کرم حلزون و تبلیغات 28 میلیاردی در تلویزیون

دسته بندي : گوناگون,⭐ اخبار
تاريخ : 7 تیر

مطمئنا تا همین چند وقت قبل «حلزون» فقط یک نام ساده برای نامیدن یک حشره بود اما به تازگی بینندگان صدا و سیما در هر زمانی که یکی از شبکه های تلویزیونی را می گیرند با تبلیغات وسیعی از کرم حلزون روبرو می شوند. تبلیغاتی که روزانه بیش از یک ساعت از برنامه های صدا و سیما را دربر می گیرد و بسیاری از مخاطبان صدا و سیما را با حجم وسیع تبلیغات خود شگفت زده کرده است.

با فراگیر شدن این تبلیغات شایعه های زیادی درباره این کرم و شرکت سازنده آن مطرح شده. عده ای این کرم را فاقد ارزش های علمی عنوان کردند و عده دیگری درباره این شرکت و وابستگی آن گمانه زنی هایی را مطرح می کردند. همین گمانه زنی ها باعث شد تا با مسئولان این شرکت مستقیما صحبت کنیم و از جزئیات ماجرا اطلاعات بیشتری کسب کنیم. حتما برای شما هم جالب است بدانید این شرکت برای تبلیغات یکساله خود ۲۸ میلیارد تومان به صدا و سیما پرداخت کرده است!

کرم حلزون و تبلیغات 28 میلیاردی در تلویزیون, پورتال خبری فرهنگی گهر

حلزون از کجا آمده؟

کرم حلزون توسط یک شرکت بازرگانی به نام سپیده ماهان تولید و توزیع می شود. جالب است بدانید که این شرکت محصولات دیگری مثل کبابپز، مجموعه آموزشی زبان و … هم تولید و توزیع می کند. در این رابطه حمیدرضا علی نژاد، عضو هیات مدیره شرکت سپیده ماهان به هفت صبح توضیح می دهد: «این شرکت از حدود ۱۰ سال پیش کار خودش را شروع کرد و ما یک شرکت بازرگانی هستیم که محصولات متنوع و مختلفی را تولید و توزیع می کنیم. محصولاتی مانند دستگاه دراز و نشست تن تاک، کباب پز، قابلمه، چاقو، یک مجموعه زبان، کفش پیاده روی و … از جمله محصولات شرکت ما هستند.»

با این توضیحات سوالی که به وجود می آید این است که چگونه شرکتی با این تنوع محصولات، لوازم بهداشتی و آرایشی هم تولید می کند. آیا این کرم ها مبنای علمی دارد؟

عضو هیات مدیره این شرکت پاسخ ما را می دهد: «ما در واقع یک شرکت بازرگانی و شاپینگ هستیم که برای اولین بار این حرفه را در ایران پایه گذاری کردیم. کار اصلی ما تولید و توزیع انحصاری محصولات و پخش مستقیم آن به دست مصرف کنندگان است، بدون ایجاد واسطه. ما تمامی راه های سنتی توزیع را کنار زدیم مانند بسیاری از شرکت های مطرح دنیا محصولات را مستقیما به دست مصرف کنندگان می رسانیم. در مورد کرم حلزون هم ما یک تیم پزشکی داریم که فرمول آن را به دست آوردیم و پس از گذراندن مراحل ثبت آن در وزارت بهداشت سفارش ساخت آن را به یکی از شرکت های آرایشی و بهداشتی دادیم. این شرکت کرم را انحصارا برای ما تولید می کند و ما آن را مستقیما به دست مصرف کنندگان می رسانیم.»


انتقاد پزشکان

انتقاد برخی پزشکان نسبت به ماهیت این کرم و تاثیرگذاری آن موضوع بحث دیگری است که این روزها مطرح می شود. علی نژاد اینگونه پاسخ می دهد: «اولا حلزون تنها یک کرم نیست، بلکه یک مجموعه چهار محصولی است که استفاده از همه آنها می تواند کارایی های گفته شده در تبلیغات را داشته باشد. نکته بعدی این است که امکان ندارد صدا و سیما محصولاتی را تبلیغ کند که مجوزهای لازم و مربوطه را نداشته باشد. کرم حلزون هم تمامی مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کرده و کارایی آن به اثبات رسیده است.»

با این حساب اصلا کرم حلزون چیست؟ آیا به تعداد این همه کرم حلزونی که تولید شده ما حلزون داریم؟! به گفته عضو هیات مدیره شرکت سپیده ماهان در این کرم ها یک درصد از عصاره ترشحات حلزون استفاده می شود و باقی مانند سایر محصولات بهداشتی و آرایشی از افزودنی های مجاز استفاده شده است.


هزینه ۲۸ میلیاردی تبلیغات

این تبلیغات وسیع چقدر برای این شرکت هزینه داشته و در طول روز چند دقیقه تبلیغ کرم حلزون از صدا و سیما پخش می شود؟ علی نژاد اینگونه پاسخ می دهد: «ما برای تبلیغات محصولاتمان قرارداد ۲۸ میلیارد تومان یکساله با صدا و سیما بسته ایم و بعد از همراه اول و ایرانسل رتبه سوم را به خود اختصاص داده ایم. در طول روز ما بیش از یک ساعت را به تبلیغ کرم حلزون در صدا و سیما اختصاص داده ایم.»

آیا این حجم تبلیغات باعث پس زدن مخاطبان و ضد تبلیغ نمی شود؟ عضو هیات مدیره این شرکت اما نظر دیگری دارد و می گوید که برای جا افتادن این برند چنین تبلیغاتی لازم بود: «ما چون تازه کار خود را شروع کرده ایم و باید با بسیاری از برندهای خارجی رقابت کنیم به چنین تبلیغاتی نیاز داریم. همچنین بسیاری از مردم به برندهای ایرانی بهداشتی و آرایشی اعتماد نداشته اند و برای جلب اعتماد آنها این تبلیغات لازم بود.»

در تبلیغات این کرم، نام یکی از لوگوها شطرنجی می شود که علت این اتفاق را این مقام مسئول شرکت توضیح می دهد: «ما برای این کرم دو برند ثبت کردیم. یکی حلزون که برای توزیع در ایران است و دیگری New Today که برای توزیع در کشورهای دیگر است. از آنجایی که در صدا و سیما اجازه تبلیغات برندهای خارجی و جود ندارد نام انگلیسی این برند پوشانده شده است.»


از ۲۰ روز دیگر حلزون می رود

به گفته عضو هیات مدیره شرکت سپیده ماهان از ۲۰ روز دیگر تبلیغات کرم حلزون به اتمام می رسد و قرار است محصول دیگری که برای جلوگیری از ریزش مو است تبلیغ شود. همچنین تبلیغات محصولات دیگر این شرکت مانند کفش های پیاده روی و … نیز به زودی آغاز می شود.


شایعه های وابستگی حلزون

حجم تبلیغات وسیع این کرم این گمانه زنی ها را مطرح کرد که افراد عادی توانایی تامین چنین هزینه هایی را ندارند و ممکن است این شرکت وابستگی هایی به برخی نهادها و سازمان ها داشته باشد. موضوعی که علی نژاد آن را رد می کند: «مجموعه ما همگی از کسانی که در خارج از کشور دوره های بازرگانی خوانده اند تشکیل شده و هیچ کدام از سهامداران این شرکت وابستگی ندارند. این شرکت با فکر و ایده های خودمان تاسیس و موجب اشتغالزایی برای پنج هزار نفر شده است.»


انتقادهایی که به حلزون وارد می شود

همانطور که در گزارش هم گفته شد برخی پزشکان نسبت به کارایی و تاثیرات این کرم ابراز تردید می کنند. در همین رابطه یکی از پزشکان عضو انجمن تخصصی پوست دانشگاه تهران به هفت صبح می گوید: «محصولات آرایشی و بهداشتی که وارد بازار می شوند قبل از توزیع در کشور توسط مراکز تحقیقات و انجمن های تخصصی پوست دانشگاه تهران مورد بررسی قرار می گیرد که این پروسه برای کرم حلزون طی نشده است. ما ای میزان تاثیرات آن بی خبر هستیم.»

برخلاف سایر کشورها که کمیسیون های ویژه رصد تبلیغات در آنها وجود دارد و مخصوصا روی ادعاهای مطرح شده در تبلیغات آرایشی و بهداشتی حساس هستند، در کشور ما کمیسیون مستقلی وجود ندارد و صدا و سیما که امروز بیشتر از هر زمان به پول نیاز دارد، روزی یک ساعت کرم حلزون را برای مخاطبانش تبلیغ می کند.

گام بعدی هفت صبح این خواهد بود که ادعاهای بهداشتی مطرح شده در تبلیغات حلزون را با مجوز صادر شده از سوی وزارت بهداشت تطبیق دهد و در صورت تایید این اثرات توسط وزارت بهداشت و ارایه مجوز جالب است روش اثبات اثرات معجزه آسای کرم حلزون را توسط وزارت بهداشت بدانیم.

 

منبع: روزنامه هفت صبح

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي