اثرات مخرب بلوغ زودرس

دسته بندي : علمی,⭐ اخبار
تاريخ : 15 آذر

اثرات مخرب بلوغ زودرس

اثرات مخرب بلوغ زودرس, پورتال خبری فرهنگی گهر

اثرات مخرب بلوغ زودرس

انتهای بلوغ پایان رشد است که گاهی این بلوغ دیر و گاهی زود اتفاق می‌افتد که هر دو ایراد دارند؛ اما بلوغ زودرس قد را می‌سوزاند.
علی ربانی رئیس بیست و ششمین همایش بین‌المللی کودکان در نشست خبری این همایش گفت: یکی از موضوعات این همایش بحث بلوغ است. سن بلوغ دو بخش زندگی یعنی کودکی را به بزرگسالی وصل می‌کند که در این برهه چند تغییر در فرد رخ می‌دهد و یکی از آنها تغییر روح و روان فرد و دیگری تغییر فیزیک است یعنی از نظر فیزیکی رشد می‌کند. انتهای بلوغ پایان رشد است که گاهی این بلوغ دیر و گاهی زود اتفاق می‌افتد که هر دو ایراد دارند.

وی گفت: معضلات دوران بلوغ یکی افزایش وزن است. نگاهمان در دوران بلوغ این است که کودکان در نهایت چقدر قد می‌کشند و با دانستن این مقدار در صورت عقب ماندن کودک از قد مورد انتظار دخالت می‌کنیم که این مورد در مورد بلوغ نرمال است اما بلوغ زودرس قد را می‌سوزاند.

ربانی خاطرنشان کرد: دو مطالعه بزرگ در ایران درباره دختران نشان داد که وزن بیشتر می‌شود شروع مرحله ورود به بلوغ زودتر است پس چاقی خفیف ورود افراد به مرحله بلوغ را تسهیل می‌کند یعنی فرد زودتر بالغ می‌شود که این اتفاق به قد کشیدن ضربه می‌زند در حالی که چاقی مفرط بلوغ را به تأخیر می‌اندازد.

رئیس بیست و ششمین همایش بین‌المللی کودکان افزود: برای دختران زیر ۸ سالگی بلوغ زودرس و برای پسران زیر ۹ سالگی بلوغ زودرس محسوب می‌شود همچنین برای دختران بالای ۱۴ سال و برای پسران بالای ۱۵ سالگی بلوغ دیررس عنوان می‌شود آن هم در صورتی که هیچ آثاری از بلوغ وجود نداشته باشد.

وی درباره تزریق آمپول هورمون رشد نیز گفت: هورمون رشد باید زمانی مصرف شود که کمبود هورمون رشد وجود داشته باشد اما به فردی که در حال رشد است تزریق هورمون رشد توصیه نمی‌شود چرا که نقشه راه در بدن این فرد کشیده شده است و تنها در صورتی به افراد نرمال تزریق می‌شود که بسیار کوتاه قد باشند چرا که این افراد مشکل روانی خواهند داشت بنابراین شانس ۵۰ درصدی با تزریق هورمون به این افراد داده می‌شود تا قد مناسب‌تری داشته باشند.

ربانی خاطرنشان کرد: مهار کردن بلوغ زودرس مفید است ولی به تأخیر انداختن بلوغ نرمال برای رشد قدی به طور عموم مضر است زیرا گاهی نتیجه عکس داده و کوتاهی قد را در پی خواهد داشت به همین علت در برخی کشورها عقب انداختن بلوغ برای افزایش قد به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

رئیس بیست و ششمین همایش بین‌المللی کودکان افزود: در شیرخوارگی هم چاقی مفرط وجود دارد که اغلب ژنتیکی هستند. فرم رشد خانوادگی در این چاقی مؤثر است یعنی هر کاهش وزن و افزایش وزن بیماری نیست بلکه بحث چاقی مفرط در سنین بالاست که شیوع دارد و مورد نگرانی است که اغلب بر اساس پرخوری ایجاد می‌شود و به همین علت قابل پیشگیری است.

وی درباره کنترل تالاسمی ماژور در ایران نیز گفت: تالاسمی ماژور کنترل شده و شیوع آن به شدت کم شده است و بیشتر در شمال کشور به علت زمینه ژنتیکی و ازدواج فامیلی دیده می‌شود. البته یکی از راههای درمان تالاسمی ماژور پیوند مغز استخوان است که خوشبختانه در کشور ما انجام می‌شود و معمولاً درمان ۱۰۰درصدی در پی دارد و در موارد معدودی این پیوند پس زده می‌شود.

ربانی درباره علت مراجعه اغلب کودکان به مرکز طبی کودکان گفت: بیشتر کودکان مانند سراسر جهان به علت سرماخوردگی و ویروس و بیماری‌های معمولی به این مرکز مراجعه می‌کنند. در شهرهای بزرگ بیشترین مراجعه اطفال به پزشکان چکاب‌های ماهانه است ولی در دهه‌های گذشته الگوی بیماری‌ها به علت افزایش بهداشت و پیشرفت علم از سمت بیماری‌های عفونی باکتریایی به سمت بیماری‌های ژنتیکی مادرزادی، قلبی و سندرم‌ها رفته است.

رئیس بیست و ششمین همایش بین‌المللی کودکان درباره برنامه‌های همایش گفت: ۳۵۰ مقاله به همایش ارسال شده است که از این تعداد ۲۵۰ عدد پذیرفته شده است که ۲۰ عدد مربوط به پژوهشگران زبان است ضمن اینکه ۱۹ سخنران خارجی در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

وی برخی موضوعات حائز اهمیت این همایش را مباحثی در خصوص برنامه واکسیناسیون کشوری به علت تغییر برنامه و سخنان معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره وضعیت بهداشت و تغذیه عنوان کرد.

وی مباحث کودک‌ آزاری معضل بیماری‌های متابولیک در کشور، تالاسمی ماژور، ژنتیک، ویروس‌های نوپدید مانند ایبولا، چاقی در بچه‌ها، دیابت و تیروئید، بلوغ و اخلاق پزشکی را از مباحث مطروحه در این همایش دانست.

ربانی انتقال خون و مصرف فرآورده‌های خونی، رشد کودکان، مسائل روانی کودکان را از دیگر مباحث طرح شده در همایش دانست و گفت: نکته مهم دیگر این همایش برگزاری دوازدهمین همایش پرستاری کودکان در کنار همایش است.

رئیس بیست و ششمین همایش بین‌المللی کودکان درباره تغییر برنامه واکسیناسیون کشوری نیز گفت: واکسن هموفیلوس به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شده است که مننژیت و آرتریت را پیشگیری می‌کند که برای دولت هزینه دارد ولی منافع بالایی را در پی خواهد داشت.

ربانی درباره چاقی نوزادان گفت: سوءتغذیه دو طیف است یکی کمبود نامناسب وزن یا وزن نگرفتن نوزادان و دیگری افزایش نامناسب و مفرط که هر دو نامناسب است اما در حال حاضر معضل ما چاقی مفرط در سنین بالاست زیرا در سنین کودکی به واسطه تغذیه نامناسب وزن افزایش می‌یابد ولی در سنین کمتر از ۵ سال چاقی زمینه ژنتیکی دارد و ربطی به پرخوری ندارد.

رئیس بیست و ششمین همایش بین‌المللی کودکان چاقی ناشی از پرخوری در دختران در کشور در حال افزایش است که نگران کننده که البته قابل پیشگیری است.

ربانی افزود: بچه‌هایی که زمینه چاقی دارند و شیر مادر می‌خورند شانس چاق شدن بیشتری دارند که نگران کننده نیست و در واقع وزن‌گیریشان بالاست اما وزن‌گیری به علت خوردن شیر مادر پس از گذر از دوره شیرخوارگی به حالت عادی باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: کودکانی که در سنین پایین رشد خوبی دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند یک دسته افرادی هستند که از نظر ژنتیکی رشد خوبی دارند و این رشد را تا پایان ادامه می‌دهند و دسته دیگر افرادی هستند که در ابتدا رشد خوبی دارند و زود به بلوغ می‌رسند و رشد به پایان می‌رسد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي