پروژه دانشگاهی که منجر به تاسیس گوگل شد

بیشتر کسانی که با دنیای اینترنت سروکار دارند، به محض ورود به این دنیا، اولین جایی را که برای گشت و گذار انتخاب می‌کنند، گوگل است. این موتور جستجوی فراگیر و جهانی، هر آنچه را یک کاربر ممکن است احتیاج داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهد. 

پروژه دانشگاهی که منجر به تاسیس گوگل شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

ابزارها و سرویس‌های مختلف گوگل آن‌قدر متنوع و پرکاربرد است که می‌تواند انسان را از تمام سرویس‌های دیگر بی‌نیاز کند تا با تکیه بر گوگل و ابزارهای ریز و درشتش براحتی در دهکده جهانی به گشت و گذار بپردازید. این شرکت که اکنون یکی از معتبرترین برندهای جهان است، عمرش به دو دهه هم نمی‌رسد، درحالی که میزان تاثیر آن در زندگی و دنیای اینترنت به اندازه قرن‌ها فعالیت گسترده است. برای بیشتر کاربران، زندگی در فضای مجازی با جستجو در گوگل و استفاده از سرویس‌های آن معنا پیدا می‌کند.

پسران گوگل

داستان شکل‌گیری گوگل به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد، هنگامی که دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد پروژه‌ای تحقیقاتی با نام Rub Back را ارائه کردند؛ طرحی که به یک موتور جستجوی اینترنتی مربوط می‌شد. تفاوت فرضیه لری پیج و سرگئی برین با دیگر موتورهای جستجویی که تا آن روز فعالیت داشت، نحوه کار آن بود. به نظر آنها یک موتور جستجوگر که بر آنالیز رابطه میـان سایت‌های اینترنتی مبتنی است، می‌توانـست نتایج بهتری نسبـت بـه تکـنیک‌های استفاده‌شده قبلی ارائه کند. این پروژه نخست روی دامنه google.stanford.edu فعالیت دانشگاهی خود را شروع کرد، اما پس از گذشت یک سال دامنه google.com ثبت شد و پس از آن لری و سرگئی شرکت خود را با همین نام در سپتامبر ۱۹۹۸ در ایالت کالیفرنیای آمریکا تاسیس و ثبت کردند.

طولی نکشید که گوگل توانست جاپای خود را بخوبی سفت کند و وارد رقابت با شرکت‌های بزرگی مانند یاهو شود که در آن زمان کاربران بسیار داشت. با اضافه شدن اریک اشمیت به عنوان مدیرعامل به این تیم دونفره، گوگل راه خود را برای فعالیت اقتصادی قوی‌تر پیدا کرد و توانست رشد صعودی خود را آغاز کند.

جیمیل، گل سرسبد گوگل

تا سال ۲۰۰۳ گوگل توانست از دیگر رقبایش فاصله زیادی بگیرد و خود را به پربازدیدکننده‌ترین سایت دنیای دیجیتال تبدیل کند. موتور جستجوی گوگل رقبایی مانند یاهو را از پیش روی خود برداشت و سایت‌های مشابه دیگری مانند التاویستا را به دنیای فراموشی سپرد. گوگل از همان ابتدا فعالیت گسترده‌ای در زمینه تبلیغات اینترنتی انجام داد، طوری که بیشتر درآمد خود یعنی نزدیک به ۹۰ درصد آن را از این راه به دست آورد. گوگل به یک ترفند جدید احتیاج داشت تا بتواند به رشد صعودی خود ادامه داده و حجم بیشتری از فعالیت‌های اینترنتی کاربران را به خود اختصاص دهد. از همین رو نسخه آزمایشی سرویس وب‌میل رایگان گوگل با نام جیمیل سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد. ابتدا هر کاربر برای ورود به این سرویس به یک دعوتنامه از طرف کاربران دیگر نیاز داشت، اما با توجه به این محدودیت‌ها، جیمیل با چنان اقبالی روبه‌رو شد که توانست تا سال ۲۰۰۶ تعداد کاربران خود را به سرویس ایمیل یاهو برساند. همین بهانه کافی بود تا مدیران گوگل این سرویس را سال ۲۰۰۷ برای همه آزاد کنند. در آن زمان جیمیل به‌طور ماهانه ۱۴۶ میلیون کاربر داشت و هم اکنون نیز بیشترین تعداد کاربر را بین دیگر سرویس‌های گوگل و حتی دیگر سرویس‌های وب‌میل دارد. جیمیل را می‌توان تاثیرگذارترین سرویس گوگل در تاریخ این شرکت دانست.

همه‌فن حریف

پس از موفقیت دو سرویس میل و موتور جستجوی گوگل، جرقه راه‌اندازی سرویس‌های متنوع و مختلف در این شرکت زده شد. خیلی سریع سرویس‌های متنوع گوگل از تخم سر درآوردند و تعدادی از آنها با اقبال فراوانی روبه‌رو شدند. البته بعضی از سرویس‌های دیگر خیلی زود شکست را پذیرفتند و تعطیل شدند. سرویس نقشه، مترجم زبان، تقویم و سرویس ابری گوگل با نام گوگل‌درایو را می‌توان موفق‌ترین و تاثیرگذارترین سرویس‌های گوگل دانست، اما در کنار این تیم پیروز، سرویس‌های دیگری مانند iGoogle، گوگل ریدر، گوگل لب و امثال آنها راهی جز بسته شدن پیدا نکردند. گوگل، دامنه فعالیت خود را به همین جا محدود نکرد، برای مثال شبکه اجتماعی گوگل با نام گوگل پلاس با رونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی به عرصه فعالیت در دنیای مجازی پا گذاشت.

گوگل پلاس با تصور این‌که با تکیه بر نام گوگل می‌تواند طرفداران زیادی را جذب کند، فعالیت خود را شروع کرد، اما هیچ وقت نتوانست محبوبیت چندانی به دست آورد.

ربات سبز؛ سرباز ویژه

جاه‌طلبی و مبارزه‌طلبی مدیران گوگل باعث شده این شرکت هیچ گاه ساکن نماند و به هر پدیده نویی واکنش نشان دهد. با همین تفکر سال ۲۰۰۷ شرکت گوگل با توجه به رونق گوشی‌های تلفن اپل و فروش روزافزون آیفون، برنامه خود را برای تولید تلفن همراه به عنوان رقیب اصلی اپل آغاز کرد. این پروژه، اندروید نام داشت که نه یک دستگاه تلفن، بلکه یک سیستم عامل برای تلفن‌های هوشمند بود. گوگل که سال ۲۰۰۵، شرکت اندروید را از موسسان آن خریده بود، پس از دو سال کار روی این پروژه با همان تیم اصلی موسسان اندروید، این سیستم عامل را برای بهره‌وری آماده کرد. سیستم عامل موبایل گوگل که محصول نوآوری اندی رابین و تیمش بود، سال ۲۰۰۸ اولین نسخه خود را وارد بازار کرد. شاید در آن سال‌ها خود کمپانی گوگل هم تصور نمی‌کرد این سیستم عامل نوظهور این‌قدر زود همه‌گیر شود .T-Mobile G۱ اولین تلفنی بود که از این سیستم عامل استفاده کرد، اما طولی نکشید بیشتر شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه برای استفاده از این سیستم عامل پشت درهای گوگل صف کشیدند. همین موفقیت کافی بود تا وسوسه تولید تلفن همراه به وسیله خود گوگل نیز شکل بگیرد. سال ۲۰۱۰، گوگل یک تلفن اندروید به نام نکسوس وان را روانه بازار کرد. این محصول توسط شرکت تایوانی اچ.تی.سی زیر نظر گوگل تولید شده بود تا نقطه شروعی برای محصولات سخت‌افزاری گوگل باشد.

تجارت در دنیای غول‌ها

بازی در دنیای غول‌های تجارت همیشه راحت نیست، بلکه بیشتر اوقات به قربانیانی نیاز دارد تا شرکت‌های بزرگ به بقای خود ادامه دهند. شرکت گوگل نیز مانند دیگر غول‌های دنیای دیجیتال، شرکت‌های زیادی را زیر پای خود له کرده است تا موفقیت خود را تضمین کند. از سال ۲۰۰۱ تاکنون گوگل شرکت‌های زیادی را خریده است.

خرید وبسایت یوتیوب، خط تولید موبایل موتورولا و همچنین خرید شرکت اندروید را می‌توانیم داد و ستد بزرگ این شرکت از ابتدا تاکنون بدانیم. اما در این بین طعمه‌های دیگری نیز بودند که سرنوشت چندان روشنی مانند این سه نداشتند. سال ۲۰۰۴ کیهول، اولین خرید گوگل محسوب می‌شد که پایه‌گذار سرویس Google Earth بود. سال ۲۰۰۷ گوگل با ۱.۳ میلیارد دلار دابل کلیک را خرید. در اواخر همان سال گرندسنترال را با ۵۰ میلیون دلار از آن خود کرد. این سایت سال بعد به گوگل‌ویس تغییر نام داد.

گوگل همچنین شرکت آردوارک را با ۵۰ میلیون دلار خرید تا بتواند با کمک این شبکه اجتماعی، گوگل پلاس را راه‌اندازی کند. در نزدیک به دو دهه فعالیت این شرکت، یک شعار را می‌توان در تمام کارهای گوگل بوضوح دید: «ما اولین نیستیم، اما بهترین خواهیم بود».

منبع: جام جم

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي