نژاد سگ ژرمن شپرد را بشناسید

تاريخ : 10 آبان

نژاد سگ ژرمن شپرد یکی از نژادهای معروف سگ ها است که ویژگی های و خصوصیات و سبک زندگی خاص خود را دارد. گهر در این بخش به معرفی نژاد سگ ژرمن شپرد می پردازد.

نژاد سگ ژرمن شپرد را بشناسید

نژاد سگ ژرمن شپرد را بشناسید, پورتال خبری فرهنگی گهر

جرمن شپرد جز سگهای گارد هست و از جمله نژادهای قدرتمند است که نسبت به نژادهای دیگر خصوصیات برجسته تری دارد و به همین دلیل است که طرفداران بیشتری دارند.

اغلب بعنوان سگ کار از آن استفاده می شود. به شجاعت و وفاداری شهرت دارد. سگی است جدی و به نظرمی رسد مقداری از هوش خود را از انسان به ارث برده است ! استعداد بسیار خوبی در آموختن دارد. آنها خیلی دوست دارند که همیشه نزدیک اعضای خانواده باشند و بلعکس از غریبه ها دوری می جویند. ژرمن شپرد سگ اجتماع دوستی است و نباید او را برای مدت طولانی تنها گذاشت. تنها زمانی پارس می کند که لازم باشد. شمه قوی در محافظت و نگهبانی دارد و بهتر است که از سنین پایین به آن آموزشهای اختصاصی داده شود. با حیوانات دیگر کنار می آید و با کودکان بسیار مهربان است. به راحتی می توان آنه را برای اهداف گوناگون اعم از سگ گله، سگ نگهبان، سگ پلیس، راهنمای نابینایان، ناجی و سگ ارتش تعلیم داد.

سگ های گرگی حیواناتی باهوش، چابک، فعال، مطیع، منطقی و مهربان نسبت به صاحب خود بوده، بیقرار نسبت به اموختن و با کودکان به راحتی ارتباط برقرار کرده و از استعداد تربیت پذیری بالایی برخوردار هستند. سگهای این نژاد شخصیتی ممتاز داشته، با وجود داشتن بی باکی، جسارت و اعتماد به نفس بالا در برخورد با دشمنان، در مقابل صاحب خود بسیار فروتن و مودب هستند. این نژاد به دلیل خصوصیات اخلاقی منحصر بفردش، برای انجام انواع کارها مورد تعلیم و تربیت قرار گرفته است و در نواحی مختلف جهان به علت جثه قوی، هوش بالا و محاسن اخلاقی استثنایی اش، از آن به عنوان نگهبان، استفاده در جنگها، به منظور غریق نجات در رودخانه ها و دریا ها، جهت نجات بهمن زدگان در کوه های پر از برف و یا جهت نجات افراد به دام افتاده در آتش سوزی ها و زمین لرزه ها و نیز به عنوان سگ پلیس جهت ردیابی ردپای مجرمین استفاده می شوند. از آنجا که سگ های ماده ژرمن شپرد حیواناتی صبور و آرام هستند،

از آنها به منظور راهنمایی و هدایت نابینایان نیز استفاده می شود. متوسط طول عمر حیوان در حدود ۱۲ تا ۱۳ سال است.

وزن ، ارتفاع

وزن در نرها : (۳۰-۴۰) ک.گ در ماده ها : (۳۰-۴۰) ک.گ

ارتفاع در نرها : (۶۰-۶۵) س.م در ماده ها : (۵۵-۶۰) س.م

مشکلات سلامتی

مشکلات کپل ( باسن) و آرنج در آنها شایع است بنابراین قبل خرید توله سگ از سلامت والدین نسبت به این بیماری اطمینان حاصل نمایید. بیماریهای خونی ، مشکلات هضم غذا ، صرع ، اگزما و کوتاه ماندن اندام قابل ذکر می باشد.

شرایط نگهداری

برای زندگی در آپارتمان مناسب است به شرطی که به آن اجازه فعالیت بدنی روزانه داده شود. در داخل خانه آرام است اما یک حیاط بزرگ برای زندگیش مناسب خواهد بود.

به برس كشيدن روزانه نياز دارد ، تمرين و تحرك بدني بسيار زياد و بيش از همه نياز به كاري براي انجام دادن دارد.

فعالیت بدنی

فعالیت و جست و خیز رادوست دارد. گاهی اوقات به تعلیم و آموزش علاقه نشان می دهد و از کشتی گرفتن و مبارزه لذت می برد.

طول عمر

حدود ۱۳ سال.

آراستن

ریزش مو در این نژاد خصوصاً در فصل ریزش مو زیاد می باشد. شانه کردن روزانه مناسب است. نباید آنها را زیاد استحمام کرد. شستشوی دو بار در سال کافی است تا از خشک شدن و از بین رفتن روغن طبیعی پوست جلوگیری شود.

در بین سگهای قدیمی گله و مزارع و همچنین از جمله ملازمان و همراهان انسان طی قرون گذشته این نژاد توسعه بسیار زیادی یافته است. ژرمن شپرد توانست از سال ۱۹۱۴ از آلمان به بسیاری از نقاط جهان انتقال یابد.

نام این نژاد در زبان آلمانی “Deutscher Schaferhund” – در زبان انگلیسی “German Shepherd”

در فرانسه “Berger allemande” و “Chien loup” و در زبان ایتالیایی به آن “Pastore Tedesco” می گویند که تمامی این اسامی به معنی چوپان آلمانی است. این نژاد را با نام آلساتیان نیز می شناسد. در مورد منشا پیدایش این نژاد نظریه های مختلفی وجود دارد و به اعتقاد برخی از پرورش دهندگان، این نژاد نتیجه آمیزش گونه های مختلف سگهای گله آلمانی است و برخی نیز آن را حاصل آمیزش سگ گله با گرگ می دانند. به عقیده برخی محققان، در اوایل دهه ۱۹۰۰ یک افسر شوالیه ارتش آلمان به نام ماکس فون استفان در یک برنامه پرورش سگ، نژادهای مختلفی از سگ های محلی چوپان و نگهبان را ترکیب کرده و این نژاد را بوجود آورده است. ولی به یقین و بدون در نظر گرفتن منشا پیدایش آن، اولین بار در سال ۱۸۸۲ در شهر هانور آلمان، اولین سگ ژرمن شپرد با موی بلند به نمایش گذاشته شد و در سال ۱۸۸۹، اولین نمونه مو کوتاه این سگ، با خصوصیات سگهای فعلی این نژاد در عملیات امداد و نجات صلیب سرخ و نیروی پلیس، بعد از جنگ جهانی اول باز می گردد. این سگ، اصالتا یک سگ چوپان است که در طی سالها نگهداری و پرورش، به قابلیتهای عملیاتی زیادی دست پیدا کرده است.

گروه

سگهای کاری – چند منظوره- سگهای نگهبان ، سگهای آموخته با تفنگ

مشخصات ظاهری

از لحاظ ظاهری، حیوانی تنومند با چهره ای مغرور است و هوش و ذکاوت زیادش از نوع نگاه مهربان و در عین حال پر ابهتش به خوبی قابل درک است. ارتفاع بدن در جنس نر در حدود ۶۰ تا ۶۵ سانتیمتر و در ماده ها بین ۵۵ تا ۶۰ سانتیمتر است. وزن نرهای بالغ در حدود ۳۵ تا ۴۳ کیلو گرم بوده و در مواردی به بیش از این مقدار می رسد. ولی میانگین وزن نرها در زمان بلوغ کامل در چیزی در حدود ۵/۳۶ کیلوگرم است. وزن حیوانات ماده در زمان بلوغ، بین ۲۷ تا ۳۵ کیلوگرم و بطور میانگین ۵/۲۹ کیلوگرم خواهد بود. سگهای این نژاد به طور کلی دارای بدنی نیرومند، عضلانی و متوازن بوده و بین رشد قسمت جلویی و پشتی بدن تعادل چشم نوازی مشاهده می شود. عضلات قوی و استخوان بندی محکمی داشته و دارای پیشانیی کمی محدب قیافه ای استخوانی و قوی هستند که آدمی را تحت تاثیر قرار می دهد. سر حیوان نر مشخصا مردانه و در ماده کاملا زنانه است. چشمها با اندازه ای متوسط و بادامی شکل، کمی بصورت مایل قرار گرفته و بیرون زده نمی باشد. گوشها تا سن ۴ تا ۶ ماهگی و گاهی بیشتر، افتاده و آویزان بوده و بعد از آن به شکل متعادل، ایستاده و راست شده و حالت نوک دار پیدا می کند. گوشها با جمجمه متناسب بوده، در ناحیه قاعده ای پهن شده و به سمت جلو باز است و در زمان دقت و توجه حیوان، حالت ایستاده کاملی به خود می گیرد. پوزه قوی و کشیده بوده و خط فوقانیش موازی با خط فوقانی جمجمه می باشد. بینی سیاه رنگ است و غیر سیاه بودن آن، نشانه وجود ناخالصی نژادی محسوب می شود. گردن قوی، عضلانی و کشیده است و اندازه آن متناسب با سر بوده، فاقد چین خوردگی های شل پوستی می باشد. جدوگاه بلندتر از سطح عقب بوده و دارای شیبی به سمت سطح تراز پشتی می باشد. پشت صاف بوده و بدون هیچ پستی و بلندی، به خوبی رشد یافته و نسبتا کوتاه است. سینه از جناغ شروع شده، کاملا پر است، مستحکم و جا دار بوده، فضای زیادی برای شش و قلب در بر داشته و به سمت پایین و بین پاها امتداد می یابد. دم پر مو است و به شکلی صاف از کپل شروع شده و به سمت پایین می رود و در زمان استراحت حیوان آویزان است. دست ها و شانه ها عضلانی بوده و ران عریض و محکم می باشد.

یک سگ ژرمن شپرد، سگی یورتمه رو است و ساختار بدنش طوری تکامل یافته است که نیازهای کاری اش را برطرف کند. راه رفتن یک حیوان اصیل، کشیده، ارتجاعی، زیبا و بدون تقلا، نرم و دارای وزن است که حداکثر میزان راه را با حداقل قدم برداشتن طی می کند. با هماهنگی و توازن به گونه ای حرکت می کند که همانند حرکت ممتد یک ماشین خوب و روان به نظر می آید. راه رفتن معمولی، نرم و مداوم است و با قدرت زیاد بخش پشتی بدن حمایت می شود. در حال یورتمه کامل، بخش پشتی باید محکم موزون باقی مانده، بدون تاب خوردن، پیچ خوردگی، حرکت شلاقی و سوسکی باشد.

پوشش

یک ژرمن شپرد ایده آل، پوششی دو لایه، صاف، خشن با طولی متوسط دارد که نزدیک بدن خوابیده است. قسمتهای سر همچون بخش داخلی گوشها و قسمت جلوی صورت، همچنین پاها و پنجه ها با موهای کوتاهی پوشیده شده، ولی گردن دارای موهایی بلند و ضخیم تر است.قسمت پشت دستها و پاها تا حدودی موهای بلندتری دارد که به سمت مفاصل دست و پا کشیده می شود. سگهای ژرمن شپرد رنگهای متغیری دارند و بسیاری از رنگها در آنها مجاز شمرده می شود. ولی بطور کلی رنگ آنها اغلب مخلوطی از مشکی تا خاکستری به همراه رگه های کرم، بلوطی و طلایی است. رنگهای آبی، جگری و سفید یک دست، از علائم ناخالصی نژادی محصوب می شوند. در ناحیه شکمی، سر و بخش داخلی دست و پاها رنگ پوشش، زرد- خاکستری و یا بلوطی می شود. موی بدن ممکن است بلند و ضخیم باشد.

سر

قوی و بدون زوایای نامناسب است. اندازه آن در تناسب با سایر اعضاء بدن می باشد. درسگهای نر این نژاد سر بطرز مشخص مردانه است. چشمها دارای اندازه متوسط بادامی شکل که برجسته نبوده و بطرز مختصری مورب قرارمی گیرد. رنگ چشمها تیره است. گوشها در تناسب با اندازه سر بوده و به سمت جلو باز می شود و در موقع توجه حالت افراشته پیدا می کند.

دم

حداقل به مفصل خرگوشی میرسد اما نه آن قدر بلند که تا وصط متاتارس ادامه داشته باشد. زیر دم موهای بلند تری وجود دارد و بصورت آویزان با کمی خمیدگی حمل میشود. در زمان حرکت یا تحریک، دم افراشته شده و به سمت بالا حمل میگردد ولی هرگز بالاتر از خط افق دیده نمیشود. جراحی های اصلاحی روی دم ممنوع است.

گردن

مسیر خط شکم به طرز متوسطی به سمت کمر بالا می رود. کمر چنانچه از بالا مورد مشاهده قرار گیرد پهن و قوی است. فاصله مابین دنده آخر و جلوی ران (درنمای جانبی) چندان مطلوب نیست. کپل طویل و به تدریج شیب دار می گردد. دم پرپشت و طول آن تا پشت زانو ادامه می یابد.

دم بطور مناسبی با کفل ممزوج می شود و حالتی رو به پائین دارد. در حالت استراحت دم در حالت آویزان و وضعیتی کمی منحنی دارد. (شبیه به شمشیر) در زمان تحریک یا در موقع حرکت حالت انحنا از بین رفته و دم افراشته می گردد. دمهای فر خورده از ارزش حیوان می کاهد.

دستها

ستیغ کتف طویل و زاویه ای مورب دارد. بازو بصورت عمودی با کتف مفصل می شود. کتف و بازو به خوبی عضلانی هستند. از هر سمتی که حیوان مورد مشاهده قرار گیرد دستها عمودی قرارمی گیرند و سطح مقطع استخوانها بیشتر تخم مرغی شکل است تا گرد.

پاها

رانها پهن و از عضلات مناسبی برخوردار می باشند. استخوان ران با ستیغ کتف موازی است و این در حالی است که استخوانهای ساق پا نیز با بازو موازی قرارمی گیرند.

پنجه ها

کوتاه و متراکم و انگشتان منحنی هستند. بالشتک کف پنجه ضخیم و مستحکم است. ناخنها کوتاه و سیاه رنگ می باشند.

دم

دم پرپشت و طول آن تا پشت زانو ادامه می یابد. دم بطور مناسبی با کفل ممزوج می شود و حالتی رو به پائین دارد. در حالت استراحت دم در حالت آویزان و وضعیتی کمی منحنی دارد. (شبیه به شمشیر) در زمان تحریک یا در موقع حرکت حالت انحنا از بین رفته و دم افراشته می گردد. دمهای فر خورده از ارزش حیوان می کاهد.

موها

خشن بوده و و کاملا در روی بدن قرار می گیرند. گاهی اوقات موهایی که شبیه پشم هستند دیده می شود.ریزش مو در این نژاد خصوصا در فصل ریزش مو بسیار است. شانه کردن روزانه مناسب است. نباید آنها را زیاد استحمام کرد شستشوی دو بار در سال کافی است تا از خشک شدن روغن طبیعی پوست جلوگیری شود.

رنگ

رنگ در سگهای ژرمن شفرد متفاوت است و تقریباً اکثر رنگها قابل قبول هستند. با این وجود رنگهای خیلی کم رنگ و پریده و یا سفید یک دست قابل قبول نمی باشد.

سياه يكدست ، پشت سياه بهمراه طلايي تا خاكستري روشن ، خاكستري بهمراه لكه هاي قهوه اي رنگ.

اندازه

مناسب ترین ارتفاع در مورد سگهای نر در بالاترین قسمت شانه ۶۰ الی ۶۵ سانتیمتر و در سگهای ماده ۵۵ الی ۶۰ سانتیمتر می باشد. طول بدن ژرمن شفرد بیش از ارتفاع آن است و این نسبت در بهترین حالت ۵/۸ الی ۱۰ سانتیمتر می باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي