نکاتی جالب درباره عطسه

تاريخ : 25 مهر

نکاتی جالب درباره عطسه

نکاتی جالب درباره عطسه, پورتال خبری فرهنگی گهر

جرم‌های آلوده و واگیردار از دهانه دستگاهی که تولید عطسه و سرفه می کنند، و به منظور تحقیقات پزشکی توسط ویلیام ولز، محقق دانشگاه پنسیلوانیا، طراحی شده بود، به بیرون پخش می‌شوند (درست مانند هنگامی که عطسه یا سرفه می‌کنید). با بهره‌گیری از این هوای فشرده، این جِرم‌ها از طریق لوله‌ای به محفظه‌ای شیشه‌ای هدایت شده که در آن خرگوشی قرار گرفته بود.

 

و اما خود عطسه:

با عطسه‌کردن احساس خوبی به ما دست می‌دهد، که البته دلیل دارد. این کار یکی از راه‌های خروج مواد مضرِ داخل بدن است. بینی نقش فیلتر هوا را برای بدن ایفا می‌کند و از ورود باکتری‌ها و دیگر ذرات جلوگیری می‌کند.

 

بنابراین هنگامی که بینی ما مملوء از ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود، یا مقداری گرد و خاک وارد بینی می‌شود و یا حتی زمانی که به چیزی آلرژی داشته و واکنش نشان می‌دهیم، عصب‌های موجود در بینی ما تحریک شده و این باعث می‌شود که با فشار هوا در یک لحظه مجرای تفسی عاری از ویروس و باکتری شود.

 

گاهی اوقات وقتی به طور ناگهانی نور خورشید یا لامپ را می‌بینید احساس عطسه به شما دست می‌دهد. تقریبأ از هر ۳ نفر ۱ نفر چنین حسی دارد که به این دسته از افراد «عطسه کنندگان روشنایی» می‌گویند. واژه Photic که در این عبارت آمده در واقع به معنای «نور» می‌باشد. این حالت از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد.

 

هر چیزی می‌تواند باعث عطسه شود:

دود، عطر، هوای سرد، موی حیوانات، فلفل، گرده گل، عفونت‌های ویروسی و هر آنچه باعث تحریک بینی شما می‌شود. آیا می‌دانستید افراد ناشنوا هنگام عطسه کردن صدایی تولید نمی‌کنند؟

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي