کتاب صدای انسان تنها نوشته سوتلانا آلکسیویچ

صدای انسان تنها نام کتابی است که یکی از آثار ماندگار سوتلانا آلکسیویچ می باشد. کلیت موضوع این کتاب در مورد سیاست و انتقاد از سیاست می باشد. سوتلانا آلکسیویچ اهل بلاروس است. برای آشنایی با کتاب صدای انسان تنها این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد سوتلانا آلکسیویچ و رمان صدای انسان تنها می خوانید.

کتاب صدای انسان تنها نوشته سوتلانا آلکسیویچ

کتاب صدای انسان تنها نوشته سوتلانا آلکسیویچ

کتاب صدای انسان تنها

در ۲۹ آوریل ۱۹۸۶، دستگاه‌ها سطوح بالایی ازپرتوها را در لهستان، آلمان، اتریش و رومانی نشان دادند. در۳۰‌اُم آوریل، در سوئیس و شمال ایتالیا؛ اول و دوم مه ‌در فرانسه، بلژیک، هلند، بریتانیای کبیر و شمال یونان؛ و سوم مه در اسرائیل، کویت و ترکیه… ذرات هوابرد گازی در اطراف زمین سفر می‌کردند. دوم مه‌، در ژاپن ثبت شدند؛ ۵‌اُم مه ‌در هند؛ و ۵اُم و ۶‌اُم مه ‌در ایالات متحده. ظرف کمتر از یک هفته، چرنوبیل به معضلی برای کل جهان تبدیل شد.

کتاب صوتی «صداهایی از چرنوبیل» نوشته سوتلانا الکسیویچ ( – 1948)، برنده نوبل ادبیات 2015، است. حادثه اتمی چرنوبیل حادثه هسته‌ای فاجعه‌باری بود که در روز 6 اردیبهشت 1365 (26 آوریل 1986) در نیروگاه چرنوبیل در اوکراین رخ داد. انفجار و آتش‌سوزی در در رآکتور شماره 4 نیروگاه چرنوبیل باعث پخش مواد رادیواکتیو در بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا شد. کتاب صوتی «صداهایی از چرنوبیل» نمونه‌ خوبی است از مستندنگاری برای ثبت وقایعی که ابعادی بزرگ،‌ انسانی و مهیب دارند

سوتلانا الکسیویچ (Светлана Александровна Алексиевич؛  Світлана Олександрівна Алексієвич; ۳۱ مهٔ ۱۹۴۸ در ستانیسلاو ) نویسنده و روزنامه‌نگار اهل بلاروس است. وی در سال ۲۰۱۵ برندهٔ جایزه نوبل ادبیات شد. آکادمی سوئد وی را به‌دلیل روایات چندصدایی، که مظهر محنت و شجاعت در روزگار معاصر ماست، شایستهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات دانستند.

بدین‌ترتیب، آکادمی سلطنتی نوبل سوئد سووتلانا الکسیویچ را برندهٔ نوبل ادبیات ۲۰۱۵ میلادی اعلام کرد. وی نخستین نویسندهٔ بلاروس است که موفق به دریافت این جایزه شده‌است. وی همچنین در سال ۲۰۱۳ برندهٔ جوایزی همچون جایزه صلح کتاب‌فروشان آلمان و جایزه مدیسی شده‌است.

منتقدان، آثار ادبی او را سرشار از بازتاب روحیهٔ شهروندان روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌دانند.

زندگینامه سوتلانا آلکسیویچ

سوتلانا الکساندریونا الکسیِویچ در ۳۱ مهٔ ۱۹۴۸ در شهر ایوانو-فرانکیفسک به دنیا آمد. مادرش اوکراینی و پدرش اهل بلاروس بود. پس از پایان مدرسه، به‌ عنوان خبرنگار مشغول به کار شد.

پس از سال‌ها اقامت در تبعید، به کشورش بازگشت، اما زندگی در وطن باعث نشد که دست از انتقادهای سیاسی خود بردارد.

کتاب‌شناسی سوتلانا آلکسیویچ

زمزمه‌های چرنوبیل : تاریخ شفاهی؛ ترجمهٔ شهرام همت‌زاده، انتشارات نیستان

صداهای شوروی از جنگ افغانستان

جنگ چهره زنانه ندارد؛ ترجمهٔ عبدالمجید احمدی، نشر چشمه

پسرانی از جنس روی؛ ترجمهٔ ابوالفضل الله‌دادی، نگاه، ۱۳۹۵

این کتاب به نام «تابوت‌های رویین» با ترجمهٔ حضرت وهریز توسط انتشارات زریاب در سال ۱۳۹۵ در کابل نیز منتشر شده است.

آخرین شاهدان، برگردان از روسی: ترجمهٔ مصطفی مظفری، نشر هیرمند، ۱۳۹۵

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه