یک نماینده با تشبیه تلگرام به فضله موش گفت آنرا فیلتر کنید!

دسته بندي : اجتماعی,⭐ اخبار
تاريخ : 9 آبان

نرم افزار تلگرام که در زمان وایبر خاک می خورد حالا به مجلس هم کشیده شده و مجلسی ها در خصوص آن اظهار نظر می کنند

یک نماینده با تشبیه تلگرام به فضله موش گفت آنرا فیلتر کنید!, پورتال خبری فرهنگی گهر

نظر نمایندگان مجلس درباره فیلترینگ تلگرام

بر اساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های رسمی کشور فیلترینگ تلگرام از حدود ٣ ماه پیش در دستور کارگروه فیلترینگ قرار داشته است. در این میان وزارت ارتباطات برای ممانعت از فیلتر شدن این شبکه پیام‌رسان، درخواست مهلت کرده بود تا با مدیران این شبکه برای مسدودسازی برخی از امکانات تلگرام که در ایران از آن استفاده های غیراخلاقی می شود مذاکره کنند.

در مذاکرات اولیه، تلگرام دسترسی ایرانیان به برخی از این امکانات را محدود کرد اما واعظی در آخرین اظهارنظر خود گفت که مدیران این اپلیکیشن، در دو هفته اخیر مجددا انسداد دسترسی ایرانیان به امکانات محدود شده را رفع کرده‌اند. حال با توجه به عدم تفاهم میان طرفین، گفته می شود در جلسه روز چهارشنبه قرار است در خصوص فیلترینگ تلگرام تصمیم‌گیری شود.

موضوع فیلترینگ تلگرام را با برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته و نظر آنها را درباره این اقدام جویا شدیم. در ادامه پاسخ های نمایندگان مجلس به خبرنگار فرارو را می خوانید.

مهدی دواتگری (عضو کمیسیون امنیت ملی و از اعضای فراکسیون رهروان ولایت): این شبکه پیام رسان هم محاسن و هم مضراتی دارد و ما باید ضمن آنکه از محاسن این شبکه استفاده کنیم درباره مضرات آن بیش از آنکه از روش های سلبی استفاده کنیم بیشتر به دنبال فرهنگ سازی در جامعه برای بهبود شیوه استفاده از تلگرام باشیم. لذا من با فیلترینگ تلگرام موافق نیستم.

ابراهیم نکو (عضو کمیسیون برنامه و بودجه و از اعضای فراکسیون رهروان ولایت): فیلترینگ را باید به عنوان یک آسیب تلقی کرد. امروزه شبکه های اجتماعی در میان مردم شناخته شده هستند و اگر مراقبت شود می تواند در خیلی از مسائل تاثیرگذار باشد. اما متاسفانه تعداد قلیلی از افراد به هرزه نگاری از جمله مسائل اخلاقی، توهین به اشخاص و … در این شبکه اجتماعی مشغول هستند که اگرچه تعداد آنها قابل توجه نیست اما در برهه های حساس شبیه جریان فتنه می تواند به تعداد آنها اضافه شود و یا در انتخابات به شکل گیری برخی تجمعات دست بزنند؛ اما ما نباید این موضوعات را به عنوان آسیب تمام عیار تلقی کنیم. لذا من با فیلترینگ تلگرام مخالفم و معتقدم باید برای قسمت های آسیب زای تلگرام چاره جویی کرد.

سیدحسین نقوی حسینی (عضو کمیسیون امنیت ملی و از اعضای جبهه پایداری): من در جریان این موضوع نیستم. من تاکنون از تلگرام استفاده نکردم و با نحوه کار آن هم آشنا نیستم و واقعا هیچ ارزیابی از آن ندارم؛ وگرنه در اظهارنظر شجاعت لازم را دارم و اگر اطلاعات داشتم صحبت می کردم.

احمد آریایی نژاد (عضو کمیسیون بهداشت): آدم وقتی قصد دارد غذا بخورد نگاه می کند که آشغالی در آن نباشد و اگر فضله موش در آن باشد کل غذا را نمی خورد. حال اگر بعضی از قسمت های تلگرام مشکل دارد مانند همان فضله موش می ماند. اگر ما برای غذای جسم حساس هستیم چرا نباید برای غذای روح حساس باشیم؟ ما چرا باید در فضای دشمن بازی کنیم؟ آنها با هدف این کار را می کنند و ما نباید ساده لوح باشیم. لذا من با فیلترینگ تلگرام موافق هستم چون آنچه که با فرهنگ اسلامی و ملی ما متناسب نیست لزومی برای ورود آن به کشور نیست.

علی مطهری (عضو کمیسیون فرهنگی): اطلاعات من در این مورد کم است و اکنون نمی توانم صحبت کنم. لذا اجازه بدهید این موضوع را بررسی کنیم و آنگاه اظهار نظر کنم.

نادر قاضی پور (عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت): به نظر من این درست نیست که اگر تعداد کمی از تلگرام استفاده نامطلوب دارند ما کل مردم را از این پیام رسان محروم کنیم. لذا بنده مخالف فیلتر شدن تلگرام هستم.

منصور حقیقت پور (عضو کمیسیون امنیت ملی و از اعضای فراکسیون رهروان ولایت): من معتقدم این امکان باید در اختیار مردم قرار بگیرد و اصلا این امکان هم وجود ندارد که از استفاده مردم ممانعت کرد. اما ما باید ممیزی هم بکنیم و اگر مثلا هزار نفر استفاده غیراخلاقی می کنند با آن هزار نفر برخورد شود. لذا اصل این پیام رسان خوب است. لذا من موافق فیلترینگ تلگرام نیستم و معتقدم صرفا باید قسمت هایی که به مسائل غیراخلاقی دامن می زنند مسدود شود.

حسین گروسی (عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت و از اعضای فراکسیون رهروان ولایت): با توجه به پیشرفتی که در عرصه تکنولوژی و فضای مجازی وجود دارد اساسا فیلترینگ جواب نمی دهد و اگرچه ممکن است برای مدت کوتاهی جواب دهد اما با پیشرفتی که در این عرصه وجود دارد قطعا این شیوه ها پاسخ نمی دهد. لذا بنده با فیلترینگ تلگرام موافق نیستم.

قاسم جعفری (عضو کمیسیون آموزش): این سوال به آن معنا جواب بله یا خیر ندارد. ما موافق این هستیم که قوانین حاکم و جاری در جمهوری اسلامی حفظ شود و اگر این پیام رسان این قوانین را حفظ می کند می توان از آن استفاده کرد و اگر نمی خواهد به قوانین ما احترام بگذارد بالاخره باید آن را مورد توجه قرار داد. لذا اگر مدیران تلگرام بپذیرند که قوانین ما نقض نشود می توان از این امکان استفاده کرد و اگر نپذیرند مرجع تصمیم گیری در این باره هرچه حکم کند لازم الاتباع است.

ابراهیم آقامحمدی (عضو کمیسیون امنیت ملی و از اعضای جبهه پایداری): باید دید ضرر این پیام رسان برای مردم چقدر است و اگر واقعا ضرر داشته باشد و این ضرر به جامعه سرایت کند به لحاظ قانونی و شرعی باید جلوی ضرر را گرفت و با آن برخورد شود.

سیدعبدالکریم هاشمی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه): اگر با فیلتر این پیام رسان مردم کلا نتوانند از آن استفاده کنند، این کار درست نیست. از شبکه های اجتماعی و به طور کلی از فضای مجازی می توان هم استفاده خوب و هم استفاده بد کرد و لذا باید کسانی که استفاده نامناسب می کنند محدود شده و مجازات شوند. لذا بنده با فیلترینگ کلی تلگرام موافق نیستم و صرفا باید بخش هایی که استفاده نامناسب دارد محدود شود.

سیدهاشم بنی هاشمی (عضو کمیسیون انرژی و از اعضای جبهه پایداری): ما باید فضای مجازی کشور را همچون کتاب و نشریات مدیریت کنیم و بر اساس سیاست های نظام باید این مسائل را مدیریت کرد و قاعدتا این پیام رسان نیز از این موضوع مستثنا نیست. لذا در صورتی که ضرورت حکم کند بنده موافق فیلترینگ تلگرام هستم.

امیرحسین قاضی زاده (عضو کمیسیون بهداشت و سخنگوی جبهه پایداری): مصادیق مجرمانه و غیراخلاقی باید فیلتر شود. حال اگر تلگرام شامل این مصادیق است باید فیلتر شود و اگر نیست نباید بشود.

منبع: فرارو

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي