نکات مهم و کاربردی در خرید دوچرخه

اگر قصد خرید دو چرخه دارید این مطلب را بخوانید چرا که نکات مهم و کاربردی در خرید دوچرخه را عنوان می کنیم.

امروزه به دلیل گسترش زندگی ماشینی و وجود ترافیک در اکثر نقاط جهان و در نتیجه افزایش آلودگی هوا، استفاده از دوچرخه پیشنهاد بسیار مناسبی است که در کنار حفط سلامت محیط زیست، ورزشی مفرح برای حفظ سلامت جسم و جان نیز می باشد. در دنیای کنونی با استفاده از دوچرخه با تشکیل گروه های چند نفره علاوه بر ورزش و تحرک به کارهای روزمره مانند خرید کردن نیز می پردازند. اغلب مردم از وسایل مدرن مانند مترو استفاده می کنند و تمایل چندانی به استفاده از دوچرخه ندارند در صورتی که استفاده از این وسیله می تواند از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری کند و همچنین وسیله خوبی برای پر کردن اوقات فراغت است.

قبل از اقدام برای خرید دوچرخه، لازم است تا از مناسب بودن آن در همه جهات، به خصوص سایز و اندازه مطمئن شوید. یک دوچرخه نامناسب می‌تواند علاوه بر ایجاد احساس ناراحتی و فشردگی، انرژی زیادی نیز از شما بگیرد. پس یکی از شرایط مهم برای لذت بردن از دوچرخه سواری، اطمینان خاطر در مورد متناسب بودن اجزای دوچرخه از جمله بدنه، زین، فرمان و رکاب با توده بدنی شما است.

تنه دوچرخه باید دقیقا متناسب با بدن شما باشد، در غیر این صورت دوچرخه‌سواری برای شما تبدیل به کاری طاقت فرسا و عذاب آور خواهد شد. اگر تنه دوچرخه برای شما کوچک باشد و در آن فشرده شده باشید، پاهای شما فضای کافی برای رکاب زدن نخواهند داشت و در مقابل اگر تنه دوچرخه بزرگتر از نیاز شما باشد نیز امکان چرخش کامل پا بر روی پدال فراهم نمی‌شود و در هر دو حالت از تمام توان خود برای دوچرخه سواری بهره مند نمی‌شوید.

برخی دوچرخه سواران زین را کمی رو به جلو و یا رو به عقب تنظیم کرده و در این موقعیت احساس راحتی می‌کنند ولی اکثریت ترجیح می دهند که زین دوچرخه صاف و بدون زاویه باشد تا هنگام سوار شدن بر روی زین احساس راحتی بیشتری کنند.

موقعیت قرارگیری فرمان بسیار مهمتر از آن است که دوچرخه سواران مبتدی تصور می‌کنند. زاویه نامناسب فرمان می‌تواند منجر به کمر درد، کشیدگی عضلات شانه و یا ایجاد درد در ناحیه مچ دست شود. به طور کلی فرمان‌ها متناسب با سایز دوچرخه و در عرض‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. در دوچرخه‌های مسابقاتی و گردشگری، معمولا عرض فرمان برابر با عرض شانه‌های دوچرخه سوار در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در مورد دوچرخه‌های کوهستان، عرض فرمان بیشتر است.

نکات مهم و کاربردی در خرید دوچرخه

اندازه تنه ( فاصله میان محور اهرم رکاب یا قامه تا بست لوله زین )(cm) مطابق عکس بالا Frame Size :

قد ۱۵۵ تا ۱۶۵ = سایز ۴۱ سانتیمتر یا ۱۵ اینچ یا S

قد ۱۶۵ تا ۱۷۵ = سایز ۴۶ سانتیمتر یا ۱۷ اینچ یا M

قد ۱۷۵ تا ۱۸۵ = سایز ۵۱ سانتیمتر یا ۱۹ اینچ یا L

قد ۱۸۵ به بالا = سایز ۵۱ سانتیمتر یا ۲۲ اینچ یا XL

مشخصات دوچرخه جاده :

بهترین برای پیاده رو:

این دوچرخه ها برای کسانی مناسب هستند که با هدف تناسب اندام، رفت و آمد در مسیرهای روزانه و یا تورهای شهری دوچرخه سواری می کنند.

این دوچرخه ها برای افراد تازه کار علاقمند به دوچرخه سواری مناسب هستند. البته جاده ی خوب هم برای یک دوچرخه سواری خوب مهم است چون یک جاده نامناسب اثر پدال زدن شما را از بین می برد.

مشخصات دوچرخه کوهستان:

بهترین برای صخره ها و جاده های شنی و خاکی

این دوچرخه ها دارای سیستم های ترمز بسیار قوی و ضربه گیر هستند و برای حرکت بر روی مسیرهای خاکی و شنی و یا فضاهایی که سنگ و یا ریشه درختان یا شیارهای بین صخره ها وجود دارند مناسب هستند. این دوچرخه از تعداد دنده های کمتری نسبت به دوچرخه های جاده ای برخوردارند که کمک می کند حفظ تعادل در این دوچرخه ها راحت تر باشد.قطر چرخ این دوچرخه ها  معمولا 29 اینچ طراحی می شود که این قطر بزرگتر چرخها مقاوت موجود در محیط را کاهش می دهد و عبور راحت تر از موانع و چابکی بیشتر را به ارمغان می آورد.

مشخصات دوچرخه شهری:  این دوچرخه ها برای استفاده در فضاهای شهری طراحی شده اند و دارای بدنه سفت و محکم و قوی هستند و برای فضاهای ناهموار شهری مناسب هستند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه