از بین بردن جرم دندان در خانه با روش های طبیعی

تاريخ : 30 دی

جرم دندان ها اصلی ترین عامل برای از بین رفتن دندان و پوسیدگی آن ها است. همه دندانپزشکان معتقدند که هر فردی در طول سال حداقل باید دو بار به دندانپزشکی مراجعه کند و از سلامت دندان ها و لثه خود اطیمنان یابد. گهر در این بخش روش های طبیعی برای از بین بردن جرم دندان در خانه را برای شما عزیزان شرح می دهد.

از بین بردن جرم دندان در خانه با روش های طبیعی, پورتال خبری فرهنگی گهر

از بین بردن جرم دندان در خانه با روش های طبیعی

مسواک زدن به روش صحیح، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهان شویه، اصول اولیه برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان‌ها هستند.

اما اگر این اصول بهداشتی رعایت نشود مواد غذایی و باکتری‌ ها به شکل لایه‌ ای به دندان‌ها می چسبند و تشکیل پلاک‌ های دندانی را می‌ دهند که اگر بازهم پاکسازی نشوند این پلاک‌ ها به لایه سختی موسوم به جرم دندان تبدیل می‌ شوند.

این لایه زرد و سخت روی دندان‌ ها نه تنها ظاهری نا مطلوب به چهره می دهند بلکه به هیچ وجه برای سلامت بدن مناسب نیستند. اما با این حال شاید تنها عده کمی از مردم برای پاکسازی جرم دندان به دندانپزشک مراجعه کنند و اغلب به دلایل مختلف از آن غفلت می‌ کنند.

از بین بردن جرم دندان با روغن‌ کشی

روغن‌ کشی یک روش بسیار قدیمی است که به سلامت دهان کمک کرده و جرم‌ های روی دندان‌ ها را هم از بین می‌ برد. روغن نارگیل طبیعی برای این روش بسیار عالی است زیرا سرشار از اسید لائوریک است که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد.

یک تحقیقی که انجام گرفت، پیشنهاد می‌ کند که روغن‌ کشی با روغن نارگیل برای کاهش ایجاد جرم دندان بسیار موثر است.

  1. ۱) یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل طبیعی را در دهانتان بریزید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را در دهانتان بچرخانید و به همه قسمت‌ های آن برسانید.
  2. ۲) آن را بیرون بریزید. به هیچ عنوان آن را غرغره نکنید یا قورت ندهید.
  3. ۳) دندان‌ هایتان را مثل همیشه مسواک بزنید.
  4. ۴) این کار را هر روز صبح قبل از صبحانه تکرار کنید.

علاوه بر این که می‌ توانید روزانه چند قطره روغن نارگیل را هم روی لثه‌هایتان ماساژ دهید. روغن‌ کشی را می‌ توانید با روغن کنجد گرم هم انجام دهید.

از بین بردن جرم دندان با استفاده از چوب مسواک

چوب مسواک از شاخه‌ های درختی‌ به نام مسواک تهیه می‌شود که نه تنها در جنوب ایران بلکه در کشورهای مصر و هند نیز به وفور یافت می‌ شود. چوب این درخت علاوه بر آن که اثر ضد میکروبی دارد می‌ تواند با کمک فلورایدی که در ساقه‌هایش وجود دارد بسیاری از میکرو ارگانیسم‌ های غیر هوازی را که موجب پوسیدگی دندان می‌ شود بردارد و یک جرم‌ گیر بسیار عالی محسوب می‌ شود. استفاده از چوب مسواک به صورت مستمر و طولانی یکی از بهترین روش‌ هاست که شما را برای همیشه از جرم‌ گیری دندان نجات دهد. در برخی از منابع طب سنتی به این نکته اشاره شده که غرغره کردن جوشانده چوب مسواک نیز می‌ تواند در تقویت و ضد عفونی کردن دهان به ویژه لثه‌ ها موثر باشد. تنها مراقب باشید از چوب مسواک هر شب به آرامی برای جرم‌ گیری و پاکسازی دندان‌ ها استفاده کنید.

از بین بردن جرم دندان با اسانس رزماری

اسانس رزماری به عنوان یک ضد عفونی‌ کننده برای باکتری‌های دهانی عمل می‌ کند. می‌ تواند از ایجاد جرم و پوسیدگی جلوگیری کرده و بوی بد دهان را نیز رفع کند.

در تحقیقی که انجام گرفت، مشخص شد که عصاره گیاهی رزماری از رشد باکتری‌ های دهان، فعالیت گلوکوسیل‌ ترانسفراز، تولید گلوکان و ایجاد جرم جلوگیری می‌ کند.

  1. ۲ یا ۳ قطره از اسانس رزماری را با یک قاشق غذاخوری آب یا روغن حامل مخلوط کنید.
  2. مخلوط را در دهانتان بچرخانید و این کار را ۱۰ دقیقه ادامه دهید.
  3. آن را بیرون بریزید و به طور عادی مسواک بزنید. حواستان باشد که مخلوط را غرغره نکنید یا قورت ندهید.
  4. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

اگر اسانس رزماری در خانه ندارید می‌ توانید از اسانس مریم‌ گلی یا آویشن هم استفاده کنید.

از بین بردن جرم دندان با جوش شیرین

جوش شیرین به از بین بردن پلاک‌ های روی دندان‌ ها کمک می کند. کافیست مقدار کمی جوش‌ شیرین را روی مسواک خشک خود بریزید و دندان‌ هایتان را با آن مسواک کنید. سپس دهانتان را با آب ولرم بشویید. همچنین می‌ توانید، یک قاشق چایخوری نمک را با ۲ قاشق چایخوری جوش‌ شیرین مخلوط کنید. مسواکتان را روی این مخلوط بزنید و سپس دندان‌ ها را با آن مسواک بزنید. هر کدام از این روش‌ ها را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید. البته نباید به میزان زیاد از جوش‌ شیرین استفاده کنید زیرا به مرور زمان موجب از بین بردن مینای دندان می‌ شود.

از بین بردن جرم دندان با نمک

نمک یکی از قدیمی ترین درمان ها برای رفع زردی و جرم دندان هاست. کافی است مقداری نمک و زغال را با هم مخلوط و دندان را با آن تمیز کنید. دانه های نمک، صیقل دهنده است و لایه زرد چسبیده روی دندان را از بین می برد. این روش نسبت به خمیر دندان اثر ملایم تری دارد.

از بین بردن جرم دندان با گواوا

هم میوه و هم برگ‌ های گوارا عوامل فوق‌ العاده ضد جرم به حساب می‌ آیند که به از بین بردن جرم‌ های انباشته‌ شده روی دندان‌ ها و لثه‌ ها کمک می‌ کند. به علاوه، خاصیت ضد التهابی و تسکینی هم دارد که به کاهش تورم و درد لثه‌ ها کمک می‌ کند.

در تحقیقی که انجام گرفت، مشخص شد که عصاره برگ گوارا موجب کاهش چسبیدن جرم‌ ها به دندان می‌ شود.

  • چند برگ لطیف گواوا را بشویید و آن ها را به طور کامل در دهانتان بجوید. سپس بیرون بیندازید. این کار را روزانه برای کاهش خطر ایجاد جرم روی دندان‌ ها تکرار کنید.
  • یک تکه گوارا نارس بردارید، روی آن نمک بپاشید و آن را آرام بجوید. این کار را به مدت چند روز یک تا دو بار در روز تکرار کنید.
  • همچنین می‌ توانید از دهان‌ شویی محتوی عصاره برگ گواوا استفاده کنید.

از بین بردن جرم دندان با سرکه سفید

سرکه سفید دارای خواص آنتی‌ باکتریال است که می‌ تواند به جلوگیری از تجمع جرم روی دندان‌ ها کمک کند اما به دلیل اسید استیک موجود در آن باید در مصرف آن احتیاط کرد چون استفاده زیاد از آن موجب تخریب مینای دندان می‌ شود. دو قاشق چایخوری سرکه سفید و نصف قاشق چایخوری نمک را در نصف لیوان آب گرم حل کنید. یک یا دو بار در روز دهانتان را با این مخلوط مانند دهانشویه شست و شو دهید.

از بین بردن جرم دندان با پوست پرتقال

پوست پرتقال اغلب به عنوان سفید کننده طبیعی دندان برای از بین بردن لکه‌ های روی آن استفاده می‌ شود. شما می‌ توانید قسمت داخلی پوست پرتقال را دو دقیقه مستقیم روی دندان‌ های خود بمالید و آن ها را تمیز کنید. می‌ توانید دو تا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید.

از بین بردن جرم دندان با آلوئه ورا

درست است که ژل این گیاه تلخ است اما تاثیر شگفت انگیز در از بین بردن جرم دندان دارد. از این گیاه در ترکیب با چندین ماده دیگر می‌ توانید برای پاکسازی لثه و دندان‌ های خود بهره بگیرید. یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا، چهار قاشق چایخوری گلیسرین، پنج قاشق چایخوری جوش شیرین و مقداری عصاره لیمو را داخل یک لیوان آب بریزید. این مواد را به خوبی ترکیب کرده و روی دندان‌ ها بمالید. تا بر طرف شدن پلاک‌ های دندان روزانه این کار را انجام دهید و پس از آن هر سه یا چهار روز یک بار از این ترکیب شوینده استفاده کنید.

از بین بردن جرم دندان با پنیر

پنیر به تولید بزاق آلکالین که اسید جرم (پلاک) را خنثی می‌ کند، کمک می‌ کند. همچنین لایه‌ ای محافظ دور دندان‌ هایتان ایجاد می‌ کند که اسید باکتری جرم را دور نگه می‌ دارد. به علاوه، حاوی کلسیم و فسفات است که به تجدید مواد معدنی دندان‌هایتان کمک می‌ کند.

در تحقیقی که انجام گرفت، مشخص شد که پنیر بدون قند اضافه می‌ تواند با افزایش کلسیم و فسفات در جرم دندان، از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

یک تکه پنیر سفت بعد از غذا بخورید تا از ایجاد جرم روی دندان‌ ها جلوگیری کنید.

از بین بردن جرم دندان با سیر

سیر له‌ شده سالهاست که به عنوان یک درمان خانگی برای بر طرف کردن دندان‌ درد مصرف می‌ شود. از آن می‌ توان برای مقابله با میکروب‌ های داخل دندان که موجب جرم می‌ شوند هم استفاده کرد.

در تحقیقی که انجام گرفت، مشخص شد که یک دهان‌ شوی گیاهی که حاوی سیر، روغن درخت چای و ریحان است، ایجاد کولونی‌ های میکروبی را کاهش داده که آن را به یک عامل ضد جرم تبدیل کرده است.

  • یک قاشق چای خوری پودر سیر را با کمی روغن‌ زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را روی دندان‌ هایتان بمالید، چند دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.
  • برای سلامت دهان و دندان همچنین می‌ توانید یک یا ۲ حبه سیر را به طور روزانه بجوید. این کار بوی بد دهان که به خاطر باکتری‌ های دهان ایجاد می‌ شوند را هم از بین می‌ برد.

از بین بردن جرم دندان با چای سیاه

آب کشیدن دندان‌ ها با چای سیاه به خاطر خواص آنتی‌ اکسیدانی و آنتی‌ میکروبی آن، می‌ تواند باکتری‌ های دهان را کنترل کرده و خطر ایجاد جرم را کاهش دهد. علاوه بر این که منبع بسیار غنی از فلوراید است.

این ماده معدنی به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌ کند، کیفیت مینای دندان را تقویت کرده و توانایی باکتری‌ های دهانی برای تولید اسید که موجب پوسیدگی دندان‌ ها می‌شود را کاهش می‌دهد.

در یک تحقیق که انجام گرفت، چای سبز ایرانی غنی‌ شده با فلوراید و چای سیاه، خواص آنتی‌ باکتریال دارند.

  1. یک عدد چای کیسه‌ ای سیاه را در یک فنجان آب داغ بیندازید و بگذارید ۵ دقیقه بماند.
  2. کیسه را فشار دهید تا همه محتوی فلوراید آن خارج شود سپس آن را بیرون بیندازید.
  3. بگذارید چای سرد شود، سپس آن را به عنوان مایع دهان‌ شوی استفاده کنید.
  4. این کار را روزی یک بار تکرار کنید.

از بین بردن جرم دندان با میخک

میخک در واقع نوعی گیاه دارویی است که قرن‌ ها به عنوان یک درمان‌ کننده‌ی خانگی انواع زخم‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گرفته است و می‌تواند با میکروب‌های تشکیل‌ دهنده‌ی پلاک دندان مبارزه کند.

دهان‌ شویه‌ های گیاهی که روغن چای سبز، گیاه میخک و ریحان دارند، مانع تجمع واحدهای میکروبی تشکیل‌ دهنده‌ی پلاک دندان می‌ شوند و برای لثه‌ ها یک عامل ضد التهابی و ضد جرم هستند.

ــ یک قاشق چای‌ خوری میخک پودر شده را با کمی روغن‌ زیتون مخلوط کنید و آن را روی دندان‌ هایتان بگذارید، چند دقیقه صبر کنید، سپس دهانتان را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

ــ برای سلامت دهان و دندان و همچنین از بین بردن بوی بد دهان ناشی از باکتری‌های موجود در محیط دهان، می‌ توانید روزانه یک یا دو عدد میخک بجوید.

از بین بردن جرم دندان با چریش

از قدیم، از چریش به عنوان سفید کننده دندان استفاده می شود. با چوب درخت چریش نه تنها ذرات غذای گیر کرده از بین دندان خارج می شود بلکه بوی بد دهان نیز از بین می رود و زبان نیز تمیز می شود. این گیاه خاصیت طبیعی ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد.

از بین بردن جرم دندان با پوست گردو

چند عدد پوست سخت گردو را برداشته و داخل آب بیندازید تا حدود ۲۰ دقیقه جوش بخورد. پس از خنک شدن آب، آن را از صافی بگذرانید. آب به جای مانده همان محلول جادویی است.

دندان‌‎ هایتان را به کمک آن آب سه مرتبه در روز مسواک بزنید. اگر این کار را دو هفته انجام دهید، به راحتی می‌ توانید از شر جرم و پلاک دندان راحت شوید. علاوه بر آن، اگر با مشکل خونریزی لثه‌ ها نیز مواجه هستید، به کمک این روش می‌ توانید مانع خونریزی لثه‌ ها شوید، چرا که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

از بین بردن جرم دندان با استفاده از خوردنی‌ های غنی از ویتامین ث

خوردنی‌ های حاوی این ویتامین مثل توت فرنگی و گوجه فرنگی دارای خواص آنتی باکتریال هستند و برای از بین بردن باکتری‌ های دهانی مفیدند. مقداری از این مواد را روی دندان بمالید و ۵ دقیقه بعد دهان خود را بشویید. دو بار در هفته از این روش استفاده کنید.

از بین بردن جرم دندان با خوردن مواد غذایی تند

این هم روشی ساده برای رها شدن از شر جرم دندان است. خوردن غذاهای تند به تولید بزاق کمک کرده و دندان و لثه را پاکسازی می کند. بنابراین جویدن مقداری فلفل می‌تواند در از بین بردن پلاک‌ های دندان موثر باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي