چرا دختران نمی توانند به خواستگاری بروند؟

تاريخ : 14 شهریور

در همه کشورها معمولا پسر به خواستگاری دختر می رود، اما واقعا چرا دختران نمی توانند به خواستگاری بروند؟

چرا دختران نمی توانند به خواستگاری بروند؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

در حوزه انتخاب، بدون هیچ شک و تردید، زنان و دختران حق انتخاب دارند و معمولا در بیشتر موارد، وقتی کسی به خواستگاری آنها می‌آید، می‌توانند در مورد آن فرد تحقیق و پس از تحقیقات لازم انتخاب کنند؛ اما مسئله خواستگاری گرچه مقدمة یک انتخاب است، ولی بیشتر شبیه به پیشنهاد است

در حوزة انتخاب، بدون هیچ شک و تردید، زنان و دختران حق انتخاب دارند و معمولا در بیشتر موارد، وقتی کسی به خواستگاری آنها میآید، میتوانند در مورد آن فرد تحقیق و پس از تحقیقات لازم انتخاب کنند؛ یعنی جواب آری یا نه بگویند. انتخاب، شرعا و قانونا حق طبیعی زنان دربارة همسر آیندهشان است و از لحاظ عرفی نیز در حال حاضر در اغلب مناطق کشور ما تقریبا همینطور عمل میشود؛ مگر در موارد بسیار نادری که ممکن است خانوادهای از روی تعصب، فردی را به دختر تحمیل کند. اما مسئله خواستگاری گرچه مقدمة یک انتخاب است، ولی بیشتر شبیه به پیشنهاد است؛ یعنی آنچه در فرایند خواستگاری رخ میدهد، این است که از طرف خانوادة پسر یا از طرف خود پسر به خواستگاری دختر میروند و در واقع پیشنهاد ازدواج با دختر را مطرح میکنند و دختر حق دارد انتخاب کند و جواب مثبت دهد و همچنین حق دارد رد کند و جواب منفی بدهد. اینکه دختران نیز میتوانند از فرد مورد علاقه خود خواستگاری کنند، مسئلهای فرهنگی است، نه مسئلهای شرعی، قانونی و حقوقی.

در بعضی از مناطق کشورهایی مانند هندوستان مرسوم است که خانواده دختر به خانواده پسر پیشنهاد ازدواج میکند و خواستگاری بیشتر از سوی خانواده دختر مطرح میشود. در چنین فرهنگهایی، خواستگاری زن از مرد، از قدر و منزلت زن نمیکاهد و او را در چشم مرد کوچک نمیکند و حتی اگر جواب از طرف خانواده مرد منفی باشد، موجب سرشکستگی خانواده دختر نمیشود و نیز از نظر روانی، برای دختر آسیبزا نیست، اما در کشورهایی مثل کشور ما که چنین فرهنگی وجود ندارد و فرهنگ خواستگاری دقیقا برعکس است، خواستگاری مستقیم زن از مرد، مطلوب نیست و عوارضی دارد که در نهایت از نظر روانی و شخصیتی و حیثیت اجتماعی و خانوادگی به ضرر زن تمام میشود؛ به ویژه اگر زن در این رابطه پاسخ منفی دریافت کند، زیرا زنان از نظر عاطفی و هیجانی در عین حال که در سطح بالاتری از جنس متفاوت هستند، اما شکنندگی آنها نیز به همین میزان از نظر عاطفی بیشتر از مردان است. بنابراین در اینگونه مسائل که احتمال دریافت پاسخ منفی یا مثبت وجود دارد، با درایت خاصی باید عمل شود و در صورت لزوم باید با افراد کارشناس و مجرب مشورت شود و در مرحله بعد از واسطه استفاده شود؛ واسطهای که از نظر تعهد، دلسوزی و رازداری مورد اعتماد باشد تا بهصورت کاملا محرمانه کار را پیگیری کند و با مهارت و کیاست خاصی، فرد موردنظر را به ازدواج تشویق و ترغیب کند و بعد از اینکه آمادگی ازدواج در او ایجاد شد، به او جهت بدهد و او را به خواستگاری دختر هدایت کند. با این شیوه، هم دختر از حق انتخاب خود بهخوبی استفاده کرده است و هم با واسطه و به صورت غیرمستقیم از فرد موردنظر خواستگاری کرده و از آسیبهای خواستگار ی مستقیم در امان مانده است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي