از قوی‌ترین مرد جهان تا ثروتمندترین زن ایران در شورای شهر

تاريخ : 28 خرداد

 مجله مهر: در فهرست چهارمین شورای شهر تهران، چهره‌های شناخته شده‌ای به چشم می‌خورند. چهره‌هایی که کارنامه فعالیت‌شان آنها را در فهرست «ترین»های این شورا قرار می‌دهد.

بالاخره بهشت نشین های ۴سال بعد مشخص شدند. در این فهرست نامزدهای طیف احمدی‌نژاد هیچ سهمی ندارند اما اصولگرایان با ۱۸عضو و اصلاح‌طلبان با ۱۳عضو پا به این شورا گذاشته‌اند. اعضایی که هفت نفرشان در شورای سوم هم حضور داشتند و به جز ۴ورزشکاری ملی، بقیه اعضا از چهره های فرهنگی و سیاسی کشور هستند.

اما چهارمین شورای شهر تهران چند عضو «ترین» دارد. پیرترین عضو شورای شهر امسال، عباس شیبانی است. او متولد ۱۳۱۰ است و در ۸۲ سالی که از عمرش گذشته، به فعالیت های فرهنگی و سیاسی مشغول بوده است.

از قوی‌ترین مرد جهان تا ثروتمندترین زن ایران در شورای شهر, پورتال خبری فرهنگی گهر

به نوشته دایره المعارف ویکی پدیا در سال ۱۳۳۵ در تظاهرات حمایت از جمال عبدالناصر دستگیر شده و از دانشکده پزشکی نیز اخراج شده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۶۰ رقیب محمد علی رجایی بود و در انتخابات ریاست جمهوری دوره پنجم، رقیب اکبر هاشمی رفسنجانی. او را می توان ساکت ترین عضو شورای شهر هم دانست که در شورای شهر سوم بیشتر اوقات را به سکوت می گذارند.

عباس شیبانی به همراه مهدی چمران و حبیب کاشانی پرسابقه ترین اعضای شورای شهر هستند که از شورای دوم در پارلمان شهری حضور دارند. یعنی از سال ۸۱ تاکنون و تا ۴ سال دیگر!

اما لقب جوان ترین عضو شورای شهر را محسن پیرهادی از آن خود کرده است. او متولد ۱۳۵۹ است و کارشناسی ارشد روابط بین الملل دارد.

مجتبی شاکری جانباز ۷۵ درصدی شورای شهر است که از ناحیه دو چشم، دو پرده گوش و دو دست جانباز است.

بدشانس ترین

در بین ورزشکاران کشور عباس جدیدی را می توان یکی از خوش شانس‌ترین‌ها دانست که به پارلمان شهری تهران راه یافته. اما او قطعا در بین ورزشکاران حاضر در شورای شهر بدشانس ترینشان است. جدیدی در فینال المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا با کمک داوران به نفع کورت انگل آمریکایی از دستیابی به مدال طلا بازماند.

در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی هم در دستهٔ ۱۳۰ کیلو به مقام چهارم رسید. بدشانسی او البته زمانی گل کرده بود که در رقابت‌های جهانی تورنتو ۱۹۹۳ با شکست خادارتسف روس و ملوین داگلاس آمریکائی قهرمان جهان شده بود، اما به دلیل استفاده از داروی نیروزا مدال او پس گرفته شد. شاید این سال هایی که جدیدی از عرصه کشتی دور بود، شانس سراغش آمده باشد.

ری شناس ترین

احمد مسجد جامعی را ری دوست ترین و ری شناس ترین عضو شورای شهر می شناسند. کسی که با خاک ری آشناست . فرید قاسمی درباره این عضو شورای شهر می نویسد: به خاک ری دلبستگی دارد و خویشانش در ری دفن شده اند. دردهای ری را می شناسد و راهکارهای درمانی دارد. او برای دولتی های شورای شهر سوم که بر طبل جدایی ری از تهران می کوفتند این جملات را به کار برد: «برای کار کار‌شناسی جدایی ری از تهران بهتر است کسانی را بیاوریم که حداقل دو واحد درسی هوا‌شناسی و دو واحد شهرسازی پاس کرده باشند تا شالکه کار را بدانند»‌. ‌

قوی ترین مرد جهان در پارلمان

اما در بین این «ترین» ها چند نفری هم هستند که نه فقط در شورای شهر، که در سطح کشور و جهان جزو «ترین» ها به شمار می آیند. حسین رضازاده، قوی ترین مرد جهان اولین عضور شورا است که در این دسته از «ترین» ها قرار می گیرد. او دو بار در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ مدال طلای مسابقات المپیک را کسب کرد و لقب «هرکول» و «قوی‌ترین مرد جهان» به او داده شد. رضازاده در کاردانی تربیت بدنی دانشگاه آزاد تحصیل کرده و به جز ریاست فدراسیون وزنه برداری کشور، سابقه اجرایی و مدیریتی دیگری نداشته است.

پرافتخارترین المپیکی

هادی ساعی قهرمان تکواندوی کشور را به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در بازی های المپیک می شناسند. ساعی که در شورای شهر سوم هم عضو بود در المپیک آتن و پکن صاحب مدال طلا شد. او در المپیک سیدنی مدال برنز گرفت. هادی ساعی در دی ۱۳۸۲، پس از وقوع زمین‌لرزه بم مدالهای کسب شده‌اش تا آن زمان را برای کمک به زلزله زدگان اهدا کرد. ساعی دانشجوي رشته تربيت بدني دانشگاه آزاد است که در دوره گذشته شورای شهر عضو کمیسیون فرهنگی بوده است. ساعی هم جزو ورزشکارانی است که سابقه مدیریتی و اجرایی در حوزه شهری ندارد.

ثروتمندترین عضو شورای شهر

فاطمه دانشور یکی دیگر از «ترین» های این دوره شورای شهر است که عضویت اتاق بازرگانی و مدیریت یک شرکت بازرگانی و یک موسسه خیریه را در رزومه اش دارد. او که یکی از ثروتمندترین زنان کشور به حساب می آید، دکترای مدیریت رفاه اجتماعی اش را از امریکا گرفته. دانشور در رزومه تبلیغاتی اش برای انتخابات شورای شهر نوشته بود: «از تجربیات شخصی اش کار گذاشتن دینامیت در کوه سنگ معدن و انفجار آن است. (در صورتی که این از وظایف کارگران است.)»

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي