نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 10 آذر

داشتن موهای بلند و خوش حالت یک ویژگی زیبایی و ظاهری برای خانوم ها محسوب می شود. سلامت مو برای هر فرد قابل اهمیت است که با استفاده از ماسک های طبیعی و توجه به مواد غذایی روزانه میتوان از سلامت بیشتر موها برخوردار شد. در کنار سلامت مو داشتن موهای بلند و خوش حالت برای خانوم ها یک حسن به حساب می آید که در ادامه مطلب نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت را برای شما همراهان همیشگی خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

فهرست مطالب
[پنهان]
[نمایش]

نکته اول : اول از همه باید به ریزش موها توجه کنید.

هر مویی دارای ۳ مرحله از رشد و زندگی است که شامل مراحل آناژن، کاتاژن و تلوژن است. آناژن مرحله تشکیل و رویش مو است، کاتاژن مرحله ثبات مو است و بسیاری از موها در این مرحله قرار دارند که بعضی از آنها جوان تر و بعضی، پیرتر هستند. اما مرحله تلوژن که مرحله مرگ تار مو است و ریزش مو در این مرحله صورت می گیرد. به طور طبیعی، ۱۰ تا ۱۵ درصد از موها در این مرحله قرار دارند و این ریزش، کاملا طبیعی است و به جای آنها، موها جدید رشد خواهد کرد اما:

اگر این میزان غیر طبیعی بود و شاهد ریزش بی وقفه تارهای مو بودید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نکته:

متاسفانه بسیاری از خانم ها به ریزش موها، زمانی توجه می کنند که حجم قابل توجهی از آنها را از دست داده اند و جبران چنین حجمی، اگر امکان پذیر باشد، قطعا زمان، حوصله و هزینه زیادی دربرخواهد داشت و این در حالی است که با مراجعه سریع، دلیل آن را به راحتی می توان پیدا کرد و از این مشکل جلوگیری نمود.

نکته دوم : روغن درمانی و ماساژ روغن گرم را جدی بگیرید.

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر به دنبال موهای بلند، محکم، پرپشت و درخشان هستید، حتما مانند هندی ها این روغن درمانی را انجام دهید. یک نکته درباره این روش ها این است که باید حوصله داشته باشید ولی توصیه ما برای برطرف کردن این تنبلی این است که هفته این ۲ مرتبه قبل از دوش گرفتن، این روش را کمی قبل از شستن موها انجام دهید.

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

هر روغن طبیعی و خالصی که در دسترس دارید را به مقدار کافی گرم کنید و با سرانگشتان به پوست سر بمالید و ماساژ دهید. بعد از ماساژ کف سر، روغن را تا ته مو بکشید تا ساقه آنها نیز روغنی شود. برای اینکه جذب بهتری صورت بگیرد، می توانید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، یک حوله را به موها بپیچید.  بعد از اولین مرتبه استفاده، شاهد تاثیر فوق العاده این روغن درمانی خواهید شد.

نکته سوم : اگر موهای ضعیف و مرده ای دارید…

ماساژ سر خیلی برای شما عالی است. این با ماساز روغن در کف سر کمی متفاوت است در نکته قبلی، جذب روغن مهم بود و در اینجا، بهبود گردش خون در کف سر که می تواند بسیاری از مشکلات مو مانند کم پشتی، ریزش، نازک بودن، خشکی کف سر و… را از بین ببرد. البته می توانید این روش را با مرحله قبل تلفیق کنید و با روغن نارگیل یا بادام تلخ گرم شده، کف سر ماساژ دهید.

این ماساژ سر می تواند توسط شخص دیگری انجام شود و قطعا حس و حال بهتری هم برایتان ایجاد می کند. این روش در هند به یک صنعت تبدیل شده است و توریست های زیادی برای بهره بردن از آن به هند سفر می کنند.

نکته چهارم : شستن موها هم اهمیت زیادی دارد

موها را برای این می شویید که کثیفی و گرد و خاک را از آنها تمیز کنید. بنابراین ۲ تا ۳ بار در هفته کاملا منطقی و درست است اما بیشتر از این مقدار، می تواند آسیب جدی در موها ایجاد کند و آنها را خشک، شکننده و بدحالت کند، بهتر است همیشه از شامپوهای بدون سولفات برای شستن موها استفاده کنید.

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

اجازه دهید روغن طبیعی موها باعث ترمیم و درخشندگی آنها شود و با شستن زود به زود، این موقعیت را خراب نکنید. بعد از هر بار شستشو هم موها را با نرم کننده مناسب، آغشته کنید تا تمام شفت موها را ترمیم نماید و باعث حفظ رطوبت در تارهای مو شود. این از خشکی و وز شدن موها جلوگیری خواهد کرد.

آموزش ساخت یک شامپوی خانگی و ساده

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین

یک فنجان آب

این دو ماده را با هم مخلوط کنید و مطمئن باشید که بدون هیچ آسیبی، می توانید با آن موها را تمیز نمایید.

آموزش ساخت نرم کننده خانگی

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب

یک فنجان آب

هر دو ماده را با هم مخلوط کنید و در بعد از شستن موها، کمی از آن را کف دستتان بریزید و موها را به آن آغشته نمایید، فقط مواظب باشید که آن را به پوست سرتان تماس ندهید.

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

مزایای استفاده از این شامپو و نرم کننده خانگی

مواد داخل آن کاملا طبیعی و موثر هستند. هم جوش شیرین در تمیز کردن و ضدعفونی کردن موها و کف سر بسیار موثر است و هم سرکه سیب در نرم کردن موها که تاثیر آنها در بسیاری از محصولات کارخانه ای هم مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته پنجم : فواید شستشوی موها با آب سرد

شستن موها با آب سرد می توان شفت موها را کاملا ببندد و از خشکی و از دست رفتن رطوبت جلوگیری نماید. اگر موهای خشک و شکننده ای دارید، حتما شستشوی موها با آب داغ را متوقف نمایید تا تاثیر فوق العاده آن را روی موهایتان ببینید.

نکته ششم : نحوه درست و اصولی خشک کردن موها

موهای کوتاه به سادگی خشک می شوند اما خانم هایی با موی بلند، همیشه مشکل خشک کردن موها را دارند. شاید باورتان نشود اما خود حوله و طرز خشک کردن موها، می تواند یکی از مخرب ترین عوامل از بین برنده زیبایی و سلامت موها باشد. چون موها در حالت خیس، بسیار آسیب پذیرتر هستند و برخورد خشن با آنها و پیچیدن و له کردن کردن آنها در بین حوله، تمام زحمت ها شما برای داشتن موهای بلند و زیبا را به هدر می دهند.

موها را در بین حوله قرار دهید و با کمی فشار، آنها را آبگیری نمایید و بعد از اینکه آنها را به آرامی آبگیری کردید، اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند و اگر نیاز و ضرورتی وجود ندارد، از سشوار هم استفاده نکنید (حرارت یکی از دشمنان بزرگ موهاست که هر خانمی با موهای بلند و زیبا، از آن اجتناب می کند، این حرارت می تواند اتو، سشوار، آب داغ یا حتی تابش نور خورشید باشد).

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

نکته هفتم : نکته های جالب درباره شانه کردن موها که نمی دانستید:

شانه کردن موها در حالت خیسی و بلافاصله بعد از شستشوی آنها نیز می تواند آسیب زننده باشد. موها در حالتی که خیس یا مرطوب هستند، کش می آیند و اگر شانه شوند، این کش آمدن باعث نازک و شکسته شدن آنها می شود.

بهتر است موها را ۲ بار در روز شانه کنید تا روغن کف سر به تمام مو انتقال یابد و باعث ترمیم و محافظت بهتر آنها شود.

حتما موها را پیش از خواب شانه بزنید. سعی کنید با یک شانه بزرگ دندانه دار، این کار را بکنید تا خواب راحت تری را هم تجربه کنید، چون این کار باعث گردش خون بهتر می شود.

موها را از پایین شانه کنید و مرحله به مرحله به بالا بروید تا از گره خوردن و کنده شدن آنها جلوگیری شود.

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

و اما تغذیه رسانی به موها و استفاده از ماسک های مختلف که تاثیر زیادی در زیبایی و سلامت موها دارند. بسیاری از سلبریتی ها هم از این ماسک ها و اصول تغذیه ای برای زیباتر شدن موهایشان استفاده می کنند که شما هم می توانید با توجه به امکاناتی که در منزل دارید، به راحتی یک یا چند تای آنها را در نظر بگیرید و مورد استفاده قرار دهید.

نکته هشتم : روغن ویتامین E  .خیلی عالی است

این یکی از ساده ترین روش های برای تغذیه رسانی به موهاست که حتی تنبل ترین آدم ها هم می توانند برای آن وقت بگذارند. اگر واقعا موهایی سالم و زیبا می خواهید، روغن چند عدد کپسول ویتامین E را خارج کنید و به پوست سر بمالید. این کار را کمی قبل از حمام کردن انجام دهید و خوب که روغن جذب شد، می توانید آن را بشویید.

نکته نهم : ماسک پیاز و عسل استفاده کنید.

پیاز برای رشد موها بسیار موثر است و از قدیم برای پرپشت شدن و تحریک رویش مو از ان استفاده می شده است. عسل هم می تواند کف سر را کاملا ضدعفونی کند و عمیقا موها و پوست سر را مرطوب نماید. بنابراین استفاده از این ماسک برای خانم هایی هایی که موهای کم پشت، دیر رشد و خشکی دارندف می تواند خیلی عالی باشد.

آب یک عدد پیاز بزرگ را بگیرید و به کف سر بمالید و مطمئن شوید که کاملا تمام پوست سر و ساقه موها به آن آغشته شده است. بعد از چند دقیقه، با مقدار زیادی عسل، کف سر را ماساز دهید و بعد از یک ساعت، موها را در حمام بشویید.

اگر این ماسک را به عنوان درمان استفاده می کنید، یک ماه به صورت یک روز در میان تکرار کنید و اگر برای تقویت موهاست، می توانید هر هفته یک بار آن را انجام دهید و از نتیجه سریع و عالی آن لذت ببرید.

نکته دهم : روغن جوجوبا، معجزه ای برای موها

این روغن به معنای واقعی یک روغن معجزه گر است. اگر می خواهید از فواید آن برای زیبایی موها بهره ببریدف فقط کافی است که کف سر و ریشه موها را به آن آغشته نمایید و به آرامی ماساژ دهید.

نکته یازدهم : به دنبال داشتن موهایی درخشان مانند زنان هندی هستید؟

ماساژ سر با مخلوط روغن های جوجوبا، زیتون، نارگیل و بادام و کرچک می تواند شما را به آرزویتان برساند. بیخود نیست که هندی ها در تمام دنیا به داشتن موهایی حیرت انگیز معروف اند، شما هم امتحان کنید.

نکته دوازدهم : تغذیه مناسب برای داشتن موهای بلند و زیبا

۱. آب و مایعات به میزان کافی در طول روز استفاده کنید.

۲. مصرف پروتئین باعث می شود رشد موها افزایش یابد و جنس موها محکم و ضخیم شود.

۳. نارگیل و میوه های خشک می توانند باعث پرپشت شدن مو شوند.

۴. سبزیجات، انواع میوه، دانه ها و آجیل، انواع جوانه ها و شکلات در تقویت موها و پرپشت شدن آنها بسیار موثرند.

۵. اگر ریزش مو دارید، احتمالا از کمبود روی، پروتئین و انواع ویتامین در بدن رنج می برید. می توانید با مراجعه به پزشک و مصرف مکمل ها، این نیاز ها را در کنار رژیم غذایی مناسب برطرف کنید.

نکته سیزدهم : نکاتی درباره سبک زندگی و مدل دادن به موها

۱. استرس عامل بسیاری از مشکلات بدن است، از جمله ریزش، کم پشتی و سفید شدن موها. سعی کنید در طول روز، کمی ورزش کنید و از استرس و اضطراب خود را دور نگه دارید. اگر موضوعی شما را آزار می دهد، سریعا در جهت رفع آن برآیید نه تحمل همراه با حرص و جوش!.

۲. خواب شما باید کافی باشد تا بدن بتواند خود را ترمیم کند. کمبود خواب با استرس و چاقی و ریزش مو و مشکلات دیگری برای زیبایی پوست و… در ارتباط است، پس آن را جدی بگیرید.

۳. موها را از وسط باز کنید تا هم پرتر و بلندتر به نظر بیایند و هم اینکه مدت زمانی بیشتری مرتب و تمیز باقی بمانند.

۴. انواع مدل موی لایه ای، خیلی بهتر از هر تکنیک دیگری می تواند موها را پرپشت و حجیم نشان دهد.

۵. تا جایی که می توانید، انواع رنگ موی تیره را انتخاب کنید. این سبک رنگ ها مانند رنگ موی قهوه ای، رنگ موی قرمز تیره، و یا حتی رنگ موی عسلی و نسکافه ای اگر در تناژ تیره انتخاب شوند، می توانند موها را ضخیم تر و بسیار حجیم تر جلوه دهند و از طرفی باعث می شوند که چهره شما بسیار جوان تر و شاداب تر به نظر بیاید.

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

پاسخ به سوالاتی درباره رشد موها

۱. سرعت رشد در موی انسان چقدر است؟

به طور متوسط موی هر انسان بالغی تا یک اینچ (حدودا ۲.۶ سانتی متر) رشد می کند که این میزان می تواند با توجه به ژنتیک، تغذیه، مراقبت و…، در بعضی ها بیشتر یا کمتر باشد.

۲. چه روغن های برای تقویت موها و افزایش رشد در آنها مناسب ترند؟

روغن جوجوبا

روغن کرچک

روغن آرگان

روغن آووکادو

مخلوط روغن کرچک با روغن نارگیل

این روغن ها سرشار از اسیدهای چرب، امگا ۶ و ویتامین A هستند که برای تغذیه رسانی، حفظ رطوبت مو و استحکام بخشی به فولیکول ها بسیار عالی می باشند.

۳. چه مواد غذایی برای موها بهتر و مفیدترند؟

برای این منظور باید سعی کنید که تخم مرغ و لبنیات را در رژیم روزانه خود قرار دهید. ویتامین A، بیوتین، اسید فولیک و آهن، از بهترین عناصر و مواد مغذی برای تغذیه مو هستند. شما می توانید این ها را از غذاهایی مانند سالمون، دارچین، برگ کاری، اسفناج، بلغور جو دوسر، آجیل، عدس و ماهی دریافت کنید. مصرف مواد غذایی که شامل مواد مغذی ضروری مانند روی و امگا ۶ و امگا ۹ اسیدهای چرب نیز برای رشد مو مفید است. از جمله مواد غذایی که دارای چنین خاصیت هایی هستند: میوه ها و سبزیجات برگ سبز می باشند که باید به میزان کافی در رژیم غذایی شما مورد مصرف قرار بگیرند تا سلامت موها را تامین نمایند.

نکاتی برای داشتن موهای بلند و خوش حالت, پورتال خبری فرهنگی گهر

۴. چرا درمان های گیاهی مناسب تر هستند؟

شاید فکر کنید که استفاده از درمان ها و ماسک های گیاهی، خیلی زمان بر و حوصله سربر هستند و با یک یا دو بار انجام آنها، دیگر شوقی برای ادامه دادن باقی نمی ماند. اما اگر درست فکر کنید و همه چیز را واقع بینانه در نظر بگیرید، می بینید که اصلا این طور نیست.

به این دلایل:

شما برای اینکه از گران ترین و موثرترین سرم مو و ماسک های تقویت کننده مو کارخانه ای نتیجه بگیرید، لازم است که به آنها وقت دهید تا جذب شوند. یعنی اگر باید مثلا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان صرف کنید تا در پایان آن بتوانید نتیجه هزینه کردن تان را ببینید وگرنه حتی یک نرم کننده موی ساده هم اگر بعد از آغشته کردن موها به آن شسته شود، نمی تواند موها را نرم کند.

دوم اینکه در مقایسه با داروها و تقویت کننده های داروخانه ای هم، ماسک های گیاهی نتیجه دیرتری را ایجاد نمی کنند چون باید دوره درمان و استفاده از آنها را کامل کنید و با یک یا دو بار استفاده، هرگز ریزش مو یا خشکی آنها برطرف نمی شود.

سوم اینکه درمان های خانگی هزینه بسیار کمتر و امکان ایجاد تنوع بیشری دارند و شما هر بار می توانید از خواص مواد جدید و متنوعی در ماسک هایتان بهره ببرید.

و چهارم هم باید بگوییم که درمان های خانگی کاملا مشخص و شفاف هستند و می دانید که چه چیزهایی در آن به کار رفته است. اما بسیاری از محصولات داروخانه ای، واقعا غیر موثر هستند و یا به اشتباه از آنها برای مشکلات نامربوط به کار می رود. بنابراین لازم است توصیه کنیم که در استفاده از آنهاف حتما با یک متخصص مو و زیبایی مشورت کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي