نمایشگاه كتاب تهران افتتاح شد

تسنیم: بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران دقایقی پیش با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از چهره‌های فرهنگی در مصلی امام خمینی(ره) تهران افتتاح شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در حالی امروز سه‌شنبه 10 اردیبهشت فعالیت خود را رسماً آغاز كرد كه بیش از 2 هزار و 545 ناشر داخلی و هزار و 600 ناشر خارجی در آن آثار خود را ارائه كرده‌اند و بیش از 445 هزار عنوان كتاب در این نمایشگاه در بخش‌های ناشران عمومی‌، ناشران آموزشی‌، كودك و نوجوان و ناشران بین‌الملل ارائه شده است. آثار ارائه شده در این بخش‌ها از جمله آثاری هستند كه در سال‌های 89 تا 91 در بخش داخلی و 2010 تا 2013 در بخش خارجی منتشر شده‌اند.

از جمله تغییرات این دوره نمایشگاه كتاب تهران می‌توان به حضور بیش از 100 ناشر الكترونیك برای نخستین‌بار به صورت مستقل اشاره كرد،‌ هم‌چنین تغییراتی در بخش‌های نمایشگاه كتاب تهران رخ داده است كه از آن جمله‌ می‌توان به انتقال بخش بین‌الملل و سالن افتتاحیه و اختتامیه به ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی‌، انتقال بخش ناشران دانشگاهی به مكان سابق ناشران بین‌الملل،‌ انتقال سالن یاس به نیم طبقه دوم شبستان اشاره كرد.

بخش بین‌الملل نمایشگاه كتاب تهران نیز امسال در 170 غرفه،‌ در فضایی در حدود 10 هزار متر مربع برای ناشران لاتین و 2500 متر مربع برای ناشران عربی برپا شده است.

از دیگر ویژگی‌های این دوره می‌توان به اختصاص اعتبار 20 میلیارد تومانی برای رونق بیشتر نمایشگاه كتاب تهران اشاره كرد،‌  صدور بن‌كارت‌های الكترونیك برای 250 هزار نفر از دانشجویان و طلاب و صدور بن‌كارت‌های الكترونیكی برای اساتید،‌ محققان و پژوهشگران بخشی از این اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

جلوگیری از فروش وسایل كمك‌آموزشی و بازی‌های فكری دیگر تغییر مثبت این دوره نمایشگاه كتاب تهران است كه موجب جلوگیری از تاثیر منفی فروش لوازم كمك آموزشی در نمایشگاه كتاب بر میزان استقبال بازدیدكنندگان از خرید كتاب می‌شود.

اما لازم به ذكر است كه در برگزاری نمایشگاه كتاب تهران این رویداد بزرگ فرهنگی بیش از 70 موسسه و نهاد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همكاری كرده‌اند،‌ از مكانیزه كردن پل عابر پیاده خیابان شهید بهشتی گرفته تا استقرار 110 آتش‌نشان‌، 4 آمبولانس و 10 پزشك در طول ایام نمایشگاه كتاب تهران در مصلی بخشی از فعالیت‌های نهادهای مختلف در راستای همكاری با وزارت ارشاد برای برپایی این رویداد فرهنگی است.

هم‌چنین برای سهولت در رفت و آمد بازدیدكنندگان از نمایشگاه كتاب تهران،‌ طبق  مصوبات كمیته حمل و نقل، شركت واحد اتوبوسرانی تهران هر روز از ساعت 8 صبح  تا پایان كار نمایشگاه از میادین بزرگ شهر تهران به بازدیدكنندگان خدمات ارائه می‌دهد،‌ این خدمات از طریق 110 خط اتوبوسرانی انجام می‌شود.

بخش ویژه نمایشگاه دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ غرفه ویژه خلیج فارس‌، غرفه «بانوی نور»، «شهید مطهری»، «15 خرداد»، «سبك زندگی» و «ترنم كلمات» از بخش‌های ویژه نمایشگاه كتاب تهران در این دوره است.

در بیست و ششمین دوره نمایشگاه كتاب نیز به مانند دوره‌های گذشته نشست‌های جانبی در سراهای اهل قلم برگزار می‌شود‌، امسال بیش از 200 نشست در سرای اهل قلم،‌ سرای اهل قلم كودك و نوجوان،‌ سرای كارنامه نشر برگزار می‌شود‌، هم‌چنین برای نخستین بار سرای اهل قلم بخش بین‌الملل نیز برپا شده و شاهد حضور نشست‌هایی در بخش بین‌الملل  خواهیم بود.

سالن یاس(كارنامه نشر) كه سال گذشته به مدیریت مجمع ناشران انقلاب اسلامی اداره می‌شد،‌ در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و به ارائه 4 هزار عنوان كتاب شاخص منتشر شده در سال 91 می‌پردازد.

بیست و ششمین نمایشگاه كتاب تهران از فردا 11 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت پذیرای بازدیدكنندگان از این رویداد عظیم فرهنگی است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه