مطالب پيشنهادي

یک راه موثر برای رهایی از چاقی شکم

دسته بندي : تغذیه,سلامت
تاريخ : ۱۸ آذر
بازديد : 2169

obesity1 یک راه موثر برای رهایی از چاقی شکم

افزایش تجمع بافت چربی در ناحیه شکم از مشکلاتی است که در حفظ سلامتی اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به تجمع بافت چربی در سایر نواحی بدن و حتی افزایش کلی وزن بدن دارد. افزایش در سایز دور کمر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که دریافت تنها کمی بیشتر فیبر غذایی، در کاهش سایز دور کمر اثر زیادی خواهد داشت.

در این مطالعه افزایش دریافت فیبرغذایی در نوجوانان آمریکای لاتین، طی یک دوره دو ساله، کاهش معنی‌داری در میزان چربی شکمی را نشان داد.

در این مطالعه پژوهشگران ۸۱ دختر و پسر با اضافه وزن را که در محدوده سنی ۱۷ – ۱۱ سال بودند، مورد بررسی قرار دادند.

با بررسی پرسشنامه‌های مربوط به عادات غذایی نشان داده شد که دریافت میانگین فیبرغذایی در ازای هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی در ۴۶ نفر از شرکت کنندگان در این مطالعه، به ۳ گرم کاهش یافت.

بخوانید :   معرفی گیاهان مناسب برای بخور دادن صورت

در حالی که در میان ۳۵ نفر باقی‌مانده، به‌طور میانگین به همین میزان افزایش مشاهده گردید. در میان شرکت ‌کنندگان در این مطالعه ۲۱ درصد از افرادی که فیبر کمی دریافت می‌کردند، افزایش چربی شکمی داشتند اما در میان جوانانی که فیبر بالایی دریافت می‌کردند، ۴ درصد کاهش چربی شکمی مشاهده گردید.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که حتی کاهش میزان ناچیزی در دریافت فیبر غذایی، اثر متابولیکی معنی داری را در بدن شما نشان خواهد داد. میزان توصیه شده فیبر دریافتی در سنین جوانی، ۱۴ گرم فیبر به ازای هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی یا مصرف ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر به‌طور روزانه می‌باشد.

براساس یافته‌های این مطالعه که اخیرا در مجله علمی تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است: افزایش فیبر دریافتی تا ۶ گرم در روز، اثر معنی‌داری در میزان چربی شکمی در میان جوانان خواهد داشت لذا در هر سنی برای افزایش فیبر دریافتی، افراد باید به دقت برچسب‌های غذایی را بررسی کنند.

بخوانید :   برگاموت چیست + معرفی میوه ترنج

گاهی تصور می‌شود هر چیزی که قهوه‌ای باشد یا از گندم تهیه شود منبع خوبی از فیبر است، ولی باید توجه داشت، لزوما این گونه نیست.

مصرف میزان کافی میوه و سبزیجات طی روز در تامین میزان کافی فیبر دریافتی مفید خواهد بود. البته باید توجه داشت میزان افزایش فیبر دریافتی موثر در نژادهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد ولی در هر حال افزایش مصرف فیبرغذایی در تمامی فرهنگ‌ها اثرگذار است، فقط ممکن است میزان این اثر متفاوت باشد.

نکته عملی: توجه عمومی به کنترل وزن طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، اما نقش چاقی شکمی درتهدید سلامتی بیش از سایر چاقی‌های موضعی می‌باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که نوع مواد غذایی رابطه مستقیمی با تجمع بافت چربی در بدن دارد. در این بین افزایش فیبر دریافتی که معمولا در افراد چاق کمتر از میزان توصیه شده می‌باشد و از طریق افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار تامین می‌گردد، مورد توصیه جدی است.

گردآوری : گروه سلامت گهر

منبع : افکارنیوز

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي
تخفیفهای امروز دیجی کالاخـریـد
+