هورمون شادی آور انسان چگونه فعال می شود؟

بدن انسان حاوی هورمون های مختلفی است که هر کدام مسئولیت احساسات مختلف را بر عهده دارند. برخی از آن ها مسئول احساس شادی، عصبانیت، ترس و … هستند. اما هورمون شادی آور انسان چیست و چگونه فعال می شود؟ گهر در این بخش در این مورد بیشتر توضیح می دهد.

هورمون شادی آور انسان چگونه فعال می شود؟

هورمون شادی آور انسان چگونه فعال می شود؟

دوپامین

دوپامین یک ماده انتقال دهنده ی عصبی است و بین این ماده و ارتباطات اجتماعی افراد، رابطه ی بالایی دیده شده است. در واقع می توان این ماده را پاداش سیستم مغزی به بدن دانست.

اگر در محل کارتان مورد ستایش و تمجید از طرف مافوق تان قرار گرفته اید بدانید ترشح دوپامین در بدن تان کافی است. همچنین رفتار لذت جویی نیز ناشی از تأثیرات همین ماده ی شگفت انگیز خواهد بود.

می توانید با تنظیم اهداف واقع بینانه و روش های سالم در زندگی میزان ترشح این انتقال دهنده را در بدنتان افزایش دهید.

سروتونین

سروتونین نیز نوعی انتقال دهنده ی عصبی است  و به طور عمده  در دستگاه گوارش، پلاکت ها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و همین طور انسان یافت شده است.

محققان با بررسی اثر اکسی توسین بر زنان به تأثیر این ماده بر میزان رضایتمندی از زندگی پی برده اند. وقت گذراندن با عزیزان و مهربان بودن ناشی از وجود این ماده در بدن می باشد

این ماده نزد افکار عمومی به عنوان جاری کنندهٔ “احساس خوب” شناخته می شود. موثرترین راه برای افزایش سطح سروتونین بدن، ورزش منظم و روزانه است.

یکی از دلایلی که پیاده روی سریع خلق و خو را بهبود می بخشد نیز همین افزایش تولید سروتونین می باشد.

اُکسی توسین

اکسی توسین، هم به عنوان یک انتقال دهنده ی عصبی و هم به عنوان یک هورمون در بدن عمل می کند. این ماده را به نام “ماده ی عشق” می شناسند و نقش اساسی در ارتباط عاشقانه و تولیدمثل جنسی در قبل و بعد از زایمان دارد.

محققان با بررسی اثر اکسی توسین بر زنان به تأثیر این ماده بر میزان رضایتمندی از زندگی پی برده اند. این ماده در واقع نقش فیزیولوژیکی و شادی بیشتری در زنان نسبت به مردان دارد.

وقت گذراندن با عزیزان و مهربان بودن ناشی از وجود این ماده در بدن می باشد. از طرفی استرس می تواند میزان اکسی توسین را کاهش دهد. بنابراین سعی کنید بیش از همیشه برای کنترل استرس تان به فکر چاره باشید.

استروژن

استروژن به کمک سروتونین از شما در برابر تحریک پذیری و اضطراب محافظت می کند و در تثبیت خلق و خو موثر است.

استروژن با شروع یائسگی و با وجود عواملی مانند سیگار کشیدن و ورزش شدید کاهش می یابد. عدم تعادل استروژن-پروژسترون در دوران یائسگی می تواند بر روی خلق و خو اثر منفی بگذارد.

کنترل استرس می تواند در حفظ تعادل این ماده کمک کننده باشد، زیرا ترشح هورمون های استرس نظیر کورتیزول با استروژن تداخل داشته و بر ساختار و عملکرد هر دو ماده اثر منفی می گذارد.

پروژسترون

این هورمون به شما در داشتن خواب بهتر، جلوگیری از بروز اضطراب، جلوگیری از تحریک پذیری و نوسانات خلقی کمک می کند.

سطح پروژسترون در زنان یائسه کاهش می یابد و این روند افولی با افزایش استرس و مصرف غذاهای ناسالم شدت می گیرد.

به گفته ی پزشکان مصرف غذاهای سالم اولین راه دفاع در برابر عدم تعادل هورمون های استروژن و پروژسترون است.

موسیقی موجب ترشح هورمون شادی در مغز می‌شود

محققان با تحریکات موسیقایی کشف کردند که موسیقی تاثیرات شیمیایی گوناگونی در بدن دارد و به همین دلیل با تاثیر بر اعصاب مهم به متعادل کردن سطوح هورمون های شادی مغز کمک می کنند.

لازم به ذکر است که این هورمون که دوپامین نام دارد در هنگام مصرف مواد مخدر و شادی آور نیز ترشح می شود اما نکته جالب اینکه اثبات شده  برخلاف مواد مخدر که اثرات مخرب جانبی زیادی دارد، موسیقی هیچ عارضه ای برای انسان ندارد.

در این مکانیزم، وقتی که فرد به آهنگی که دوست دارد ، گوش می دهد، این هورمون در مغز ترشح شده و باعث حالت شادی آور در وی می شود.

حتی تایید شده که موسیقی تاثیرات عمیقی در هماهنگ سازی عملکرد بدن از جمله در عروق قلبی، تنفس و فعالیت های ذهنی برجای می گذارد و همچنین سطوح هورمون دوپامین را برای فعالیت های شیمیایی طبیعی مغز متعادل می کند و تمام این موارد و هماهنگی ها نهایتا منجر به سلامت بیشتر در افراد می شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه