هشدار در مورد مصرف مرغ و تخم مرغ محلی

مصرف مرغ و تخم مرغ محلی بدیهای خود را دارد چرا که هر چند به این خیال باشید که این مرغ و تخم مرغ ها بدون هورمون و … رشد کرده اند اما از طرف دیگر باید این را در نظر داشته باشید که مرغهای محلی ممکن است دارای بیماری باشند و قطعا هیچ ناظر بهداشتی به آنها دسترسی ندارد!

در مصرف مرغ و تخم مرغ محلی دقت کنید!

هشدار در مورد مصرف مرغ و تخم مرغ محلی, پورتال خبری فرهنگی گهر

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی از شیوع و مشاهده کانون بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در یکی – دو واحد پرورش مرغ گوشتی در کشور خبر داد و گفت: این بیماری طی ماه گذشته در شش استان کشور که پیش از این آلوده بودند، گزارشی نداشته و متوقف شده است. مردم مراقبت کنند؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌های محلی استفاده نکنند و همه محصولاتی که با تایید سازمان دامپزشکی و به صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمی کشور عرضه می‌شود هیچ مشکلی ندارد.

فرشاد زین‌العابدین تهرانی اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یا همان آنفلوآنزای مرغی در ۱۴ استان کشور شیوع پیدا کرده که طی ماه گذشته از شش استان اردبیل، قزوین، لرستان، البرز، آذربایجان شرقی و گلستان گزارش بیماری نداشته‌ایم و بیماری متوقف شده است و این بیماری در استان‌های مختلف به صورت یکسان وجود ندارد. به عنوان مثال در استان گیلان عمده کانون‌های بیماری روستایی است و برخی مانند استان قم کانون‌های بیماری در واحدهای صنعتی بیشتر مشاهده می‌شود و در برخی دیگر نیز مانند مازندران ترکیبی است.

وی با بیان اینکه وضعیت و حالت آماده‌باش همچنان در کل کشور و همه استان‌های درگیر بیماری و استان‌هایی که این بیماری در آنها هنوز گزارش نشده، وجود دارد، افزود: از آنجا که راه‌های انتقال و گسترش بیماری از طریق افراد، ماشین‌های آلوده، پرندگان آلوده و فرآورده‌های آلوده در حال افزایش است، حتی در استان‌هایی که گزارشی از بیماری وجود ندارد این نگرانی وجود دارد که بیماری در آنجا نیز مشاهده شود و تنها کافی است یک محموله طیور زنده آلوده به صورت غیرمجاز به آن مناطق منتقل شود.

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همچنان در وضعیت قابل کنترل قرار دارد و به حالتی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام ناتوانی کنیم.

به گفته تهرانی، هم‌اکنون در کشور استان‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند. برخی استان‌ها کانون بیماری‌اند و همچنان در آنجا کانون‌ها شناسایی می‌شوند، گروه دیگر مانند شش استان مذکور بیش از یک ماه است که از آنها گزارش بیماری وجود نداشته است و دسته دیگر مانند استان‌های فارس، یزد و … هنوز درگیری بیماری نشده‌اند اما سازمان دامپزشکی هیچ تفاوتی بین این سه دسته قائل نمی‌شود و رفتار بهداشتی و قرنطینه‌ای‌اش در نظام مراقبتی تعریف شده و تفاوتی با یکدیگر ندارد.

آنفلوآنزای مرغی به مرغداری‌های گوشتی هم رسید

وی افزود: دو مورد شیوع آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغ گوشتی و چندین مورد در واحدهای مرغ مادر گوشتی شناسایی و معدوم‌سازی شده‌اند اما غالبا واحدهای پرورش تخم‌مرغ، پولت و … درگیر این بیماری هستند.

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی، اظهار کرد: این ویروس در همه گونه‌های پرنده‌ای که به صورت صنعتی نگهداری می‌شوند به آنفلوآنزا حساس هستند اما در واحدهای تخم‌مرغ‌گذار و مادر به دلیل طولانی‌تر بودن دوره پرورش احتمال ورود افراد و گسترش شیوع ویروس به دلیل وجود چنین مسائلی و پایین بودن سطح بهداشتی آنها، بیشتر است اما در پرورش و تولید گوشت مرغ نهایتا ۴۰ روز یک قطعه مرغ در سالن باقی می‌ماند تا بیماری بخواهد خودش را نشان دهد، دوره پرورش به پایان رسیده است.

مردم برای مصرف مرغ و تخم‌مرغ نگران نباشند اما مراقبت کنند

تهرانی گفت: هیچ نگرانی بابت مصرف مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد چرا که ویروس آنفلوآنزا نسبت به گرما و درجه پخت آن حساس است و تاکنون نیز هیچ گزارشی برای شیوع این بیماری در انسان‌ها در دنیا منتشر نشده است و با پختن آنها به راحتی ویروس از بین می‌رود اما مردم مراقبت کنند؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌های محلی استفاده نکنند و همه محصولاتی که با تایید سازمان دامپزشکی و به صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمی کشور عرضه می‌شود هیچ مشکلی ندارد.

سهل‌انگاری مرغداران و خرید پرنده‌های زنده عامل گسترش آنفلوآنزا

وی با بیان اینکه مشاهده و گزارش بیماری آنفلوآنزا در هر منطقه و استانی نشان دهنده پویایی دامپزشکی در آنجا است، اعلام کرد: در حال حاضر دو عامل سبب گسترش شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در کشور می‌شود که می‌توان به رفتارهای پرخطر مرغداران مانند جابجایی پرندگان و نهاده‌های مورد نیازشان اشاره کرد و همین عوامل سبب می‌شود تا یک ماشین حمل فرآورده‌های طیور بدون در نظر گرفتن شرایط بهداشتی و شستشو وارد یک واحد پرورشی شود و آن را آلوده کند.

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی ادامه داد: در مناطق روستایی نیز برخی به خرید پرنده و نگهداری آن علاقه‌مند هستند به عنوان مثال در استان گیلان شالیزارها خالی از محصول است و برنج در آنجا برداشت شده اما به دلیل وجود آب مردم در مناطق روستایی در شالیزارهایشان اردک پرورش می‌دهند و همین می‌تواند عاملی برای گسترش این بیماری باشد چرا که کافی است یک پرنده مهاجر با این اردک‌ها در ارتباط باشد و از آنجا که این پرندگان در فضای محصور و بسته‌ای پرورش داده نمی‌شوند به راحتی وارد روستا شده و دیگر پرندگان را نیز آلوده می کنند.

هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرید

تهرانی تاکید کرد: به روستاییان توصیه می‌کنیم در صورت پرورش پرندگانی مانند اردک محیط پرورش را محصور و قابل کنترل کنند و تا اطلاع ثانوی از ارتباط آنها با پرندگان مهاجر مراقبت کنند. همچنین مردم تا اطلاع ثانوی از خرید پرندگان زنده خودداری کنند چرا که از ظاهر پرندگان بیماری مشخص نمی‌شود و پس از چند روز تبعات و تلفات آن در دیگر پرندگان حادث می‌شود.

وی اضافه کرد: در واحدهای پرورش طیور صنعتی نیز باید هرگونه ورود و خروج به شدت کنترل شود تا از بروز و شیوع ویروس بیماری آنفلوآنزا جلوگیری صورت گیرد. همچنین هرگونه جابجایی پرنده باید با مجوز سازمان دامپزشکی باشد و در این راستا هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های نظامی و انتظامی برای جلوگیری از جابجایی‌های پرندگان و فرآورده‌های طیور بدون مجوز سازمان دامپزشکی صورت گرفته است که به عنوان مثال می‌توان به جابجایی یک محموله “کبک” بدون مجوز در یکی از استان‌هایی که هنوز درگیری بیماری نشده اشاره کرد که پس از توقیف آن از سوی نیروی انتظامی و انجام آزمایش‌های صورت گرفته این پرندگان به بیماری آنفلوآنزا آلوده بودند.

درخواست از دستگاه‌های ذیربط برای همکاری بیشتر با دامپزشکی

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی تصریح کرد: هم‌اکنون مشکلی از نظر اعتبارات و بودجه برای کنترل بیماری آنفلوآنزای مرغی نداریم گرچه افزایش آنها عاملی در راستای سریعتر شدن عملکرد و واکنش سازمان برای شناسایی و جلوگیری از بیماری است اما از دستگاه‌های متولی ذیربط دیگر درخواست داریم تا با سازمان دامپزشکی در راستای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها و … بیش از پیش همکاری کنند که البته این همکاری همچنان وجود دارد چرا که سازمان دامپزشکی و حتی وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به کنترل و مبارزه با این بیماری نیست.

وی با بیان اینکه مرغداران در واحدهای صنعتی و روستایی به هشدارهای سازمان دامپزشکی درباره کنترل و مراقبت از گسترش و شیوع آنفلوآنزای مرغی به جد توجه کنند، گفت: معدوم‌سازی گله‌های آلوده بسیار کمتر از حدی است که نگرانی ایجاد کند به عنوان مثال بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون قطعه پرنده در کشور پرورش داده می‌شود که تاکنون حدود شش میلیون قلعه معدوم شده‌اند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي