پرکار‌ترین بازیگران زن و مرد جشنواره ۳۱

تاريخ : 16 دی

سی و یکمین جشنواره فیلم فجر آثاری را به نمایش خواهد گذاشت که برخی از بازیگران فیلم ها در دوره های گذشته نیز از بازیگران پرکار جشنواره های پیشین بوده اند گزارشی که می خوانید بررسی فعالیت بازیگران این دوره در کنار جشنواره های پیشین است.
پرکار‌ترین بازیگران زن و مرد جشنواره ۳۱, پورتال خبری فرهنگی گهر

مریلا زارعی پرکارترین زن جشنواره سی ام

بنابراین گزارش، از میان بازیگران زن، مریلا زارعی با ۴ فیلم بیشترین فیلم را در لیست ارائه شده به جشنواره فجر امسال دارد. زارعی که در «همه چیز برای فروش»، «هیس،دخترها فریاد نمی زنند»، «چمران» و «خواب های طلایی» به بازی پرداخته است، در سال گذشته با «خرس» و «خوابم میاد» حضور نسبتا خوبی را در جشنواره فجر سی ام داشت و در سال ۱۳۸۲ با بازی در «سربازهای جمعه» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن نقش مکمل را به دست آورده است.

مهناز افشار، پرکار و در انتظار درخشش

مهناز افشار، شیرین یزدان بخش، روناک یونسی، شقایق فراهانی و بهنوش بختیاری هر کدام با سه فیلم در رده بعدی حضور قرار دارند. افشار که با «از تهران تا بهشت»، «هیچ کجا، هیچ کس» و «چه خوبی برگشتی» در جشنواره امسال حضور پررنگ و متفاوتی خواهد داشت، سال گذشته غیر از «برف روی کاج ها» که به خاطرش دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، «پل چوبی» و «یک عاشقانه ساده» را در جشنواره فجر داشت. وی در سال ۱۳۸۹ به خاطر بازی در نقش دوم زن در فیلم «سعادت آباد» سیمرغ بلورین جشنواره بیست و نهم را دریافت کرده است.

شیرین یزدان بخش هم که در بخش بین الملل جشنواره سی ام دیپلم افتخار بازیگری را به خاطر «بوسیدن روی ماه» دریافت کرده بود، با سه فیلم «استرداد»، «ابرهای ارغوانی» و «آشغال های دوست داشتنی» از پرکارترین بازیگران زن فجر امسال است.

احتمال درخشش دوباره قاضیانی با دو فیلم

برنده سیمرغ بازیگری سال گذشته، هنگامه قاضیانی امسال با دو فیلم «زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو» و «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» در جشنواره حضور دارد که خصوصا فیلم اول جا برای درخشیدن دوباره او خواهد داشت. ولی یکتا ناصر که سال گذشته به خاطر «یکی می خواد باهات حرف بزنه» برنده سیمرغ نقش مکمل زن شده بود امسال در هیچ فیلمی حضور ندارد.

حضور کم رنگ تقدیرشدگان زن فجر سی ام

به نظر می رسد دیگر تقدیر شدگان زن عرصه بازیگری هم در جشنواره سی ام امسال حضور موفقی نداشته باشند. بهناز جعفری برنده دیپلم افتخار به خاطر بازی در «تلفن همراه رییس جمهور» پس از اکران نشدن فیلمش، تنها با سختی های حضور در «جیب بر خیابان جنوبی» به جشنواره امسال آمده است. پریوش نظریه هم که به خاطر بازی در «درانتظار معجزه» دیپلم افتخار بخش بین الملل را دریافت کرده بود امسال دو فیلم «مروارید» و «تاج محل» با هیبتی جنوبی را در جشنواره سی ام دارد. وی در سال ۷۴ برای بازی در فیلم «پدر» سیمرغ بلورین نقش مکمل زن را به خانه برده است.

ستاره های کم کار زن

از بازیگران مطرح سینمای ایران، لیلا حاتمی با «سر به مهر»، هدیه تهرانی با «آشغال های دوست داشتنی»، مهتاب کرامتی با «فرزند چهارم»، نیکی کریمی با «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» و پانته آ بهرام با «روز روشن» هر کدام در یک فیلم شرکت کننده در جشنواره فجر امسال حضور دارند. ترانه علیدوستی با «زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو» و «آسمان زرد کم عمق»، نگار جواهریان با «آشغال های دوست داشتنی» و «حوض نقاشی»، میترا حجار با «دلتنگی های عاشقانه» و «خاکستر و برف» و پگاه آهنگرانی با «دربند» و «مهمونی کامی» شاید حضور کم و بیش پررنگتری نسبت به آن ها داشته باشند.

غایبان مهم زن جشنواره سی و یکم

از غایبان مهم زن و تقدیر شدگان پیشین در جشنواره سی ام هم می توان به فاطمه معتمد آریا، باران کوثری، گلاب آدینه، گلچهره سجادیه، رویا نونهالی، لادن مستوفی، ماهایا پطروسیان، مهتاب نصیرپور و خزر معصومی اشاره کرد.

اکبر عبدی پرکار اما همچنان متفاوت

در بخش بازیگران مرد سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با تعداد بیشتری نسبت به زنان هنرپیشه مواجه هستیم که با توجه به شرایط سینمای ایران و محدودیتی که در خیلی از نقش ها و فیلم ها برای زنان وجود دارد طبیعی ست. با این حال بازیگران مرد که گاهی تمامی لیست بازیگران یک فیلم را تشکیل می دهند، حتی -چون جشنواره قبل- در نقش زنان نیز به بازیگری پرداخته اند و تقدیر هم شده اند! نگاهی گذرا به تعداد بازیگران مرد حاضر در فیلم های جشنواره فجر، تعداد فیلم پرکارترین بازیگرها و جنسیت برندگان سیمرغ سی دوره جشنواره موید این مطلب است.

بنابراین گزارش، از میان مردان بازیگر، اکبر عبدی با حضور در ۴ فیلم «رسوایی»، «داستان عوضی»، «عملیات مهد کودک» و «جابه جا» باز هم حضوری پررنگ و متفاوت در جشنواره فجر امسال خواهد داشت. خصوصا بازی در دو نقش متفاوت در دو فیلم اول شاید از نکات جذاب و جالب بازیگری در جشنواره امسال باشند. عبدی که سال گذشته با بازی در نقش یک زن در فیلم «خوابم میاد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل را از آن خود کرد، پیش از آن در سال ۱۳۶۸ برای بازی در فیلم «مادر» برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل شده بود.

صابر ابر امسال هم شگفتی می آفریند

صابر ابر، بازیگر خوش قریحه و جوان سینمای ایران، این بار با حضور در ۴ فیلم مطرح جشنواره بخت بالایی برای درخشیدن دارد. «آشغال های دوست داشتنی»، «همه چیز برای فروش»، «آسمان زرد کم عمق» و «هیچ کجا، هیچ کس» فیلم هایی هستند که ابر با بازی در آن ها به جشنواره سی و یکم آمده است. وی پیش از این برای بازی در «دایره زنگی» و «مینای شهر خاموش» مورد تقدیر جشنواره قرار گرفته بود.

ارشادی و داوودنژاد پرکارترین نقش دوم ها

همایون ارشادی و محمدرضا داوودنژاد هم هر کدام با ۴ فیلم از پرکارترین مردان جشنواره فجر امسال برای بازی در نقش های غیر اصلی هستند. ارشادی بازیگر بین المللی سینمای ایران که فیلم های «چه خوبه برگشتی»، «گناهکاران»، «روز روشن» و «یک، دو، سه،.. پنج» را در جشنواره امسال دارد، سال گذشته با ۶ فیلم «بی خداحافظی»، «چک»، «ملکه»، «نارنجی پوش»، «یک سطر واقعیت» و «یک عاشقانه ساده» حضور پرتعدادی داشت.

محمدرضا داوودنژاد بازیگر پیشکسوت هم که در دوره سیزدهم جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار نقش اول مرد را برای فیلم «خلع سلاح» به دست آورده بود، با «کلاس هنرپیشگی»، «ترنج در ترنج»، «دنیای پرامید» و «شهر فرشتگان» به فجر امسال آمده است.

ستاره هایی که خواهند درخشید

حمید فرخ نژاد با «زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو»، «استرداد» و «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، شهاب حسینی با «هیس،دخترها فریاد نمی زنند»، «آشغال های دوست داشتنی» و «حوض نقاشی»، محمدرضا فروتن با «هیچ کجا،هیچ کس»، «فصل انار» و «دلتنگی های عاشقانه»، مصطفی زمانی با «برلین -۷»، «جیب بر خیابان جنوبی» و «تولد»، کوروش تهامی با «دل بی قرار»، «غریبه» و «گناهکاران»، امید روحانی با «قاعده تصادفی»، «گناهکاران» و «فصل انار»، محمدرضا شریفی نیا با «غریبه»، «تولد» و «جابه جا» و محمدرضا غفاری با «قاعده تصادفی»، «گس» و «فرشتگان قصاب» ۸ بازیگر مردی هستند که با حضور در ۳ فیلم در رده دوم پرکاری جشنواره فجر سی و یکم قرار دارند.

برگزیدگان مرد جشنواره سی ام در لیست کم کارترین ها

فرهاد اصلانی که سال گذشته در حضوری درخشان و پررنگ با ۴ فیلم، به خاطر بازی در «خرس» و «زندگی خصوصی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خانه برده بود، امسال تنها در فیلم نه چندان چشمگیر «به خاطر پونه» حضور دارد.

سعید راد بازیگر باسابقه سینمای ایران هم که با دریافت دیپلم افتخار بخش مسابقه فیلم های اول برای بازی در «گیرنده» حضور موفقی داشت، امسال با احتمال عدم شرکت فیلم «چمران»، حضورش هنوز در جشنواره فجر قطعی نیست.

ناصر گیتی جاه، تقدیر شده دیگر سی امین دوره جشنواره فجر که لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد را برای بازی در «خوابم میاد» دریافت کرده بود، امسال در جشنواره فجر دو فیلم «جابه جا» و «فرزند چهارم» را در دو ژانر متفاوت بازی کرده است.

ستاره های کم فروغ مرد امسال

حامد بهداد با «فرزند چهارم» و «چه خوبه برگشتی»، مهدی هاشمی با «فرزند چهارم» و «خواب های طلایی»، حبیب رضایی با «همه چیز برای فروش» و «آشغال های دوست داشتنی»، رامبد جوان با «نیکان و بچه غول» و «گناهکاران»، پوریا پورسرخ با «استرداد» و «آقای الف» و کامبیز دیرباز با «مواظب خودت باش» و «خاکستر و برف» با دو فیلم از ستارگان نسبتا کم کار این دوره جشنواره فجر هستند.

رضا کیانیان با «هیچ کجا، هیچ کس»، رضا عطاران با «چه خوبه برگشتی»، ابوالفضل پورعرب با «پرسیاوشون»، امین حیایی با «خواب های طلایی»، فریبرز عرب نیا با «چمران» و فرامرز قریبیان با «گناهکاران» هم تنها در یک فیلم به جشنواره فجر امسال خواهند آمد.

رادان و پرستویی در لیست غایبان

از غایبان مهم مرد امسال که در سال های پیش جشنواره فجر با درخشش آن ها در عرصه بازیگری مواجه بوده ایم، شاید بتوان به بهرام رادان، پرویز پرستویی، علی مصفا، پارسا پیروزفر، پژمان بازغی، مانی حقیقی، محسن طنابنده، محمدرضا گلزار و پیشکسوتانی چون عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، جمشید مشایخی و علی نصیریان اشاره کرد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي