخانه‌های شبانه روزی نیز برای خدمات در ایام و ساعات تعطیل( ۲۲ شب تا ۸ صبح) به دریافت حداکثر ۲۰ درصد بیش از این تعرفه‌ها مجاز هستند.

وی افزود: همچنین تعرفه ارائه خدمات حرفه‌ای داروساز برای داروهای بدون نسخه ( OTC) معادل ۱۵ درصد مبلغ کل دارو و حداکثر تا سقف ۴۰۰ تومان است.

وزیر بهداشت افزود: این تعرفه‌ها به استناد بند«ه» ماده ۳۸ قانون برنامه توسعه پنجم مصوب سال ۱۳۸۹ و پس از تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و شورای عالی سلامت در دولت به تصویب رسید.

 
وی گفت: ارائه خدمات حرفه‌ای در داروخانه‌ها مانند تشخیص داروی تجویز شده توسط پزشک معالج، تشخیص اصلی بودن داروی تجویز شده، همچنین معتبر بودن تاریخ مصرف آن و ارائه توضیحات لازم به بیمار درباره نحوه مصرف و عوارض داروی مورد نیاز بیمار و نیز ساخت داروهای ترکیبی تجویز شده توسط پزشک جزو خدمات تشخیصی حوزه سلامت محسوب می‌شود که به ازای آن تعرفه حق فنی از بیمار اخذ می‌شود.

وحید دستجردی ادامه داد: ‌البته هزینه خدمات داروهای ساختنی و ترکیبی که در داروخانه ساخته می‌شود جدای از حق فنی است که توسط داروخانه از بیمار دریافت می‌شود و هزینه آن معادل ۱۰ درصد قیمت مواد مصرفی و حداکثر تا سقف ۹۰۰ تومان است.

 
وزیر بهداشت اضافه کرد: داروهای ترکیبی و ساختنی مشمول دریافت تعرفه ۱۵ درصد بهای نسخه مربوط به خدمات دارویی نمی‌شود.

وی افزود: در مورد داروهای ساختنی نیمه جامد، تعرفه حق فنی برای داروهای دوقلمی ۶۰۰ تومان، سه قلمی ۷۵۰ تومان و بیش از ۳ قلم ۹۰۰ تومان است و در مورد داروهای ساختنی مایع نیز تعرفه حق فنی برای داروهای دو قلمی ۴۰۰ تومان، داروهای ۳ قلمی ۵۰۰تومان و داروهای بیش از ۳ قلم ۶۰۰ تومان است، هزینه ساخت هر کپسول نیز ۷۰ ریال است.

 

 
وی گفت: در صورتی که داروخانه خصوصی در مرکز بهداشتی- درمانی مستقر نشود ولی مرکز مربوطه برای همکاری با برنامه پزشک خانواده،خدمات دارویی مانند خدمات سیاری و ده گردشی داروخانه ارائه کند،تعرفه این خدمات معادل ۳۵۰ تومان است.

 

 

 

گردآوری: گروه خبر گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي