اصول تربیتی و روانشناسی کودکانه را بیاموزیم

تاريخ : 29 مرداد

اصول تربیتی و روانشناسی کودکانه

کودکان به عنوان آسیب پذیر ترین قشر جامعه می توانند دورانی طلایی در تربیت را سپری نمایند. تربیت کودکان باید بر اساس و مبنای حرفه ای و روانشناسی صورت گیرد. مسیری که آینده ای روشن را برای کودکان ترسیم خواهد نمود.

اصول تربیتی و روانشناسی کودکانه را بیاموزیم, پورتال خبری فرهنگی گهر

درباره اصول تربیتی  کودکان

از خانه شروع کنید

اگر شما پدر یا مادری هستید که در برابر نه شنیدن از فرزندتان عصبانی می ­شوید و پرخاش می­ کنید، انتظار این را داشته باشید که در آینده کودک تان در محیط مدرسه و بعدها در زندگی مشترک ش به خاطر همین مسئله در برابر خواسته های غیرمعقول دچار بحران شود. کودک باید یادبگیرد که حق دارد، در برابر خواسته هایی که به نظرش منطقی نیست نه بگوید. با این روش یادمی گیرد هم از خودش در برابر خواسته های دیگران حفاظت کند و هم اینکه می­ آموزد نباید خواسته هایش را به کسی تحمیل کند. بهتر است به جای مجبور کردن کودک به کار موردنظرتان با او همفکری کنید.

با کودک تان حرف بزنید

از او بخواهید در مورد وقایع روزی که گذرانده با شما صحبت کند. در مورد موقعیت هایی که می­ خواسته نه بگوید.

اگر کودک‎تان به شما خوراکی تعارف کرد و شما میل نداشتید، هیچ‎گاه از سر ترحم خودتان را مجبور به خوردن آن خوراکی نکنید، لبخند بزنید و بگویید میل ندارم!

صحبت کنید و چند راه حل را با هم برای موقعیت های این چنینی بررسی کنید.

خودتان هم نه بگویید!

کودک باید به موقع نه بشنود تا رفته رفته این مهارت مهم را در زندگی کسب کند. به جای اینکه خیلی زود خواسته ی فرزندتان را برآورده کنید یا حتی خواسته ­اش را بی پاسخ بگذارید، خیلی قاطع نه بگویید و اجازه دهید واکنش منفی ­تان را ببیند.
می توانید نه گفتن را با یک توضیح همراه کنید. مثلا در پاسخ به خرید لباس، می‎توانید بگویید الان وقتش نیست و به کودک اطمینان دهید که هر وقت به لباس نو احتیاج داشت، حتما او را به خرید می‎برید.

لبخند بزنید و نه بگویید

اگر کودک‎تان به شما خوراکی تعارف کرد و شما میل نداشتید، هیچ‎گاه از سر ترحم خودتان را مجبور به خوردن آن خوراکی نکنید، لبخند بزنید و بگویید میل ندارم! با این واکنش مناسب کودک یادمی‎گیرد که نه شنیدن به معنی زیرسوال رقتن شخصیتش نیست. همچنین می آموزد نه گفتن و نه شنیدن آسیبی به رابطه‎­اش وارد نمی‎کند. این کودک در سال‎های جوانی‎­اش به راحتی و فاقد ترس از بهم خوردن رابطه‎­ی دوستانه‎اش، به تعارف دوستش برای سیگار کشیدن پاسخ منفی می‎­دهد.

حرف‎تان را عوض نکنید!

وقتی فرزندتان مدام خواسته‎­اش را تکرار می‎­کند به خاطر بی‎­حوصلگی یا ترحم، پاسختان را تغییر ندهید. در چنین شرایطی هرچندبار که لازم است به او نه بگویید و با مهربانی به او یاد دهید که تکرار خواسته‎­ی دیگران، نباید تصمیم­اش را تغییر دهد.

دیکتاتور بودن را فراموش کنید

اگر از آن دسته پدرها و مادرهایی هستید که فقط نه می­‎گویید و هیچ توضیح و دلیلی برای این کار به فرزندتان نمی‎­دهید، بهتر است دست نگه دارید. ممکن است کودک‎تان در برابر خواسته‎های شما مقاومت نکند ولی در آینده درباره‎ی موضوعاتی که با آنها

 کودک باید به موقع نه بشنود تا رفته رفته این مهارت مهم را در زندگی کسب کند. 

مخالف است، نمی­‎تواند از خود دفاع کند یا از منطق و عقلش برای نه گفتن استفاده کند. بنابراین توصیه می‎­شود در کنار نه گفتن دلیل­‎تان را برای کودک‎تان توضیح دهید.

شرایط را تغییر دهید

برای اینکه تعداد دفعات نه گفتن به کودک ­‎تان منطقی باشد، شرایط را تغییر دهید. مثلا اگر کودکتان نوپا است و نگران شکستن وسایل خانه هستید، به جای گفتن عبارتی مثل «نکن»، «بشین»، «دست نزن»، جای وسایل را تغییر دهید تا کودک بتواند آزادتر باشد و شما هم مدام در حال تذکر دادن نباشید.

حرف آخر

حرف آخر اینکه اگر در موقعیت­‎های صحیح و مناسب به کودک دلبندتان نه بگویید، در واقع او را برای آینده‎­اش آماده کرد‎ه‎­اید تا بتواند در شرایط مختلف بهترین تصمیم را بگیرد. کودکانی که مورد سوءاستفاده و تجاوز قرار می‎گیرند، مهارت نه گفتن را به درستی نیاموخته‎­اند.
کودکی که مهارت نه گفتن را آموخته می‎­داند نه گفتن به معنی بی‎­احترامی به دیگران نیست. چنین کودکانی به خاطر نه گفتن منزوی نمی‎­شوند و اعتماد به نفس بالایی خواهند داشت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي