آغاز سال 2014

دسته بندي : گوناگون,⭐ اخبار
تاريخ : 11 دی

مردم در اوکلند نیوزلند و سیدنی استرالیا از اولین گروههایی بودند که لحظه تحویل سال را در نخستین کرانه‌های شرقی دنیا جشن گرفتند. آتش بازی‌های لحظه تحویل سال در سیدنی از معروف‌ترین جشن‌های سال نو است که هر سال صدها هزار نفر را از نقاط مختلف قاره اقیانوسیه به پایتخت استرالیا می‌آورد.

آغاز سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر
همزمان با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور که وعده اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه برای پذیرش مهاجران و پناهندگان را چاشنی کارزارهای انتخابات تابستان گذشته کرده بود، سال ۲۰۱۴ ممکن است برای آن دسته از کسانی که استرالیا را برای اقامت دائم و خانه جدید خود انتخاب کرده‌اند، خیلی هم پر رنگ و لعاب چون آتش بازی‌های امشب سیدنی نباشد.

در ژاپن، چین و هنگ کنگ، مانند هر سال طبل‌های بزرگ آسیای شرقی به صدا در آمدند و با توجه به ادامه رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۳، شاید پیام این طبل‌ها، هشداری رساتر برای صاحبان اقتصاد در غرب دنیا محسوب شود.

اما در دبی، بلندترین برج دنیا (برج خلیفه) کانون بزرگترین آتش بازی دنیا هم بود. آتش بازی‌ها در دوبی در لحظه تحویل سال نو در نواری به طول بیش از ۵۰ کیلومتر و با انفجار حدود ۴۰۰ هزار ترقه روی داد. از کارشناسان کتاب رکوردهای گینس هم دعوت شده بود تا با حضور در دبی رکورد جدیدی به نام این شهر مدرن در حاشیه خلیج فارس ثبت کنند. سال ۲۰۱۴ در خاورمیانه در حالی آغاز شده که بحران سوریه می‌رود تا وارد سومین سال خود شود.

در آفریقای جنوبی، این کشور نخستین سال بدون نلسون ماندلا را آغاز می‌کند. نابسامانی‌ها اقتصادی در این کشور آفریقایی، که با آغاز بحران جهانی اقتصاد تشدید هم شده است، کارشناسان را در ماههای اخیر نگران کرده است. برخی از آنها نسبت به احتمال افزایش نارضایتی‌ها در آفریقای جنوبی پس از ماندلا هشدار می‌دهند.

در لندن، ساعت بیگ بن همچون هر سال مهمترین زنگ خود را به صدا در آورد و حدود یک میلیون نفر از مردم بریتانیا در کنار گردشگران تنها در چند کیلومتری نصف النهار مبداء آغاز سال ۲۰۱۴ را جشن گرفتند. انگلیس در سال جدید علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بر جای مانده از بحران جهانی اقتصاد، با مسائلی چون تلاش ها برای منفک شدن اسکاتلند و آغاز فعالیت‌های مقدماتی انتخاباتی احزاب برای دولت بعدی این کشور سر و کله خواهد زد.

در آمریکا، میدان تایمز نیویورک همچون سالهای اخیر، کانون اصلی جشن‌های سال نو است و صدها هزار زن و مرد از ساعات اولیه روز سه شنبه خود را به این نقطه از نیویورک رساندند که مبادا لحظه باز شدن توپ بزرگ را به ناچار از تلویزیون نظاره کنند. این جشن پر زرق و برق تنها در چند قدمی وال استریت روی می‌دهد که همچنان نبض اقتصاد جهان در آن می‌تپد و با وجود احساس تهدید بیشتر از ناحیه اقتصاد چین، در سال ۲۰۱۴ انتظار دارد تا به طور کامل از رکورد اقتصادی رهایی باید. همزمان اقتصاد آمریکا با به بهره برداری رسیدن بخش دیگری از منابع گازی و نفتی جدید در این کشور پهناور، می‌رود تا ضمن کسب استقلال انرژی در آینده نزدیک، آن بخش از دکترین نظامی – سیاسی خود را که همواره متاثر از موضوع انرژی بود، بازبینی کند.

منبع: بی بی سی

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي