مطالب پيشنهادي

گندم سیاه سرشار از خواص دارویی و درمانی

دسته بندي : تغذیه,حذف,سلامت
تاريخ : ۱۰ مهر
بازديد : 764

گندم سیاه که در واقع یک میوه گیاهی می باشد کاملا با گندم های معمول متفاوت می باشد که خواص بی نظیری در آن نهفته است ، این میوه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن می باشد که در این مطلب مفصلا به آن می پردازیم

گندم سیاه گندم سیاه سرشار از خواص دارویی و درمانی

 

گندم سیاه یا چاودار، نامی که در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می رسد،ممکن است بگویید از خانواده ی گندم هاست ولی در اصل اینگونه نیست و هیچ ارتباطی با گندم ندارد بلکه میوه یک گیاه است و دردسته بندی ها جز محصولات بدون گلوتن طبقه بندی می شود. گندم سیاه برای افرادی که رژیم خام خواری دارند بسیار مناسب است.

گندم سیاه ارتباطی با گندم ندارد و یک ماده بدون گلوتن محسوب می شود. این دانه ها خواص زیادی برای بدن دارند که در این مطلب به برخی از آن ها اشاره می شود.

خواص گندم سیاه

منبع پروتئین

اگرچه گندم سیاه جزو غلات نیست اما اغلب آن را با گندم مقایسه می کنند. گندم سیاه در مقایسه با گندم، پروتئین بیشتری دارد. با توجه به محل کشت این ماده غذایی میزان پروتئین گندم سیاه به ۱۵ درصد وزن آن (گندم سیاه خشک) می رسد. این ماده غذایی تمام اسیدآمینه ها را دارا می باشد. به همین دلیل برای گیاهخوارها یک ماده غذایی مفید است و از بروز کمبود پروتئین جلوگیری می کند.

بخوانید :   انواع روش های کاشت ناخن و مزایا و معایب هر کدام

برای سیری

گندم سیاه حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبرهای محلول در آب مانند پکتین است. این ترکیبات خواص سیرکنندگی دارند. متخصصان می گویند که بعد از مصرف لازانیای تهیه شده از گندم سیاه بیشتر از خوردن لازانیای گندم معمولی احساس سیری می کنید.

فاقد گلوتن

با وجود اینکه نام این ماده غذایی گندم سیاه است اما ارتباطی با گندم ندارد. این ماده غذایی برای افرادی که نسبت به گلوتن موجود در گندم حساسیت دارند مفید است چون فاقد این ترکیب می باشد. طعم گندم سیاه مانند فندق بوده و برای این افراد مناسب است.

گندم سیاه:خواص آنتی اکسیدانی

گندم سیاه در مقایسه با گندم یا جو میزان بیشتری آنتی اکسیدان دارد. این ماده حاوی اسیدفنولیک و همچنین فلاوونوئیدها است که اثرات ضدالتهابی دارند و سلامت قلب و عروق را تقویت می کنند. این ترکیبات همچنین از ابتلا به برخی سرطان ها جلوگیری می کنند.

شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی گندم سیاه بین ۳۰ تا ۳۵ است که پایین تر از گندم و غلات دیگر می باشد. افرادی که خود را در معرض دیابت می بینند می توانند از این ماده غذایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری استفاده کنند.

منبع ویتامین و مواد معدنی

گندم سیاه منبع مهم مس، فسفر، زینک (روی)، کلسیم و همچنین ویتامین های گروه B و غیره است. گفتنی است که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گندم سیاه بیشتر از گندم معمولی است. گندم سیاه باعث تحریک رشد باکتری های خوب روده ها شده و به هضم غذا کمک می کند.

بخوانید :   خواص انواع سبزی خوردن را بدانید

طبع گندم سیاه گرم است یا سرد؟

طبیعت گندم سیاه گرم می باشد. گندم سیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها، نیاسین، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، روی، فیبر و پروتئین است.

گندم سیاه به انگلیسی Buckwheat با نام علمی Fagopyrum esculentumگیاهی بومی جنوب شرقی آسیا از جمله کشور چین و تبت است و در برنامه ی غذایی کشور های چین، کره، ویتنام و ژاپن جایگاه ویژه ای دارد.

نحوه پخت گندم سیاه

برای پختن گندم سیاه در مرحله ی اول آن ها را خوب بشویید تا تمیز شوند. حالا در یک قابلمه با نسبت ۲ به ۱ آب و گندم سیاه را بریزید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بپزد تا آب آن خشک شده و گندم ها نرم و له شوند، از گندم سیاه پخته شده برای تهیه نواع غذا استفاده کنید.

طرز تهیه جوانه گندم سیاه

ابتدا گندم های سیاه را خوب بشویید تا تمیز شوند و سپس به مدت ۶ ساعت در آب بخیسانید.

حالا گندم ها را آبکشی کرده و در یک ظرف بزرگ بریزید و پهن کنید، ظرف را در دمای اتاق و در معرض هوای تازه بگذارید. توجه داشته باشید که هر روز ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری آب بر روی آن ها بپاشید تا رطوبت خود را حفظ کنند.

بخوانید :   بخوانید از تاثیر جوراب بر سلامت پا

بعد از ۲ تا ۳ روز گندم سیاه جوانه می زند، جوانه گندم سیاه را می توان به مدت ۷ روز در یخچال نگهداری کرد.

نحوه استفاده از گندم سیاه

گندم سیاه را به صورت پخته شده برای تهیه انواع سالاد، خوراک گیاهی، خورش، سوپ، نان، کیک، کلوچه، پنکیک و کوکی به کار می برند.

جوانه گندم سیاه را برای تهیه انواع سالاد سبزیجات، سالاد جوانه و ساندویچ ها استفاده می کنند.

گندم سیاه را از کجا بخریم؟

گندم سیاه را می توانید از فروشگاه های ارگانیک و مراکز خرید معتبر در شهر خود خریداری کنید.

ارزش غذایی گندم سیاه چقدر است؟ (در ۱۰۰ گرم)

کالری : ۳۴۳  / چربی : ۲ گرم / پروتئین : ۱۳٫۲ گرم / فیبر : ۱۰ گرم / قند : ۱۰ گرم


آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي