چرا بايد آب بنوشيم؟ فواید نوشیدن آب را حتما بخوانید!

تاريخ : 11 بهمن

معمولاً نوشیدن آب برای سلامتی شما امری عادی است. اما چرا؟ فواید نوشیدن آب :  آب بیشتر وزن بدن شما را تشکیل می دهد و کارکرد بسیار مهمی از جمله تنظیم دمای بدن ، بیرون کشیدن مواد زائد از بدن و بهبود عملکرد مغز دارد.

شما بیشتر آب بدن خود را از نوشیدن نوشیدنی ها دریافت می کنید ، اما مواد غذایی نیز مقدار کمی در مصرف روزانه ، آب بدن شما را تامین می کنند.

در ادامه روشهای بیشتری را که آب می تواند به بهبود بهزیستی شما کمک کند را بخوانید

چرا بايد آب بنوشيم؟ فواید نوشیدن آب را حتما بخوانید!, پورتال خبری فرهنگی گهر

۱۶ مورد از فواید نوشیدن آب را بخوانید

۱. به ایجاد بزاق کمک می کند

آب جزء اصلی بزاق است. بزاق همچنین مقادیر کمی الکترولیت ، مخاط و آنزیم ها را در بر می گیرد. برای تجزیه مواد غذایی جامد و سالم ماندن دهان ضروری است.

بدن شما به طور کلی بزاق کافی با مصرف منظم مایعات تولید می کند. با این وجود ، ممکن است تولید بزاق شما در نتیجه سن یا برخی داروها یا روشهای درمانی کاهش یابد.

اگر دهان شما از حد معمول خشک است و افزایش میزان آب به شما کمکی نمی کند ، به پزشک مراجعه کنید.

۲. درجه حرارت بدن شما را تنظیم می کند

هیدراته ماندن برای حفظ دمای بدن بسیار مهم است. بدن شما در اثر فعالیت بدنی و در محیط های گرم ، آب را از طریق عرق از دست می دهد.

عرق شما بدن را خنک نگه می دارد ، اما اگر آبی که از دست می دهید را دوباره پر نکنید ، دمای بدن شما بالا می رود. به این دلیل است که بدن شما در هنگام کمبود آب ،  الکترولیت و پلاسما را از دست می دهد.

اگر بیش از حد معمول عرق می کنید ، حتماً مقدار زیادی آب بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود.

۳. از بافت ها ، نخاع و مفاصل شما محافظت می کند

مصرف آب به روانکاری مفاصل ، نخاع و بافت های شما کمک می کند. این به شما کمک می کند از فعالیت بدنی لذت ببرید و ناراحتی ناشی از شرایطی مانند آرتریت را کاهش دهید.

۴- به دفع ویروس ها از طریق تعریق ، ادرار و دفع مدفوع کمک می کند

بدن شما از آب برای عرق کردن ، ادرار کردن و حرکات روده استفاده می کند.

عرق کردن هنگام ورزش یا موقعی که هوا گرم است ، دمای بدن را تنظیم می کند. برای پر کردن مایعات از دست رفته از عرق به آب احتیاج دارید.

برای داشتن مدفوع سالم و جلوگیری از یبوست نیز به میزان کافی آب در سیستم خود نیاز دارید.

کلیه های شما برای فیلتر کردن زباله از طریق ادرار نیز مهم هستند. مصرف کافی آب به کلیه های شما کمک می کند تا کارایی بیشتری داشته باشند و به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کنند.

۵- کمک حداکثری به عملکرد بدن

نوشیدن مقدار زیادی آب در حین انجام فعالیت بدنی ضروری است. ورزشکاران ممکن است در طول فعالیت های بدنی ۶ تا ۱۰ درصد منبع وزن بدن را تحمل کنند.هیدراتاسیون همچنین بر قدرت و استقامت شما تأثیر می گذارد.

اگر در تمرینات استقامتی یا ورزشهای پرتحرک مانند بسکتبال شرکت می کنید ، ممکن است مستعد ابتلا به اثر کمبود آب بدن شوید.

اثرات منفی ورزش در گرما بدون آب کافی می تواند شامل شرایط جدی پزشکی مانند کاهش فشار خون و هایپرترمی باشد. کم آبی شدید می تواند باعث تشنج و حتی مرگ شود.

۶. به جلوگیری از یبوست کمک می کند

خوردن فیبر تنها راه جلوگیری از یبوست نیست چرا که حفظ مصرف آب بسیار مهم است بنابراین حرکات روده شما تابع مصرف میزان آب می باشد.

اگر به اندازه کافی آب ، منیزیم و فیبر مصرف نکنید ، احتمالاً یبوست را تجربه خواهید کرد.

اگر قبلاً یبوست داشته اید ، می دانید که نوشیدن آب گازدار و همچنین آب ساده می تواند به سهولت در علائم شما کمک کند.

۷. در هضم غذا كمك مي كند

چرا بايد آب بنوشيم؟ فواید نوشیدن آب را حتما بخوانید!, پورتال خبری فرهنگی گهر

برخلاف آنچه برخی معتقدند ، متخصصان تأیید کرده اند نوشیدن آب قبل ، حین و بعد از غذا به بدن شما کمک می کند تا غذای شما را راحتتر هضم کند. این به شما کمک می کند تا غذا را به طور مؤثر هضم کنید و از بیشتر وعده های غذایی خود نهایت استفاده را ببرید.

۸- فواید نوشیدن آب برای جذب مواد مغذی

علاوه بر کمک به تجزیه مواد غذایی ، آب به حل ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی نیز کمک می کند. سپس این اجزای ویتامین را برای استفاده به بدن شما منتقل می کند.

۹. به شما در کاهش وزن کمک می کند

مطالعات انجام شده نشان داده که مصرف آب در چربی سوزی و کاهش وزن موثر است .نوشیدن آب زیاد هنگام رژیم و ورزش به شما برای کاهش وزن کمک می کند

۱۰. فواید نوشیدن آب :گردش خون اکسیژن خون را بهبود می بخشد

آب مواد مغذی و اکسیژن مفیدی را برای بدن شما به همراه دارد. مصرف روزانه آب گردش خون را بهبود می بخشد و تأثیر مثبتی بر سلامت کلی شما خواهد گذاشت.

۱۱. به مبارزه با بیماری کمک می کند

نوشیدن آب کافی می تواند به جلوگیری از برخی شرایط پزشکی کمک کند که شامل : یبوست  ،   سنگ کلیه  ، آسم ناشی از ورزش  ، عفونت مجاری ادراری و فشار خون می باشد.

آب همچنین به شما کمک می کند تا ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی مهم موجود در مواد غذایی خود را جذب کنید و این باعث می شود سالم تر زندگی کنید.

۱۲. به تقویت انرژی کمک می کند

نوشیدن آب ممکن است متابولیسم شما را فعال کند. افزایش متابولیسم با تأثیر مثبت بر سطح انرژی همراه است.

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب در مردان و زنان میزان متابولیک را ۳۰ درصد افزایش داده است. این اثرات بیش از یک ساعت به طول انجامید.

۱۳. در عملکرد شناختی کمک می کند

هیدراتاسیون مناسب برای ماندن در شکل شناختی بالا مهم است. نوشیدن آب کافی نمی تواند بر تمرکز ، هوشیاری و حافظه کوتاه مدت شما تأثیر منفی بگذارد

۱۴. به بهبود خلق و خو کمک می کند

کمبود آب کافی همچنین می تواند بر روحیه شما تأثیر بگذارد. کمبود آب بدن ممکن است منجر به خستگی و گیجی و همچنین اضطراب شود.

۱۵. به روشن نگه داشتن پوست کمک می کند

چرا بايد آب بنوشيم؟ فواید نوشیدن آب را حتما بخوانید!, پورتال خبری فرهنگی گهر

مصرف کافی آب به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند و ممکن است باعث تولید کلاژن شود. با این حال ، مصرف آب به تنهایی برای کاهش اثرات پیری کافی نیست. این فرایند همچنین به ژنهای شما و محافظت کلی در برابر آفتاب مرتبط است.

۱۶. از کمبود آب بدن جلوگیری می کند

کم آبی بدن نتیجه عدم آب کافی بدن است. و از آنجا که آب برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است ، کمبود آب بدن می تواند بسیار خطرناک باشد.

کم آبی شدید می تواند منجر به تعدادی از عوارض شدید شود ، از جمله: تورم در مغز شما ، نارسایی کلیه و تشنج شود

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي