آشنایی با تاریخچه سازمان توسعه تجارت ایران

سازمان توسعه تجارت یکی از سازمان های دولتی ایران است. این سازمان همانطور که از نام آن پیدا است، وظیفه گسترش تجارت داخلی و خارجی را بر عهده دارد. برای آشنایی با تاریخچه سازمان توسعه تجارت این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد معرفی سازمان توسعه تجارت ایران می خوانید.

آشنایی با تاریخچه سازمان توسعه تجارت ایران

آشنایی با تاریخچه سازمان توسعه تجارت ایران

تاریخچه سازمان توسعه تجارت

تجارب موفق کشورهای پیشرو در عرصه های اقتصادی حاصل تلاش و توجه آن کشورها به توسعه صادرات و افزایش سهم آنان در تجارب جهانی است. در شرایطی که تحولات اقتصادی شتابان به سوی تغییرات اساسی در حرکت است، سازمانهای توسعه تجارت Tpos)) از جایگاه ویژه ای در گسترش فعالیت های تجاری و رقابت آمیز ساختن کسب و کار در کشورها برخوردار می باشند و نقش مهمی را در توسعه اقتصادی ایفا می نمایند.

سازمان توسعه تجارت ایران، سازمانی است فعال، مشارکت جو و مبتنی بر دانش که در راستای برنامه های کلان کشور، به دنبال توسعه و تقویت تجارت خارجی و دستیابی به سهم بیشتر بازار هدف به نحوی یکپارچه و اثر بخش می باشد. این سازمان، توسعه تجارت را با عنایت به برقراری تعاملات سازنده با طرفین تجاری و ذینفعان خود، منابع انسانی کارآمد و بکارگیری دانش و فناوری جدید دنبال کرده و همواره سعی دارد با برنامه ریزی سیاستگذاری، حمایت و نظارت عالیه، بستر مناسبی جهت مدیریت کلان صادرات و تقویت زیربناها  و ظرفیت های لازم برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی کشور فراهم نماید.

اهداف سازمان توسعه تجارت ایران

توسعه تجارت خارجی، بازاریابی ، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور، فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاههای تجاری و افزایش توانمندی آنها بمنظور توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود تراز بازرگانی ، اطلاع رسانی  تجاری و انجام اقدامات لازم بمنظور روان سازی و حذف تشریفات زائد تجاری و همچنین تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیتهای تجاری و توسعه همکاریهای دو جانبه، چند جانبه و منطقه ای با سایر کشورها و نیز ارائه تسهیلات و کمک برای توسعه صادرات و ارتقاء کیفی کالاها و خدمات با توجه به مزیت های نسبی  و رقابتی کشور.

استراتژی های سازمان توسعه تجارت ایران

ارتقاء صادرات و توسعه تجارت خارجی

– گسترش و متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی (کالا و خدمات)

– تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی

– توسعه و تمرکز بر صادرات محصولات و خدمات جدید و با ارزش افزوده بالا

– یکپارچه سازی مدیریت رویدادهای تجاری و توسعه تبلیغات و بازاریابی نوین

– حفظ بازارهای سنتی صادرات

ارتقاء دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی

– ارتقاء مهارتهای علمی و تخصصی صادرکنندگان و بنگاه های تجاری کشور

– تبادل دانش فنی و مدیریت و مشارکت فعالانه در رویدادها ومجامع بین المللی اقتصادی و تجاری

– ساماندهی منابع اطلاعات تخصصی و اطلاع رسانی تجارت خارجی

– توسعه و تقویت فرهنگ صادراتی

تقویت و توسعه ظرفیت های تجاری در سطح کشور

– بستر سازی و همکاری برای ایجاد مزیت و ظرفیت های تولیدی مناسب در بخش تولید و صادرات کالا و خدمات (تولید صادرات محور)

– توسعه زیر ساختها و ارائه خدمات مناسب جهت صدور محصولات و خدمات

– توسعه و تقویت بنگاه های تجاری وحمایت از تشکیل شرکتهای کوچک و متوسط ، تبپ ها و شرکت های بزرگ صادراتی

– اعطای مشوق های صادراتی هدفمند

– تعامل مستمر با ذینفعان کلیدی سازمان، شامل اتحادیه ها ، تشکل ها ، اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان کالا وخدمات و ارائه خدمات مشاوره فنی در امر توسعه تجارت خارجی به آنها

تفوق تراز تجاری

– سیاستگذاری تجاری و بستر سازی جهت الحاق به سازمان جهانی تجارت

– توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها

– ایجاد جریان اطلاعات و تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص سیاستهای وارداتی و صادراتی کشور

برنامه ریزی ، سیاستگذاری و اعمال نظارت عالیه در امر توسعه تجارت خارجی

– توسعه یکپارچه راهبردها ی تجارت خارجی درسطح کشور

– نوسازی و روانسازی جریان تجارت خارجی با بهره گیری از الگو ها و فناوری های نوین

– همکاری و مشارکت در جهت توسعه تجارت الکترونیک در بخش تجارت خارجی

– ایجاد وحدت فرماندهی در توسعه تجارت خارجی

– واگذاری امور تصدی گری صادرات به بخش خصوصی

ارتقاء سطح کارایی و اثر بخشی منابع سازمانی   

– توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

– توسعه و ارتقاء مهارتهای علمی و عملی منابع انسانی

– ساماندهی ساختار و تشکیلات سازمانی

– اعمال جهت گیری استراتژیک در برنامه های سازمان

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه