چگونه خجالتی نباشیم ؟

خجالتی بودن یکی از بدترین ضعف های هر فردی است که می تواند آسیب های زیادی به فرد برند. اما چگونه خجالتی نباشیم ؟ گهر در این بخش راهنمایی های مفیدی در این مورد عنوان می کند.

چگونه خجالتی نباشیم ؟

چگونه خجالتی نباشیم ؟

در بین انسانها همه جور آدم با رفتار های مختلف وجود دارد. مشخصا هر رفتار معایب و مزایای خودش دارد از این رفتار ها خجالتی بودن یکی از رفتار های اجتماعی است که همیشه فرد از آن ضربه می بیند و برخی موارد فرد نمی تواند حق خود را احقاق کند. اما هر مشکلی راهکاری دارد.

1 – قبل از وارد شدن به یک جمع، اطلاعاتی در مورد آن جمع به دست آورید و درباره چیزهایی که می خواهید یا می شود در آنجا مطرح کرد، فکر کنید.

2- معاشرت خود را با دیگران بیشتر کنید؛ از جمع های دوستانه کوچک شروع کنید، به سؤالات شان جواب دهید و از آنها درباره خودشان، آرزوهایشان، اهداف شان یا موضوعات دیگر سؤال کنید.

3- اگر خجالتی بودن، خیلی شما را آزار می دهد، به یک مشاور یا روان شناس مراجعه کنید.

4- تا حد ممکن از انزوا و گوشه گیری دوری کنید. اگر چند نفری دورو برتان هستند، کتاب خواندن را کنار بگذارید و سر صحبت را با آنها باز کنید.

5- اگر به خاطر لهجه، صدا، بوی دهان یا نوع دندان هایتان از جمع گریزان هستید، چرا فکری به حال اصلاح اینها نمی کنید؟

6- در جمع ها کاری کنید که کسل، خسته و بی حوصله به نظر نیایید.

به یاد داشته باشید راه مقابله با خجالت این است که به چیزهای دیگری تمرکز کنید؛ مانند فکر کردن و تصور اینکه چطور می شود از اتفاقات اجتماعی لذت برد.

7- از طرد شدن یا شکست خوردن، نترسید. قهرمانان ورزشی نیز با وجود احتمال شکست، باز هم به مبارزه و رقابت می پردازند؛ اما تقریبا همه آنها برای برد به میدان می روند و هیچ گاه از شکست حرف نمی زنند.

8- کم رویی، تردید و دودلی هنگامی رخ می دهد که شما به عیوب و نقایص خود فکر می کنید. افکارتان را متوجه شخصی کنید که در حال گفت و گو با او هستید. در این حالت، هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم طرف مقابل از توجه شما خوشحال خواهد شد.

9- همه چیز را به خودتان نگیرید. نباید هر چیزی مانند شوخی و طعنه را به عنوان توهین تلقی کنید. مردم اغلب چیزهایی را می گویند که هیچ مقصود و منظوری از آن ندارند؛ هر چند گاهی اوقات مردم نظرات نابجا و بی موردی می دهند؛ در این صورت، قاطعانه از خودتان دفاع کنید.

10- توقعتان را کم کنید. بنا نیست در پایان یک گفت و گو، شما افراد را کاملا مجذوب خود کرده باشید. همین که همه از هم صحبتی یکدیگر لذت برده باشید، کافی است. باور کنید!

11- هول نکنید. آدم های روبه روی شما هر چقدر هم که مهم باشند، آدم هستند؛ آنها هم معایب و مشکلات و ضعف های خودشان را دارند؛ عین شما! شاید هم مثل خود شما دارند سعی می کنند کسی متوجه نشود چقدر خجالتی هستند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه