آموزش پروپوزال نویسی به زبان ساده

دسته بندي : دانشگاه,⭐ اخبار
تاريخ : 28 آبان

پروپوزال یکی از مهمترین بخش های پایان نامه به ویژه در دوران کارشناسی ارشد و دکتری است. گهر در این بخش آموزش پروپوزال نویسی به زبان ساده را منتشر می کند.

آموزش پروپوزال نویسی به زبان ساده

آموزش پروپوزال نویسی به زبان ساده, پورتال خبری فرهنگی گهر

خواننده مي تواند يك مشتري بالقوه باشد كه در نظر داريم تا نسبت به خدمات ومحصول ما آشنائی یافته ویا به ارتباط ،حمایت ویا مشارکت با شرکت ما ترغیب گردد، و يا مي تواند استاد شما در دانشگاه باشد. در هر پروپوزال يك طرح و یا راهکار براي برآورده ساختن يك نياز پيشنهاد مي گردد که دريافت كننده آن،موارد زير را در پروپوزال مد نظر گرفته و مورد ارزيابي قرار مي دهد:

موضوع مورد تحقيق چيست؟

چرا انجام تحقيق درباره اين موضوع لازم است؟

هدف از تحقيق چيست؟

سوالات و فرضيات ما درباره موضوع چيست؟

روش گردآوري اطلاعات چيست؟

چگونه اطلاعات گردآوري شده تفسير و تحليل مي شوند؟

به چه مقدار زمان و هزينه براي انجام تحقيق نياز است؟

در هنگام نوشتن يك پروپوزال علاوه بر موارد بالا بايد اطلاعات ديگري نيز در متن پروپوزال وجود داشته باشد. اما مهمترين بخش هر پروپوزال كه پيكره آن را تشكيل مي‌دهند همين مواردي است كه در بالا به آن اشاره شده است.

قبل از اينكه بخواهيم وارد مباحث مرتبط با پروپوزال شويم شايد بهتر باشد جايگاه پروپوزال را در يك طرح تحقيقاتي و يك پايان نامه دانشجويي بهتر بشناسيم.

يك پايان نامه به صورت استاندارد در اكثر رشته ها و در اكثر دانشگاه ها ۵ فصل دارد:

فصل اول: كليات تحقيق شامل مطالبي درباره مساله تحقيق و نحوه انجام تحقيق است. اين فصل همان پروپوزالي است كه به دانشگاه ارائه مي دهيد.

فصل دوم: ادبيات موضوع و پيشينه تحقيق:

در اين فصل شما بايد مطالبي علمي درباره موضوع انتخابي خود بنويسيد. به عنوان مثال اگر پايان نامه شما درباره مديريت استراتژيك است، در فصل دوم علاوه بر تعاريف محدودي از مديريت، بايد مديريت استراتژيك را از ديد صاحبنظران اين موضوع تعريف كرده و روشهاي پياده سازي و تعيين استراتژيها را در سازمان شرح دهيد. در ادامه لازم است روش مورد استفاده خود را به شكل كامل شرح داده و در انتها نيز تحقيقات مشابه داخلي و خارجي مرتبط با موضوع تحقيق خود را معرفي نماييد.

فصل سوم: روش تحقيق:

مهمترين مطالبي كه در اين فصل به آنها پرداخته مي‌شود عبارت است از: جامعه آماري، نمونه آماري، حجم نمونه، روش نمونه گيري، ابزار گردآوري اطلاعات، روايي و پايايي آن و شيوه تجزيه تحليل اطلاعات.

فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات تحقيق:

در اين فصل شما با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي اطلاعات گرد آوري شده را نمايش مي‌ دهيد. در اين بخش است كه فرضيات تحقيق آزمون و بررسي مي شوند. بسياري از دانشجويان كار آماري تحقيق خود را با استفاده از spss انجام مي دهند.

فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات:

در اين بخش شما بايد خلاصه اي از فصل چهارم خود را به عنوان جمع بندي نتايج تحقيق مورد اشاره قرار دهيد. بعد از نوشتن اين بخش لازم است پيشنهادات به دست آمده از نتايج، محدوديتهاي تحقيق و پيشنهاد براي تحقيقات آتي را نيز به آن اضافه كنيد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي