آموزش غذا خوردن بدون اضافه کردن وزن

آموزش غذا خوردن بدون اضافه کردن وزن

آموزش غذا خوردن بدون اضافه کردن وزن
آموزش غذا خوردن بدون اضافه کردن وزن

آرزوی اکثر ما این است که بدون #ترس و اضطراب از اضافه وزن و #چاقی، هر آنچه را که دوست داریم نوش جان کنیم.
چطور بدون اینکه وزن اضافه کنیم، غذا و دسر و انواع نان و شیرینی ها را میتوانیم بخوریم؟
جواب این سوال بسیار آسان است، با تغییراتی در شیوه پخت، میتوانید غذاها و دسرهایی را تهیه و میل کنید که باعث اضافه وزن و چاقی در شما نشود.
برای دست یافتن به چنین هدفی، باید نکاتی را رعایت کنید. مادامیکه این نکته ها را برای تهیه غذاها و شیرینی های خود رعایت میکنید، هر آنچه را که دلتان بخواهد، میتوانید بدون نگرانی و اضطراب، نوش جان کنید.

1- روش سرخ کردن را از آشپزی خود حذف کنید.
سرخ کردن مواد غذایی، علاوه بر اینکه ارزش غذایی آن ماده را پایین میآورد، باعث افزایش کالری غذا نیز میشود.

2- برای حفظ ارزش غذایی و ویتامین ها و املاح مفید مواد غذایی، بهتر است از روش آب پز، بخار پز، فر پز یا کبابی برای تهیه انواع غذاها استفاده کنید.

3- نمک را به مقدار بسیار کم در آشپزی استفاده کنید و مطمئن باشید با استفاده از چاشنی های ترش، مانند آبلیمو، آبغوره و همچنین ادویه های مناسب، میتوانید غذاهای کم چرب و کم نمک و در عین حال بسیار لذیذ تهیه کنید.

4- در تهیه غذا، هر نوع چربی و روغنی که استفاده شود، باعث افزایش کالری موجود در آن و اضافه وزن خواهد شد. بنابراین بیشتر از نوع روغن مصرفی باید به مقدار مصرف آن توجه کنید.

5- بعد از اینکه مقدار روغن مصرفی را کنترل کردید، به سراغ نوع روغن مناسب با شیوه طبخ توجه کنید.

  • برای سرخ کردن مواد غذایی ( سرخ کردن را توصیه نمیکنم ) به هیچ عنوان از روغن جامد یا روغن زیتون و یا کره استفاده نکنید. چون این روغنها به سرعت میسوزد.
  • بهتر است از روغن مایع آفتابگردان یا ذرت استفاده کنید.
  • برای پخت یک غذا ترجیحاً از یک نوع روغن استفاده نکنید ( میتوانید روغن زیتون، روغن کانولا و روغن سویا ) را مخلوط کرده و از ترکیب آنها در غذا استفاده کنید.
  • برای داخل غذا ( به جز سرخ کردن ) بهتر است از روغن آفتابگردان استفاده نکنید.
  • برای روی سالاد میتوانید از ترکیب سه روغن ( زیتون + کانولا + سویا ) استفاده کنید. این سه نوع روغن از روغنهای کم ضرر است، ولی با اینحال باز هم به مقدار مصرف آن توجه کنید.

برای مثال میتوانید، جهت تهیه 1 کیلو گرم خوراک سبزیجات، 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون استفاده کنید. با این شرایط  خوراکی کم کالری و خوشمزه و مفید نوش جان خواهید کرد.

6- برای تهیه دسر و شیرینی ها، تا حد ممکن به جای شکر از عسل، شیره انگور یا خرما، میوه تازه و میوه های خشک استفاده کنید.

7- شما با وجود مصرف فرآورده های خمیری هم میتوانید وزن کم کنید!
برای تهیه کلوچه، پیراشکی، بیسکوئیت و انواع نان به جای آرد سفید، میتوانید از آرد چاودار و آرد سبوس دار استفاده کنید. به این ترتیب کالری کمتر و فیبر و الیاف بیشتری دریافت خواهید کرد و به سبب آن تا چندین ساعت،  احساس سیری میکنید.

8- هنگام انتخاب دسر بهتر است به جای دسرهایی که برای تهیه آنها از روش سرخ کردن ( خمیرها ) و اضافه کردن شربت استفاده میشود، پرهیز کرده و به جای آن، دسرهای شیری و یا ژلاتینه را ترجیح دهید ( ترجیحاً ژله و دسرهای رژیمی )

9- هنگام تهیه دسر میتوانید از مواد غذایی طبیعی و فرآوری نشده استفاده کنید تا علاوه بر مفید بودن، کالری کمتری دریافت کنید.

با رعایت نکته های ارائه شده، رژیم غذایی خود را بهبود بخشیده و با اصلاح عادات غلط تغذیه ای، به وزن ایده آل و سلامتی دست خواهید یافت.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه