چرا اینترنت همراه از ADSL محبوب تر است؟

این روزها افراد یک خانواده ترجیح می دهند هر کدام اینترنت همراه برای خود بگیرند و از adsl که زمانی تنها اینترنت پرسرعت کشور بود استفاده نکنند.
دلایع متعدد و البته قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد طبیعتا کاربران اینترنت به سمت اینترنت گوشیهای همراه خواهند رفت و محبوب تر از پیش خواهد شد.

چرا اینترنت همراه از ADSL محبوب تر است؟

در ادامه دلیل اینکه چرا کاربران ، اینترنت همراه را به اینترنت ADSL ترجیح می دهند اشاره کرده ایم

چرا اینترنت همراه از ADSL محبوب تر است؟

۱. همه‌جا در دسترس

خب شاید واضح‌ترین برتری اینترنت همراه در دسترس بودن آن تقریباً در همه‌جا باشد. اینترنت ثابت را فقط می‌توانید در منزل خودتان استفاده کنید اما اینترنت همراه به لطف دکل‌های مخابراتی در کل کشور همراه شماست.

اگر قصد داشته باشید آن را با لپ‌تاپ خود و یا سایر دوستانتان به اشتراک بگذارید حالا اکثر گوشی‌های هوشمند قابلیت هات‌اسپات را برای این‌کار دارند. اگر هم نگران تمام شدن شارژ باتری گوشی‌تان هستید خوشبختانه مودم‌های 4G همراه حالا از همیشه در دسترس‌تر و ارزان‌تر هستند.

۲. سرعت بالاتر

نگذارید ادعای سرعت ۱۶ مگابیتی اینترنت ثابت برخی شرکت‌ها شما را گول بزند! کافیست کمی پرس‌وجو کنید تا متوجه شوید بیش از ۹۰ درصد از خطوط مخابراتی کشش این سرعت را نداشته و مجبور خواهید شد به اینترنت ۸ مگابیتی (حدود ۱ مگابایت بر ثانیه) رضایت دهید. وضعیت برای آپلود بسیار فجیع‌تر است و شرکت‌های سرویس‌دهنده مجازند سرعت آپلود را حداقل یک‌هشتم سرعت دانلود قرار دهند.

حال آن‌که سرعت اینترنت 4G LTE بسیار بالاتر است و حتی در مناطق با پوشش نه‌چندان عالی می‌توانید سرعتی بالاتر از ۱۶ مگابیت بر ثانیه را تجربه کنید.

۳. پینگ (تأخیر) پایین‌تر

اگر یک گیمر باشید حتماً‌ می‌دانید تأخیر بالای ۱۵۰ میلی‌ثانیه عملاً امکان بازی کردن رقابتی خصوصاً سبک اول شخص را از شما خواهد گرفت. با توجه به فرسودگی زیرساخت تلفن ثابت کشور و در برخی موارد سواستفاده مخابرات از کابل‌های فیبر نوری تأخیر در ارسال و دریافت دیتا در اینترنت ثابت معمولاً بیشتر از این مقدار است. البته پینگ در اینترنت ثابت به فاصله شما تا مرکز مخابراتی هم بستگی دارد اما به‌طور متوسط و طبق تجربه ما پینگ سرورهای خارجی در اینترنت همراه حدود ۳۰ تا ۷۰ میلی‌ثانیه پایین‌تر از اینترنت ثابت است. این مقدار شاید برای وبگردی و دانلود اهمیت چندانی نداشته باشد اما برای بازی‌های آنلاین بسیار حیاتی است.

۴. اینترنت ثابت برای همه در دسترس نیست

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای اتصال اینترنت ADSL به یک سرویس‌دهنده مراجعه کرده باشد و پس از چند روز به شما گفته باشند: «متأسفانه خط شما فیبرنوری (یا PCM) است و فقط مخابرات به شما سرویس خواهد داد.» وقتی پس از کلنجار رفتن با تعرفه‌های مخابرات سرانجام تصمیم به سرویس گرفتن از این شرکت کردید احتمالاً به شما خواهند گفت: «فعلاً ظرفیت این مرکز مخابراتی تکمیل شده و شما باید در صف انتظار قرار بگیرید!» ظاهراً دلیل این انحصار و محدودیت سواستفاده مخابرات از کابل‌هایی است که قرار بوده پهنای باند بیشتری را برای هر مشترک به همراه داشته باشد و نه‌اینکه چند خط مختلف را روی هر کابل راه‌اندازی کنند!

به‌هر حال بهترین چاره در این موارد اتصالات اینترنتی مستقل از خط تلفن مثل اینترنت همراه و یک مودم قوی 4G LTE است.

۵. بسته‌های پرحجم و مقرون به‌صرفه اینترنت همراه

براساس قانون اینترنت غیرحجمی و رقابتی که بین سرویس‌دهنده‌ها ایجاد شد خوشبختانه قیمت اینترنت ثابت پایین آمد. اما این شرکت‌ها از همین حالا شروع به دستکاری در طرح‌های خود کرده و حجم برخی را کاهش داده‌اند. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از این شرکت‌ها در تماس با مشتریان خود از افزایش قیمت اینترنت (کاهش حجم طرح‌ها) در آینده نزدیک خبر داده‌اند. با این‌که کماکان اینترنت ثابت از نظر تعرفه/ترافیک مقرون‌به‌صرفه‌تر است اما اینترنت همراه هم حالا به قیمت مناسبی رسیده که جوابگوی نیاز اکثر کاربران است.

در حال حاضر بسته‌های حجیمی برای کاربران پرمصرف در اپراتورهای اصلی کشور در نظر گرفته شده است. قیمت هر گیگابایت اینترنت در مقرون‌به‌صرفه‌ترین طرح اینترنت همراه برای ایرانسل و همراه اول به ترتیب ۱۶۲۵ و ۱۶۵۸ تومان است.

حال آن‌که اگر مصرف اصلی شما را دانلود تشکیل می‌دهد برخی اپراتورها مثل همراه اول بسته‌های ویژه‌ای را نیز در نظر گرفته‌اند. به‌طور مثال اینترنت نامحدود شبانه یک‌ماهه از ۱ بامداد تا ۱۱ صبح با هزینه ۲۹۰۰۰ تومان حجمی معادل ۴۵۰ گیگابایت را در اختیارتان می‌گذارد؛ یعنی هر گیگابایت کمتر از ۶۵ تومان!

۶. اینترنت همراه کم دردسرتر است!

روال ثبت نام اینترنت ثابت البته اگر از پیچ‌وخم خطوط فیبرنوری عبور کنید بسیار دردسرساز و وقت‌گیر است. اگر مالک خط نباشید دردسرهای مجزایی برای خرید اینترنت ثابت خواهید داشت و پس از آن هم محدودیتی در انتخاب برخی طرح‌ها وجود دارد. علاوه بر این‌ها باید یک مودم ADSL هم خریداری کنید و هزینه رانژه خط و راه‌اندازی هم به‌صورت مجزا دریافت می‌شود.

برای اینترنت همراه اما فقط به گوشی هوشمندی نیاز دارید که احتمالاً همین حالا در دستتان است. می‌توانید صرفاً با شماره‌گیری یک کد دستوری USSD و یا استفاده از اپلیکیشن اپراتورتان هر بسته مورد نیاز خود را خریداری کنید و هیچ نیازی به مراجعه حضوری نبوده و هیچ تأخیری هم در راه‌اندازی وجود ندارد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه