چه کسی گفت خرمشهر آزاد شد! +صدا

چه کسی گفت خرمشهر آزاد شد! +صدا

«بودن یا نبودن مساله این است»، «یافتم، یافتم»، «امام آمد»، «شاه رفت» و یا «تنها صداست که می‌ماند» برخی جملات ماندگاری هستند که در طول تاریخ برای همیشه ماندگار می‌شوند.

از میان این جملات، جمله‌ای با صدای گرم و تاثیرگذار جوانی در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شده است؛ صدای یک خبر تاریخی که در روز سوم خرداد 1361 از رادیوی جمهوری اسلامی ایران در ساعت 15 شنیدیم:

«شنوندگان عزیز توجه فرمایید! شنوندگان عزیز توجه فرمایید! خرمشهر! شهر خون، آزاد شد»

چه کسی گفت خرمشهر آزاد شد! +صدا

 این خبر تاریخی با صدای گرم و تاثیرگذار جوانی به نام «محمود کریمی علویجه» در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شد.

اگر بخواهیم به کارهای دیگر وی در رادیو اشاره کنیم، به غیر از گزارش عملیات‌های جنگی، صدای محمود کریمی علویجه تا سال‌ها پس از جنگ، در تیتراژ آغازین برنامه رادیویی «راه شب» که پس از اخبار نیمه‌شب از رادیو ایران پخش می‌شد، شنیده ‌شد.

از دیگر خبرهایی که صدای این گوینده قدیمی را ماندگار کرد، اعلام خبر رحلت امام خمینی (ره) در رادیو بود. کریمی همچنین حضور مردم که برای وفاداری و عشق و علاقه به امام (ره) به صحنه آمده بودند را در گزارشی رادیویی تشریح کرد.

و اما تلاش‌هایمان برای گفت‌وگو با «محمود کریمی علویجه»، 33 سال پس از اعلام خبر آزادسازی خرمشهر در رادیو ناکام ماند.

شاید تنها اخبار به دست آمده از وی به این قرار است که وی، کارمند وزارت نفت بوده است و اکنون در ایران زندگی نمی‌کند.

به سراغ یکی از همکاران قدیمی‌اش در رادیو به نام محمد رحمان نظام‌اسلامی که اکنون مدیر گروه ایران و جامعه رادیو ایران است، رفتیم.

نظام اسلامی که خود پیش از این گزارشگر حوزه دفاع مقدس در رادیو بوده است، به یاد صدای ماندگار خبر «آزادسازی خرمشهر» خاطراتی را از او نقل کرد.

«از اینکه هر ساله ناخودآگاه صدای ماندگارش را می‌شنوم برایش آرزوی سلامتی دارم.»

نظام‌اسلامی به یاد خالق این صدای ماندگار می‌گوید: سال‌های دفاع مقدس شاهد حضور همه جانبه همکاران‌مان بودیم. در جنوب، غرب و هر یگان و لشکری که آماده عملیات می‌شد به راحتی گزارشگران، عکاسان و دوستان دیگری را می‌دیدیم که آن همه فداکاری‌های رزمندگان را منعکس می‌کردند.

او در رادیو به دوستان و همکارانی همچون حمیدرضا خزاعی، حسین هرندی، نورشاهی، مهران دوستی و گزارشگرانی همچون اسماعیلی براری، شهید اکبر سعیدی، شهید هوشنگ نوری و خیلی از خبرنگاران شهید رادیو که در آن مناطق حضور داشتند، اشاره می‌کند.

وی در ادامه از همکار نزدیکش محمود کریمی نیز به عنوان خالق صدای ماندگار آزادسازی خرمشهر یاد می‌کند و می‌گوید: حضور محمود کریمی در رادیو به سال‌های 61 برمی‌گردد که در قسمت پخش رادیو ایران به عنوان گوینده و نویسنده فعالیت داشت.

نظام اسلامی در میان خاطرات پیروزی فرزندان این آب و خاک در فتح خرمشهر، زیباترین خاطره را لحظه‌ی اعلام پیروزی خرمشهر عنوان می‌کند که مسئولیت اعلام خبر آن بر عهده‌ی محمود کریمی بود.

او همچنین از دیگر خبرهای مهمی که محمود کریمی مسئولیت آن را عهده‌دار بود، به خبر رحلت امام خمینی (ره) اشاره می‌کند و می‌گوید: لحظاتی که بالگرد مربوط به پیکر امام (ره) به بهشت زهرا (س) برده می‌شد و سیل عظیمی از جمعیت مانع بلند شدن بالگرد به فراز آسمان می‌شدند، باز هم با صدای ماندگار و کلام محمود کریمی است که در دفتر خاطرات دوستان نقش بسته است.

نظام اسلامی از رفتن محمود کریمی از رادیو چنین می‌گوید: رفتن او علت خاصی نداشت، اما پس از دفاع مقدس مأمور شد تا در مجموعه وزارت نفت فعالیت داشته باشد.

او در عین حال یادآور می‌شود: اوج برنامه‌هایی که از محمود کریمی در ذهن مردم است، مربوط به سال‌های دفاع مقدس است و زیباترین خبری که شنیدیم اطلاعیه فتح خرمشهر بود که مسئولیت آن بر عهده محمود کریمی بود.

نظام‌دوست که خود نیز مسئولیت خبرنگاری دفاع مقدس را داشته است و خبرهای فتح را منعکس می‌کرده است، در این خصوص می‌گوید: احساس می‌کنم در آن سال‌ها یک رزمنده زمانی روحیه دو چندان می‌گیرد که احساس می‌کند یک عکاس، خبرنگار و یا گزارشگر در کنارش حضور دارد و پیام‌های او را به هم وطنانش منتقل می‌کند.

نظام‌دوست که در دوران دفاع مقدس از ناحیه پا مجروح و یکی از پاهایش را از دست داده است، درخصوص اینکه این یادگاری مربوط به چه عملیاتی است؟ توضیح می‌دهد: مجروح شدن من به عملیات خیبر در پانزدهمین روز از اسفند 1362 که در همان ساعات اولیه در طلائیه پشت خاکریز که تنها مانع ارتباطی ما با نیروهای بعثی بود، برمی‌گردد. در آن ساعت با صدای مهیبی به زمین افتادم که رزمنده کنار من شهید شد و من نیز پای چپم را از دست دادم.

دانلود صدای خبر آزادسازی خرمشهر

منبع:isna.ir

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه