هزینه انتقال سند خودرو به عهده کیست

برای خیلی از خریداران و فروشندگان خودرو این سوال است که هزینه انتقال سند خودرو را چه کسی باید متقبل شود و چه شرایطی دارد.

در ادامه نکات بسیار مهم در رابطه با انتقال سند خودرو و هزینه های مربوط به آن را مشاهده می کنید.

هزینه انتقال سند خودرو به عهده فروشنده است یا خریدار؟


نکته بسیار مهم :  در خصوص سند مالکیت برگ سبز که توسط پلیس و مرکز تعویض پلاک ارائه می شود لازم است بدانید جدیدا طبق اظهارات پلیس بعضی دلالان و فروشندگان می گویند که لازم نیست در دفترخانه سند بزنید (برای فرار از هزینه سند) و همین برگ سبز کافی است اما مهم است بدانید که اگر مشکلی برای خودروی شما پیش بیاید و بخواهید شکایت کنید دادگاه سند برگ سبز را قبول ندارد و سند قطعی دفترخانه ای را قبول دارد چرا که برگ سبز را سند مالکیت پلاک خودرو می داند نه خود خودرو ! پس سعی کنید در صورت امکان سند قطعی را در دفترخانه به نام خودتان بزنید.


هزینه انتقال سند خودرو به عهده کیست

 

هزینه نقل و انتقال سند خودروهای ایران بر عهده کیست ؟ 

هزینه های تنظیم انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور یکسان و بر اساس جداول مالیاتی است. این هزینه‌ها «حق الثبت و مالیات نقل و انتقال (ویژه دولت) و حق التحریر (مخصوص دفترخانه)» است که برای هر خودرو و با هر مدل، مبلغ متفاوتی است ، جدای از هزینه های عوارض شهرداری و خلافی و … که بر عهده فروشنده می باشد.
بر اساس عرف موجود، پرداخت سهم دولت بر عهده فروشنده و پرداخت حق دفترخانه بر عهده دو طرف معامله است مگر اینکه، فروشنده و خریدار برخلاف آن، توافق کرده باشند که در این صورت عمل به توافق در اولویت بوده و محترم خواهد بود.

برخی از خریداران خودرو پس از تعویض پلاک برای ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی به این مکان مراجعه می کنند ولی برای مراجعه به این مکان ارائه برخی از مدارک لازم است در این مطلب به ان پرداخته شده است.

 

مدارک مورد نیاز برای وکالت فروش و سند قطعی نقل و انتقال خودرو در دفترخانه :

1. حضور فروشنده و خریدار (یا نماینده قانونی آن‌ها).

2. کارت ملی، شناسنامه (یا وکالت نامه برای نماینده قانونی) برای خریدار و فروشنده.

3. اسناد مالکیت خودرو (فاکتور فروش کارخانه، برگ گمرکی، بنچاق قطعی منقول دفاتر اسناد رسمی قبلی).

4. شناسنامه خودرو ( برگ سبز).

5.برگ تاییدیه نقل و انتقال خودرو (از مراکز تعویض پلاک باید گرفت).

6. برگه پرداخت عوارض که به نام فروشنده پرداخت شده باشد (از دفاتر خدمات الکترونیک و پستی باید گرفت).

7. بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر

برگ سبز یا سند دفترخانه‌ای؟

دو نوع سند خودرو به رسمیت شناخته می‌شود، اول و مهم‌تر از همه سند مالکیت یا شناسنامه یا همان برگ سبز خودروست که از نیروی انتظامی می‌گیرید و در آن مشخصات مالک خودرو، مشخصات خودرو، شماره پلاک درج شده است و دیگری آن نوع سندی که از قدیم در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شد. در سال‌های گذشته بین نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد اختلاف نظر بوجود آمد که آیا برای خودرو علاوه بر برگ سبز باید سندی هم در دفاتر رسمی تنظیم شود یا نه؟ در نهایت مجلس اعلام کرد که برگ سبز سند مالکیت قطعی خودرو است. اما قوه قضائیه می‌گوید اگر مشکل قانونی پیش بیاید و پرونده قضایی تشکیل شود، دادگاه حکم را به نفع کسی صادر می‌کند که سند ثبت شده دارد، نه برگ سبز! چون از نظر دادگاه دارنده برگ سبز فقط نشان‌دهنده این است که چه کسی دارنده پلاک است و مالکیت خودردو را ثابت نمی‌کند. پس بهتر است برای جلوگیری از مشکلات بعدی به برگ سبز اکتفا نکنید و سند خودرو را در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید.

 

چطور سند بزنیم؟

برای گرفتن برگ سبز خودرو باید اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین معامله، اسناد مالکیت خودرو (کارت ماشین، بیمه‌ نامه شخص ثالث، برگه کمپانی و یا برگه گمرک، سند یا قرارداد دفترخانه‌ای، برگ سبز یا همان شناسنامه قبلی خودرو)، رسید مفاصا حساب عوارض خودرو و رسید عدم خلافی را به مراکز فک پلاک و صدور سند تحویل دهید.

با داشتن این مدارک  دو طرف معامله یا وکلای قانونی آن‌ها می‌توانند به مراکز فک پلاک و صدور سند مراجعه و برگه سبز جدید را دریافت کنند. بعد از انتقال شناسنامه خودرو به مالک جدید می‌توانند به دفترخانه ثبت اسناد بروند و سند خودرو را به نام فرد جدید بزنند. هزینه سند زدن در دفاتر اسناد رسمی طبق عرف به عهده فروشنده است مگر خلاف آن توافق شود. دقت کنید که سند زدن در دفترخانه‌ها مشروط به گرفتن برگ سبز به نام مالک جدید است و قبل از آن انجام نمی‌شود.

 

باید و نبایدهای خرید و فروش خودرو با وکالت‌نامه

۱-می‌توانید خودرو را با گرفتن وکالتنامه از فروشنده اصلی بخرید. در این شرایط باید با فروشنده به دفترخانه ثبت اسناد رفته و از او وکالتنامه‌ای بگیرید که به شما اجازه می‌دهد به جای او، خودرو را فک پلاک کرده و به نام خودتان بزنید. اینکه چه کسی باید هزینه وکالتنامه‌ها را بپردازد نیز کاملا توافقی بین خریدار و فروشنده مشخص می‌شود، اما معمولاً آن کسی که درخواست کرده خودرو وکالتی فروخته شود، هزینه‌ها را هم تقبل می‌کند.

۲-اگر قرار است خودرویتان را به‌صورت وکالتنامه‌ای بفروشید توصیه می‌کنیم حتما در وکالتنامه زمانی را برای انتقال سند مشخص کنید و این شرط ا ذکر کنید که اگر در این زمان سند قطعی صادر نشود وکالت باطل می‌شود. چرا؟ چون با وجود وکالتی که شما به خریدار جدید داده‌اید ممکن است او از سند زدن خودداری کند و همچنان با پلاک شما و خودرویی که اسناد و مدارک آن به نام شماست، تردد کند. در این حالت در صورت وقوع هر نوع جرم، تخلف یا تصادف، پلیس اول سراغ شما می‌آید و شما مجبور خواهید شد کلی سند و مدرک رو کنید که این خودرو را وکالتی فروخته‌اید. پس بهتر است از همان اول میختان را محکم بکوبید.

۳-شاید این سئوال مطرح شود که آیا کسی که وکالتی خودرو را از شما خریده می‌تواند بدون آنکه به نام خودش سند بزند، خودرو را به فرد دیگری بفروشد؟ پاسخ این سئوال بستگی به نوع وکالتنامه دارد. اگر در وکالتنامه نوشته شده باشد «حق توکیل به غیر دارد» یعنی می‌تواند وکالتش را به شخص دیگری بدهد و به زبان ساده‌تر، خودرو را وکالتی بفروشد. دلال‌ها معمولا از این روش برای خرید و فروش خودروها استفاده می‌کنند ولی ما توصیه می‌کنیم تن به چنین وکالتنامه‌ای ندهید، چون در صورت بروز مشکل، اگر خودرو چند دست چرخیده باشد باز هم برای حل مسئله باید به مالک اولیه رجوع کرد.

 

۱۰ توصیه مهم برای نقل و انتقال سند خودرو

اگر می‌خواهید خودروی دست دوم خودتان را که از فروشنده یا دلال خریده‌اید سند بزنید، این توصیه‌ها را بخوانید.

۱- حتی اگر با دوست، آشنا و اقوام برای خرید خودرو معامله می‌کنید، همه مراحل را قانونی و مو به مو اجرا کنید. زیرا اگر روزی به مشکل قانونی خورید صحبت‌های شفاهی و نسبت‌های فامیلی به کارتان نمی‌آید و حتما باید دست به دامن شاهدها شوید که آن هم کار پر دردسری است.

۲- حتما قبل از معامله رسمی خودرو، قولنامه‌ (یا همان مبایعه‌نامه) تنظیم کنید و جزئیات مربوط به خرید و فروش، زمان و نحوه پرداخت وجه معامله و زمان تحویل خودرو را در آن قید کنید. در این صورت اگر در حین ثبت سند یا بعد از آن مشکل حقوقی پیش بیاید می‌توانید به قولنامه رجوع کنید، اما اگر قولنامه وجود نداشته باشد، کارتان بسیار سخت می‌شود.

۳- هیچکس نمی‌تواند بدون اجازه مالک یا بدون داشتن وکالتنامه، اقدام به فروش خودروی مالک را کند. اگر خودرو را از دلال می‌خرید، باید حتما وکالت‌نامه او را ببینید در غیر این صورت، به حرف‌های او اعتماد نکنید.

۴- اگر خودرو را از دلال یا واسطه‌ خریدید و بعد متوجه شدید اجازه یا وکالتنامه از مالک اصلی نداشته باید به دلیل فروش مال غیر و کلاهبرداری از او به دادگاه شکایت کرده و معامله را فسخ کنید.

۵- برای خرید و فروش خودروهایی که از نمایندگی به‌صورت قسطی خریداری شده است، فروشنده وکالتی به خریدار می‌دهد که در آن قید شده بعد از تسویه حساب کامل با نمایندگی اجازه انتقال سند را دارد.

۶- اگر وجه معامله را پرداخت کرده‌اید ولی فروشنده حاضر به سند زدن آن نشد، باید مستنداتی را که درباره خرید خودرو (مثل مبایعه‌نامه، رسیدهای بانکی، برگه تعویض پلاک و…) دارید را به مراجع قضایی ببرید و دادخواست «الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی» تنظیم کنید. دادگاه بعد از بررسی مدارک فروشنده را ملزم به انتقال سند می‌کند و اگر باز هم فروشنده امتناع کرد، دادگاه نماینده‌ای برای این کار تعیین می‌کند تا خودرو را به نام شما سند بزند.

۷- اگر به خریدار برای فک پلاک و ثبت سند وکالتنامه می‌دهید، باید حتما در وکلتنامه تاریخ انقضا ذکر شود تا خریدار فقط در زمان مشخصی ملزم به انتقال سند شود و از زیر بار سند زدن شانه خالی نکند. بعد از این تاریخ انقضا، وکالت لغو شده و باید وکالتنامه جدیدی صادر شود.

۸- اموال منقول مثل اتومبیل را هم می‌توان مثل اموال غیرمنقول (خانه، باغ، زمین و…) به‌صورت دانگی و مشارکتی معامله کرد اما این شراکت فقط در سند دفترخانه‌ای ثبت می‌شود. کارت سبز خودرو، پلاک و کارت ماشین حتما باید به نام یک نفر صادر شود. به خاطر مشکلات بعدی معمولا سند زدن خودرو به نام چند نفر توصیه نمی‌شود.

۹- خودرو را باید بعد از انتقال در مرکز فک پلاک، در دفاتر اسناد رسمی هم به نام بزنید. هزینه‌ای که دفترخانه بابت سند زدن خودرو می‌گیرد، به مدل خودرو، داخلی یا خارجی بودن آن، سال تولید خودرو و قیمت آن مربوط است. در این مبلغ مالیات نقل و انتقال، حق ثبت، حق‌التحریر، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه صدور الکترونیکی سند هم لحاظ شده است. این مبلغ را طبق عرف، فروشنده پرداخت می‌کند اما ممکن است با توافق طرفین، خریدار هم آن را بپردازد.

۱۰- اگر خودرویی بدون ثبت دفترخانه‌ای چند دست فروخته شود و نفر آخر بخواهد برای گرفتن سند دفترخانه‌ای اقدام کند، باید برای ثبت سند به تمام مالک‌های قبلی مراجعه کند. بنابراین خرید خودروی دست دومی که فقط برگ سبز دارد و سند دفترخانه‌ای برای آن گرفته نشده عاقلانه نیست.

با استفاده از این ۱۰ نکته طلایی می‌توانید در نقل و انتقال خودرو از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و با خیال راحت خودروی خود را بفروشید یا خودروی مورد نظرتان را بخرید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه

  1. سبحان says:

    عالی بود مرسی