به چه کسانی سلبریتی می گویند؟ + ویژگی های سلبریتی ها

همانطور که می دانید به افرادی که در زمینه های مختلف صاحب شهرت می شوند، سلبریتی می گویند. اگر می خواهید بدانید به چه کسانی سلبریتی می گویند و با ویژگی های سلبریتی ها آشنا شوید این بخش گهر را بخوانید.

به چه کسانی سلبریتی می گویند؟ + ویژگی های سلبریتی ها

به چه کسانی سلبریتی می گویند؟ + ویژگی های سلبریتی ها

از دیدگاه جامعه شناسان، سلبریتی (celebrity) ، چهره جذاب و شناخته شده ای است که یا با اتکا به ویژگی ها ، توانمندیها و خصوصیات خاص خودش یا حتی بر مبنای یک حادثه اجتماعی، مورد توجه خاص رسانه ایی، به موفقیت هایی در عرصه های مختلف ورزش، هنر و موسیقی، دانش و اندیشه دست پیدا کرده و از همه لحاظ، مورد توجه مردم است. شخصیت هایی کاریزماتیک که از قدیم الایام در جوامع وجود داشتند و تاثیرشان بر سبک زندگی آدم های یک جامعه، غیرقابل انکار است.

هر کسی می تواند سلبریتی خاص خودش را داشته باشد یک نفر می تواند به خاطر علاقه به فلان ورزش ، اسطوره آن ورزش را عاشقانه دوست بدارد رنگ لباس و یا همان مارک را برای خود بخرد و بپوشد و یک نفر دیگر به خاطر علاقه به فلان بازیگر ، سعی می کند خود را شبیه او آرایش کند . و یک نفر هم مثل من می تواند عاشق یک فیلسوف باشد من هم سعی می کنم حرفهای فیلسوف محبوبم “حکیم ارد بزرگ” را حفظ کنم عکسش را برای خودم پرینت بگیرم و در بین صحبت هایم مداوم از سخنان او رفرنس بیاورم .

سلبریتی ها قابل تحمیل نیستند ما هزاران شخصیت مطرح داریم که در پشت برخی از آنها قدرتهای مختلفی وجود دارند اما مردم بنا به دیدگاه و نوع نگاه خود شخصیت مورد علاقه شان را انتخاب می کنند .

حتما همه ماها از کودکی با آدمهایی مواجه بوده ایم که خیلی سعی کرده اند شخصیت های مورد علاقه خودشان را به ما تحمیل کنند اما ما نتوانسته ایم سلبریتی آنها را درک کنیم و به قول معروف با آنها ارتباط برقرار نکرده ایم . پس سلبریتیها اساسا می توانند خط و مشی زندگی ما و چیزهایی که ما را به هیجان می آورند را نشان دهند حتی از طریق سلبریتی های اشخاص می توان منش خانوادگی و نقاط قوت و ضعف آنها را بهتر شناخت . سلبریتی ها شخصیت چند برابر شده دوستداران خودشان هستند.

بر فرض یک آدم مدگرا ، عاشق یک سلبریتی مانکن است او شاید نتواند تنوع مورد استفاده سلبریتی خودش را دنبال کند اما مسلما گلچینی از کالاهای تبلیغاتی آن مانکن را برای خود فراهم می آورد .

امروزه در جهان بسیاری از کشورها سعی در جهانی سازی سلبریتی های ملی خودشان را دارند و گاهی هم سلبریتی های کشورهای دیگر را به اشکال مختلف جذب خود می کنند . مثلا فرانسه با جوایز مختلف سلبریتی ها را جذب خود می کند و آمریکا با اعطای تابعیت آن سلبریتی را از آن خود می کند.

سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند؟

روزگاری، سلبریتی ها و ستاره های سینما برای مخاطبان خود یادآور توانایی ها و استعدادهای خارق العاده شان در دنیای هنر بودند، اما امروزه، رسانه های جمعی عوامل دیگری را برای برتری و به شهرت رسیدن افراد به وجود آورده اند که همین، تشخیص خاستگاه به شهرت رسیدن آنان را دشوار می کند.در جامعه معاصر سلبریتی بودن لزوما به این معنی نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد آن جامعه از استعداد و مهارت بیشتری برخوردار است، بلکه صرفا به این معنی است که یک نفر بهتر از دیگران توانسته کالایی را که مردم می خواهند، به خوردشانب دهد. فرقی ندارد این کالا زیبایی ای با سبک کیم کارداشیان باشد یا فعالیت های بشردوستانه آنجلینا جولی.

مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند. به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به فرهنگ توده ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد. چرا که فرهنگ شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی- اقتصادی است.

ما طرفدار آن چیزی هستیم که نداریم و دوست داریم روزی به دست بیاوریم. ما جذب سبک زندگی، زیبایی، ثروت، شهرت و نوع دوستی سلبریتی ها می شویم، چون پکیج کاملی از همه آن چیزهایی است که در زندگی انتظارش را می کشیم. پس بیهوده نیست که به آن ها عشق می ورزیم و دوستشان داریم.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه