پیشنهادهای جدید ایران در مذاکرات فاش شد

دسته بندي : سیاست
تاريخ : 26 فروردین

پیشنهادهای جدید ایران در مذاکرات فاش شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

یک روز پس از آنکه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از طرح «پیشنهادهایی جدید» از سوی ایران در مذاکرات آتی ۱+۵ خبر داد، منابع اسرائیلی مدعی شده‌اند که از متن این پیشنهادها آگاه شده‌اند.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، مدعی شد که پیشنهادهای ایران در کنفرانس استانبول بر پنج محور استوار خواهد بود:

۱ ـ ایران به غنی‌سازی اورانیوم ۳.۵ درصد ادامه خواهد داد، اما با پذیرفتن سقفی برای آن، موافقت نخواهد کرد.

۲ ـ انتقال اورانیوم غنی شده به بیرون از ایران، محل بحث نیست و سخن گفتن در این باره مجاز نخواهد بود.

۳ ـ ایران آماده توافقی است که بنا بر آن، کشورهای ۱+۵ حق ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را به هر میزان که بخواهد، با یک فرمول سه بخشی به رسمیت بشناسند:

الف) یک پنل مشترک شامل این شش کشور و ایران، حجم اورانیوم مورد نیاز ایران برای رآکتورها و تحقیقات پزشکی را تعیین خواهند کرد.

ب) ایران میزان اورانیوم ۲۰ درصدی اضافی خود را در بازار جهانی به فروش خواهد رساند و به بزرگترین صادرکننده اورانیوم ۲۰ درصدی در جهان تبدیل خواهد شد.

پ) میزان باقی مانده اورانیوم پس از گذراندن دو مرحله پیش، از‌راه یک فرایند معکوس از ۲۰ درصد به ۳.۵ درصد تبدیل خواهد شد.

۴ ـ ایران تقاضای بسته شدن تأسیسات «فردو» را نخواهد پذیرفت؛ اما با امضای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش ـ که اجازه بازرسی تصادفی همه پایگاه‌های هسته ای، از جمله فردو را می‌دهد ـ موافقت می‌کند.
اما این کار یک شرط دارد: گروه ۱+۵ باید از اسرائیل هم بخواهند معاهده منع گسترش (ان.پی.تی) و پروتکل الحاقی آن را امضا کند؛ بنابراین، اگر اسرائیل این موضوع را نپذیرد، ایران نیز موارد نامبرده را نخواهد پذیرفت.

۵ ـ «پرونده اسرائیل» در بالای دستور کار تاکتیکی قرار دارد که تیم ایرانی برای مذاکرات آتی در استانبول در نظر گرفته است. در واقع، قرار است تیم مذاکره کننده ایران، هر گونه تقاضای مطرح از سوی شش کشور را به موضوع اسرائیل ارجاع دهد.

بنابراین، «دبکا فایل» مدعی شده است که ایران می‌خواهد با طرح موضوع اسرائیل در مذاکرات، بدون دادن هیچ گونه امتیازی به طرف مقابل، مجوز لازم برای غنی‌سازی اورانیوم را ـ به هر میزان که بخواهد ـ به دست بیاورد.

گردآوری: گروه خبر گــهــر

منبع:tabnak.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي