واکسن آنفلوانزا برای همه ضروری نیست

خیلی از افراد فکر میکنند حتما باید واکسن آنفلوانزا را برای جلوگیری از این بیماری تزریق کنند در صورتی که اینچنین نیست!

واکسن آنفلوانزا برای همه ضروری نیست

 

خبرگزاری مهر: مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد و کماکان فقط برای بیماران دچار نقص ایمنی، بیماران قلبی و عروقی، دیابتی، مبتلایان به آسم، زنان باردار و…، توصیه می شود.

دکتر علی واشقانی فراهانی در پاسخ به نگرانی ایجاد شده در خصوص شیوع آنفلوانزا در برخی از استان های کشور و با توجه به سوالاتی که در مورد واکسن های آنفلوانزای موجود در بازار دارویی ایران برای همکاران حوزه های بهداشتی و درمانی، توزیعی و همچنین هموطنان عزیز ایجادشده است گفت: موارد آنفلوانزای گزارش شده همان آنفلوانزای فصلی شامل سویه های H۱N۱,H۲N۳,B است که در این میان سویه H۱N۱ از قدرت بیماری زایی بیشتری برخوردار است.

وی افزود: واکسن های آنفلوانزای ثبت شده در کشور که از طریق مراجع قانونی توزیع می گردند، سویه های سه گانه ویروس آنفلوانزای شایع را پوشش می دهند و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

واشقانی فراهانی خاطر نشان کرد: واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد وکماکان فقط برای افراد با ریسک بالا (بیماران با نقص ایمنی یا بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی – عروقی، دیابت، آسم،… و زنان باردار) توصیه می گردد.

مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو  گفت: افرادی که قبلا با واکسن سال جاری واکسینه شده اند نیازی به تکرار و تزریق مجدد واکسن ندارند غیر از کودکانی که برای اولین تحت واکسیناسیون قرار می گیرند.

واشقانی فراهانی افزود: در بهترین شرایط از زمان تزریق ۲ تا ۳ هفته طول می کشد تا ایمنی مناسب در فرد ایجاد شود.

وی در پایان گفت: بهترین راه پیشگیری در حال حاضر و برای عموم جامعه رعایت اصول بهداشتی فردی و پرهیز از تماس با افرادآلوده است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه