چگونه در اینترنت امنیت داشته باشیم؟

امنیت اینترنت شاخه ای از امنیت رایانه است که اقدامات امنیتی مختلفی را برای اطمینان از امنیت معاملات انجام شده بصورت آنلاین انجام می دهد. در این فرایند ، امنیت اینترنت از حملات هدفمند در مرورگرها ، شبکه ، سیستم عامل ها و سایر برنامه ها جلوگیری می کند. امروزه ، مشاغل و دولت ها بیشتر نگران محافظت از حملات سایبری و برنامه های مخرب ناشی از اینترنت هستند ؛ هدف اصلی امنیت اینترنت ، تنظیم قوانین و مقررات دقیقی است که می تواند حملات ناشی از اینترنت را خنثی کند.

روشهای محافظت شامل انواع مختلف رمزگذاری مانند (Pretty Good Privacy (PGP) است. علاوه بر این ، سایر ویژگی های یک راه اندازی وب ایمن می تواند شامل : فایروال هایی باشد که از ترافیک ناخواسته جلوگیری می کنند ، و برنامه های ضد جاسوس افزار ، ضد بدافزار و ضد ویروس که از شبکه ها یا دستگاه های خاص برای تماشای ترافیک آنلاین برای پیوست های مخرب کار می کنند.

در ادامه چند راه کار برای حفظ امنیت در اینترنت را برای شما کاربران گرامی شرح داده ایم.

چگونه در اینترنت امنیت داشته باشیم؟

چگونه در اینترنت امنیت داشته باشیم؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

۱- پروتکل HTTPS

این عبارت کوتاه شده ی HyperText Transport Protocol Secure می باشد.این پروتکل با بهره گیری از لایه های امنیتی باعث می شود تا اطلاعات مبادله شده بین کاربر و تارنماهای اینترنتی رمزگذاری شوند و اگر کسی به این اطلاعات دست پیدا کند نتواند آن ها را بازخوانی کند.این پروتکل در سایت هایی که نیاز به ورود شناسه کاربری دارند و همینطور درگاه های الکترونیکی بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد.معمولا مرورگر ها هنگام استفاده از HTTPS کنار آدرس سایت علامت قفل قرار می دهند.

۲- دیوارآتش یا Firewall

اصطلاح دیوار آتش یا Firewall از واژه ی لاتین Fireproof به معنای محافظ یا ضد آتش برگرفته شده است.در دنیای فناوری اطلاعات دیوارآتش از دسترسی کاربران غیر مجاز به اطلاعات  یک شبکه جلوگیری می کند.فایروال ها به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری هستند که مثال نوع سخت افزاری انواع روتر ها می باشند و مثال نوع نرم افزاری برنامه های امنیتی هستند.

 ۳- پروتکل FTP

FTP  کوتاه شده ی کلمه ی File Transfer Protocol می باشد و یک روش مرسوم برای انتقال اطلاعات از طریق اینترنت به رایانه های دیگر است.با دسترسی به سرورهای FTP می تواند فایل مورد نظر را روی اینترنت قرار دارد یا از اینترنت فایلی را بارگیری کرد.

 ۴- نام Domain

Domain نام یکتایی است که برای یک وب سایت اینترنتی انتخاب می شود.برای مثال Domain وب سایت گهر www.gahar.ir است.هر Domain یک پسوند مانند ir ،net،com و غیره دارد که نشان دهنده ی محتوای تارنمای اینترنتی می باشد.

۵-  عبارت Bookmark

کلمه ی Bookmark که در مرورگر اینترنت اکسپلورر (IE)   از آن با عنوان Favorites یاد می شود امکانی در مرورگر های اینترنتی برای ذخیره نشانی وب سایت های مورد علاقه و دسترسی سریع به آن ها است.کافیست هنگام مشاهده وب سایت مورد علاقه از Add Bookmark برای ذخیره آدرس سایت مورد نظر استفاده کنید.


۱۰ نکته برای بهبود حریم خصوصی اینترنت

چگونه در اینترنت امنیت داشته باشیم؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

۱- تنظیمات حریم خصوصی را بررسی کنید.

۲- از ذخایر عمومی برای اطلاعات خصوصی استفاده نکنید.

۳- از ردیابی بپرهیزید.

۴- آدرس پست الکترونیکی خود و شماره‌تلفن خصوصی تان را نگاه دارید.

۵- از برنامه‌های پیام‌رسانی با رمزنگاری نهایی استفاده کنید.

۶- استفاده از گذرواژه‌های امن.

۷- سطح دسترسی یا (مجوزهای دسترسی) برای برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و ضمیمه‌های مرورگر را مرور کنید.

۸- گوشی و کامپیوتر خود را با کلمه عبور و یا گذرواژه امن کنید.

۹-  از کار انداختن notifications صفحه قفل.

۱۰- در شبکه‌های Wi Fi خصوصی بمانید.


محافظت از سیستم در برابر تهدیدات اینترنتی

۱) یک ضدویروس قوی نصب کنید

کاربران بسیاری بر این گمانند که ضدویروس های رایگان، فراهم آورنده سطح قابل قبولی از امنیت بوده و حفاظت خوبی در برابر ویروس ها و کلا بدافزارهای اینترنتی به وجود می آویرند. که البته این عقیده  کاملا نابجا و اشتباه است .

این نوع برنامه های ضدبدافزار رایگان، معمولا نمی توانند در برابر تهدیدات اینترنتی – که روزبه روز و حتی ساعت به ساعت با افزایش آنها مواجه هستیم – کار چندانی از پیش ببرند و اصولا هم برای این کار ساخته نشده اند. به کاربران توصیه می شود که حتما به نصب ضدویروس های تجاری (غیررایگان) روی آورند. نسخه های نیمه رایگان نیز باید از بروزرسانی های روزانه برخوردار باشد تا بتواند در مواجهه با حجم عظیم تهدیدات فضای سایبر کارآمد باشد.

۲) یک برنامه ضدهرزنامه بلا درنگ نصب کنید

بعضی کاربران بر این اشتباه پافشاری می کنند که با نصب ضدویروسی که در آن ویژگی ضدهرزنامه تعبیه شده، می توان به خوبی راه هرزنامه ها و ایمیل های تبلیغاتی را سد کرد. برخی دیگر نیز بر این باورند که یک ضدهرزنامه رایگان، به علاوه یک ضدویروس، می شود نور علی نور! که این هم خیال باطلی بیش نیست. متاسفانه بسیاری از ضدهرزنامه های رایگان، هیچ محافظت بلادرنگی ارائه نمی کنند و یک مانع واقعی در برابر ایمیل های تبلیغاتی، تروجان ها و مزاحمت های هرزنامه ای به شمار نمی روند.

۳) ضدویروس خود را بروز نگه دارید

از ملزومات صحیح کار کردن ضدویروس ها و ضدهرزنامه ها می توان به شناسه ها و دیتابیس های بروزرسانی که به طور مرتب در اختیار این برنامه ها قرار می گیرد، اشاره کرد. بدون این آیتم ها، محافظت از رایانه شدیدا مخدوش خواهد بود. در اوایل سال ۲۰۰۹ شرکت امنیتی AVG با انتشار آماری ضمن اعلام اینکه تهدیدات رایانه ای، از رشد فزاینده و البته مخفیانه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد بر اساس برآوردهای صورت گرفته، روزانه بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار وب سایت در معرض تخریب و هجوم قرار دارد.

این یک توصیه مهم و تکراری است که ضدویروس ها و ضدهرزنامه ها را باید «بروز» یا به قول خارجی ها updte نگه داشت. کاربران باید به عامل مهمی همچون جلوگیری از انقضای license ضدویروس توجه داشته باشند تا مبادا با از کار افتادن ضدویروس، مجال برای خودنمایی بدافزارها باز شود. کارشناسان بر این باورند که سرعت انتشار تهدیدات اینترنتی امروزه به سطح «هشدار آمیزی» رسیده و هکرها از این بابت ممنون شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر، فیس بوک و مای اسپیس هستند!

۴) هر روز سیستم خود را اسکن کنید

شاید این مورد کمی بدبینانه یا حداقل بسیار محافظه کارانه تلقی شود ولی واقعیت این است که امروزه اینترنت به یک گنجه بی در و پیکری شبیه شده است که محافظت خوبی هم از آن انجام نمی شود و دقیقا به همین دلیل، انسان های بداندیش و فرصت طلب، با ولع بسیار به گشت زنی در آن پرداخته و راه های سرقت اطلاعات کاربران بوده و در نهایت فقط به جیب خود فکر می کنند صرف نظر از نوع ضدویروسی که بر سیستم خود نصب کرده اید، اسکن روزانه رایانه سطح امنیت داده های شما را بالا می برد. در این پروسه باید تمام هارددیسک سیستم خود را اسکن کنید. با این کار می توانید تهدیداتی را که بعضا از چشم ضدویروس ها به دور می ماند، شناسایی کرده و در مقابل آنها واکنش های لازم را انجام دهید.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي