چگونه با رژیم غذایی از استرس و اضطراب رهایی یابید؟

بیش از 40 میلیون نفر از آمریکایی ها از بیماری استرس رنج می برند که اغلب اوقات نتیجه آن حمله های ناگهانی ترس و استرس است. اگر فکر می کنید شما هم فردی مضطرب هستید، شاید لازم باشد یه یک متخصص در زمینه سلامت روان مراجعه کنید. اما برای مردم معمولی آمریکایی که اغلب اوقات خواب کافی نداشته یا عصبی و کج خلق هستند، جواب می تواند به سادگی از دست دادن ماده ای در برنامه غذایی شان باشد.

چگونه با رژیم غذایی از استرس و اضطراب رهایی یابید؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

ورزش و «تمرینات آگاهی» مثل بیوفیدبک، مدیتیشن و یوگا به آرام کردن ما کمک می کنند، اما مواد مغذی نیز یک نقش اصلی دارند.

تعداد زیادی از نشانه های استرس با عدم تعادل مواد مغذی همراه می شوند. گروهی از مواد مغذی که برای متعادل نگه داشتن مغز و داشتن ذهن آرام لازم است عبارت است از: منیزیم، ویتامین های B، و امگا 3. در یک تحقیق که روی زنان استرالیایی که از استرس رنج می بردند انجام شد مشخص شد که میزان منیزیم، زینک و folate در بدنشان پایین است. مشکل آنها بدین خاطر است  که این مواد تولید سروتونین سالم را تحریک می کند- ماده ای در مغز ما که ساخته شده تا ما را شاد و آرام کند. کمبود منیزیم نیز شایع است و یک فاکتور اصلی برای منجر شدن به استرس و اضطراب است. اگر شخصی به طور منظم از سردرد، بیخوابی، یبوست و گرفتگی عضلات می نالد، دلیل آن خیلی ساده می تواند کمبود میزان منیزیم در بدنش باشد. سبزیجات با رنگ های سبز، مثل بروکلی و اسفناج، آجیل ها، دانه ها و آواکادو منابع فوق العاده ای برای منیزیم هستند، اما گاهی اوقات تنها یک مکمل منیزیم می تواند این کمبود را جبران کند.
چگونه با رژیم غذایی از استرس و اضطراب رهایی یابید؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

برای افراد افسرده و کسانی که استرس دارند اغلب اوقات Folate و ویتامین B  به مقدار بالا تجویز می شود. منابع غذایی خوب شامل سبزیجات با برگ های سبز، لوبیا چشم بلبلی، عدس و جگر است.آیا می دانستید اگر بدنی خسته و ذهنی فعال داشته باشید، اینها نشانه های کمبود زینک است؟  دیگر علائم شامل فراموشی و کمتر شدن حس چشایی است.  آیا شکر و نمک زیادی به غذایتان اضافه می کنید؟ ممکن است  بدنتان کمبود زینک داشته باشد. غنی ترین ماده صدف خوراکی است. همچنین گوشت قرمز و تخم مرغ. رژیم گیاه خواری خصوصا وقتی برپایه گندم و جوی نپخته، نان های فطیر، شیرینی جات، قهوه و غذاهای آماده باشد بدن را از زینک تهی می کند.

چگونه با رژیم غذایی از استرس و اضطراب رهایی یابید؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

چربی های خوب یا سالم نیز از اضطراب جلوگیری می کنند. تحقیقاتی بر روی انسان ها و حیوانات نشان داد که رژیم هایی با چربی پایین می تواند تنشها، خصومت و عصبانیت را افزایش دهد. درحالیکه برنامه های غذایی با میزان بالاتر چربی های سالم می تواند سبب آرامش و بهبود ذهن شود. از طرف دیگر، روغن های گیاهی، مثل سویا، گلرنگ و کانولا اشتعالی هستند و می توانند اضطراب را تقویت کنند. چربی های امگا 3 از لبنیات و گوشت که با سبزی خورده شود، تخم مرغ و ماهی آب های عمیق جنبه درمانی دارند. مکمل های Probiotic نه تنها برای گوارش خوب است، بلکه در درمان اضطراب هم موثر است. بدن های ما منزلگاه تریلیون ها باکتری است، باکتری ها در بدن ما از سلول ها بیشترند. باکتری قطعی برای مثال (GAMMA-AMINOBUTYRIC ACID ) GABA  را بالا می برد، یک آمینو اسید قوی که قسمت صلح جوی مغز را فعال می کند و با کمتر کردن آدرنالین اضافی کمک می کند ذهن آرام شود.

چگونه با رژیم غذایی از استرس و اضطراب رهایی یابید؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

خوردن غذاهای تخمیر شده مثل ماست، کفیر به گوارش کمک کرده و باعث سلامت روانی می شود. فیبرهای گیاهی این باکتری های مفید را تقویت می کنند. از طرف دیگر شکر، شکر آب میوه یا شکلات، دشمن شماست،  چون باکتری هایی ناسالمی که باعث عصبی شدن می شود را تقویت می کند.

جمله آخر! استرس و عصبانیت تماما در سر شما نیست، بلکه در بدنتان نیز هست. پس چیزهایی که می خورید می تواند حس و حالتان را تغییر دهد.

منبع: ileev.com
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه