از دارچین چه میدانید؟

جام جم: دارچین از آن دست ادویه‌هایی به شمار میرود كه تقریباً در آشپزخانه اغلب خانه‌ها مقداری از آن همواره موجود است. این روزها كه درختچه آن گل میدهد فرصت مغتنمی است برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب این ادویه دم دست كدبانوها.

دارچین با نام علمی Cinnammomn zelanicum‏ درختی است به ارتفاع 5 تا 7 متر و همیشه سبز با برگ های تقریبا متقابل بیضوی دراز، نوك تیز، كامل، بی كرك و گل های زرد رنگ متمایل به سفید دارد. از تمام قسمت های این درخت بوی معطرو مطبوع دارچین استشمام می شود. گلهای آن در فاصله ماههای بهمن تا اوایل فروردین ظاهر میشود. برگ این درخت سبز سیر دارای گلهایی به رنگ سفید است و در مصر حتی قبل از ساختمان اهرام ثلاثه مصر برای درمان امراض مختلف دارچین مصرف میكردند. اولین بار در سریلانكا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها از آن استفاده كردند.

از دارچین چه میدانید؟

 

سریلانكا در حال حاضر بزرگترین تولید كننده دارچین دنیا است.قسمت مورد استفاده درخت دارچین، پوست خشك شده درخت دارچین است. دارچین دارای آمیدون، موسیلاژ، تانن، یك ماده رنگی، اگزالات كلسیم، قند،مانیت، سینامومین، اسانس و رزین است. اسانس دارچین كه تنها قسمت مهم دارچین است. به مقدار یك درصد در پوست این درخت وجود دارد. قسمت اعظم این اسانس را آلدئید سینامیك(65 تا 75) تشكیل می دهد. به علاوه دارای 4 درصد از فنول ها، به ویژه اوژنول همراه با فلاندرن، سافرول، فورفورول است. اروپاییها نیز از گذشته‌های دور در شیرینی‌پزی و آشپزی از دارچین برای طعم دادن به انواع غذاها و شیرینیها و كیكها استفاده میكرده‌اند.


* دارچین یك ادویه خاص است و یكی از اجزای اصلی كاری هندی است. هنگامی كه آن را به غذا اضافه میكنیم طعم شیرینی به غذا میدهد كه حتی میتوان آن را با شكر اشتباه گرفت ولی در عین حال ضررهای شكر را ندارد.
* دارچین كوبیده نشده خیلی بهتر از دارچین آسیاب شده عطر خود را حفظ میكند. از دارچین برای معطر كردن غذاهای گوشتی استفاده میشود.
* یك دونات دارچین بخورید تا با آرامش كامل همه چیز را زیبا ببینید.
* دارچین به اصطلاح نوعی والیوم گیاهی خوانده میشود كه دارای اثر آرام كننده و شادكننده است و در مقایسه با داروهای آرام بخش تاثیرپذیری آن دوچندان است.
* دارچین همچنین رمز جوانی نیز خوانده میشود، چرا كه مصرف روزانه آن انسان را سالم و جوان نگاه میدارد.
* دارچین برای زیاد شدن و بازیافتن نیروی جنسی به كارمیرود، كلیه را گرم میكند و ضعف كمر و پاها را از بین میبرد و كمخونی را درمان میكند.
* دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و بتازگی در آمریكای شمالی و كانادا كرمهایی به بازار آمده كه دارای دارچین است و برای رفع درد به كار میرود.
* اثر مهم دیگر دارچین پایین آوردن تب است و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و كپسول درآورده‌اند كه به عنوان تب بر، به كار میرود.
* شما میتوانید بآسانی با نوشیدن یك فنجان چای دارچین تب را بسرعت پایین بیاورید.
* دارچین رگها را باز میكند و اثر خوبی در گردش خون دارد.
* دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد و آن قوی كردن مصونیت بدن در مقابل امراض است و حتی میتوان گفت كه اثر پنیسیلین و پادزیست(آنتیبیوتیك) را به مقدار زیادی دارا است.
* اگر حس كردید كه ضعیف شده‌اید و ممكن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نكنید و حتی اگر سرما خورده‌اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.
* یكی از دانشمندان انگلیسی در كتابی كه قرن نهم تالیف كرد ادعا كرده است كه دارچین، معده را تمیز و آرام و قوی میكند. بنابراین اگرناراحتی معده دارید حتما از دارچین استفاده كنید، دارچین با همه خواص دیگر طعم بسیارخوبی دارد. حتی اگر چای معمولی مینوشید آن را با یك قطعه پوست دارچین به هم بزنید كه طعم آن را بهتر كند.
* بیدلیل نیست كه در گذشته سلمانیها كه در حقیقت دكترهای طب قدیم بودند به مشتریهای خود چای دارچین میدادند.

* گیاه دارچین به علت داشتن اسانس و تانن، محرك و قابض است و به عنوان تقویت كننده، اعمال هضم و جریان گردش خون به كار میرود و از آن برای رفع سوءهاضمه، به ویژه در مواردی كه با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشكن استفاده میشود. همچنین به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون مصرف میشودو به صورت دارو، مانند گرد و تنتور به كار میرود.
* با بررسی اثر 2 گیاه دارچین و سیاهدانه بروی نفخ معده، نتایجی كه به دست آمد، نشان داد: 60درصد افرادی كه سیاهدانه، 90درصد افرادی كه مخلوط دارچین و سیاهدانه و 10درصد افرادی كه دارچین استفاده كردند، بهبود یافتند.

* یكی دیگر از خواص دارچین این است كه باعث افزایش كارایی هورمون انسولین در بدن میشود و در نتیجه بدن نیاز كمتری به این هورمون برای كنترل قند خون پیدا میكند.
* تحقیقات برحیوانات نشان میدهد كه ادویه مریم گلی اثر انسولین را دو برابر میكند.زردچوبه و میخك این اثر را سه برابر كرده، ولی دارچین حتی اثر بیشتری از ادویه های ذكر شده را بر انسولین خون دارا است.
* بسیاری از افراد مبتلا به دیابت گزارش داده اند كه مصرف یك قاشق چایخوری دارچین روزانه تاثیر بسیار مثبتی بر قند خونشان داشته است.
* همچنین برخی تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت دارچین در كاهش فشار خون بوده است.
* پایگاه اینترنتی رویترز گزارش داد كه در مطالعه ای درباره بیماران دیابتی كه به مدت 40 روز روزانه یك گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند: میزان قند خون، كلسترول و چربیهای خونشان تا 30درصد كاهش یافت و كاهش میزان كلسترول، قند و چربی خون دربیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.
* وقتی بدن حساسیت خود را به هورمون انسولین از دست میدهد، دیابت نوع دوم بروز میكند. انسولین قند را ازخون به سلولهای بدن منتقل میكند تا به عنوان انرژی مورد راستفاده قرار گیرد. بنابراین وقتی بدن به انسولین پاسخ ندهد مقدار قند یا گلوكز در خون بالا میرود و منجر به خستگی و تاری دید میشود. افزایش قند خون در دراز مدت میتواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، نارسایی كلیوی و نابینایی را افزایش دهد.
* افزودن مقدار كمی دارچین به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یك تكه دارچین براحتی میتوان چای دارچینی تهیه كرد.
* دارچین همچنین از بروز دیابت نوع دوم در افراد در معرض خطر جلوگیری میكند.

* هر گرم دارچین كمتر از 3 كالری دارد كه بسیار اندك است.

* دارچین حاوی تركیباتی است كه عمل انسولین در انتقال گلوكز به سلولها را بهبود میبخشد.
* دارچین ظاهرا به سلولهای چربی در تشخیص و واكنش به انسولین كمك میكند.
* دارچین سوخت و ساز گلوكز را حدود بیست برابر میكند و افزودن مقداری دارچین به دسرهای شیرین میتواند افزایش قند خون حاصله از صرف یك وعده غذای حاوی شكر و را تعدیل كند.

مضرات و خطرات دارچین

* دارچین حاوی برخی مواد است كه مصرف زیاد آن میتواند سمی باشد، بنابراین در مصرف این ماده غذایی باید دقت كرد.
* هنوز پزشكان در تجویز دارچین به عنوان یك درمان اصلی برای دیابت در شك و تردیدند و معتقدند برای اعلام نظر نهایی زمان بیشتری مورد نیاز است.
* مصرف زیاد دارچین باعث التهاب یا ورم كردن پوست، زخمها و تركهای گوشه دهان و همینطور سوزش معده میشود.
* هرچند دارچین از لخته شدن خون جلوگیری میكند، اما زیادی آن در خون باعث بروز مشكلات خونی و گردش خون میشود، بخصوص اگر با داروهایی كه موجب رقیق شدن خون میشود (مانند آسپرین) مصرف شود، مشكلات را دو برابر میكند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه