استفاده از باند تزریقی برای قلب

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد   استفاده از باند تزریقی برای قلب صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

استفاده از باند تزریقی برای قلب

ترمیم بافت قلب بعد از حمله قلبی معمولا به عمل جراحی قلب باز نیاز دارد که با خطرات زیاد مانند عفونت قفسه سینه و از دست دادن حافظه همراه است. اما عمل‌های جراحی پرخطر ممکن است بزودی تبدیل به خاطره شود زیرا دانشمندان موفق به تولید یک باند قلب قابل تزریق جدید شده‌اند

این باند مخصوص، از نظر اندازه شبیه تمبر اداره پست است و می‌تواند با استفاده از یک سوزن کوچک تزریق شود. البته محققان تأکید دارند که هنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص مورد نیاز است و بعد از آن می‌توان از این باند برای بیماران استفاده کرد.

محققان دانشگاه تورنتو یک دستگاه جدید به‌نام “آنژیوچیپ” ابداع کرده‌اند که در واقع یک چسب خیلی کوچک مخصوص بافت قلب است. جالب این‌که، این باند برای خودش رگ دارد. پیش از این، شاهد استفاده از بافت‌های رشد یافته در محیط آزمایشگاهی بوده‌ایم که در آزمایش‌های مربوط به تأثیرات جانبی داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هدف بلند مدت تیم تحقیق کاشت آن‌ها در داخل بدن است تا قادر به ترمیم زخم‌ها باشند.

برای تولید و توسعه این چسب سه سال زمان صرف شده تا به‌جای کاشتن قابل تزریق باشد. به‌گفته یکی از اعضای تیم تحقیق، در ابتدای کار چالش‌ها بسیار زیاد و جدی بود و بیشتر آزمایش‌ها با شکست همراه بود. اما این شکست‌ها نشان داد که کار کردن روی این موضوع ارزش زیادی دارد. و سرانجام، بعد از تلاش‌های بسیار آن‌ها به طراحی رسیدند که مطابق با ویژگی‌های مکانیکی بافت هدف بود.

وقتی بافت از سوزن جدا می‌شود، چسب شروع به باز شدن می‌کند تا به شکل یک باند دربیاید. اما، فرآیند باز شدن نیازی به تزریقات اضافه ندارد و به‌ هیچ‌عنوان تحت‌تأثیر شرایط داخلی بدن قرار نمی‌گیرد.

بعد از طراحی، نوبت به رشد چسب با سلول‌های قلب واقعی رسید. رشد آن‌ها چندین روز طول کشید و سپس داخل بدن موش‌ها و خوک‌ها تزریق شد. این چست نه‌تنها بعد از باز شدن به اندازه یک چسب کاشتنی درآمد بلکه سلول‌های مربوط به قلب بعد از فرآیندهای انجام شده زنده ماندند. سلول‌های قلب بیش از اندازه حساس هستند بنابراین وقتی می‌توان این کار را برای قلب انجام داد، برای سایر بافت‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد بود. جنس این باند از پلیمر سازگار با بیولوژی بدن و تجذیه‌پذیر در محیط است یعنی در طول زمان به‌صورت طبیعی شروع به تجزیه شدن می‌کند و در نهایت بافت جدید را از خود باقی می‌گذارد.

علاوه بر این، تیم تحقیق در آزمایش‌های خود متوجه شدند که تزریق این چسب در قلب موش‌ها باعث بهتر شدن عملکرد قلب بعد از حمله شد. در این مرحله، خون بیشتری پمپاژ شد. در حالی‌که، تا پیش از تزریق چسب شرایط چندان رضایت‌بخش نبود.

به‌گفته محققان هنوز راه زیادی تا رسیدن به موفقیت نهایی باقی مانده و باید تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت بگیرد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه