نقش تغذیه در سلامتی دندانها

تقریبا همه افراد جوامع کنونی از اهمیت نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان آگاهند و این امر کمک می کند تا بتوانیم با بهبود نحوه تغذیه به ارتقاء سطح سلامت دهانی جامعه کمک کنیم.یک رژیم غذایی معتدل و خوب می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و از طرفی نیز در استحکام دندانها و لثه ها نقش بسزایی دارد.

عادتهای تغذیه ای غلط به طور مؤثری در افزایش بیماریهای دهان نقش دارند بعنوان مثال، شیرینی جات می توانند با چسبیدن به دندانها سبب بروز پوسیدگی شوند.نوشیدنی های گازدار نظیر پپسی کولا به دلیل ماهیت اسیدی شان می توانند به مینای دندان آسیب برسانند.سایر تنقلات چسبنده نظیر پفک، بیسکوییت و چیپس هم به علت چسبندگی به میزان قابل توجهی باعث بروز و افزایش پوسیدگی ها می شوند.

تحقیقات نشان داده که تعداد دفعات غذا خوردن در یک فرد هم در میزان پوسیدگی مؤثر است به این صورت که هر قدر تعداد دفعات غذا خوردن بیشتر باشد احتمال بروز پوسیدگی زیادتر است.بنابراین به غیر از موارد خاص پیشنهاد شده است که حتی الامکان میان وعده های غذایی با وعده های اصلی غذا همراه شوند یا در غیر این صورت پس از هر میان وعده نیز دندانها به صورت کامل تمیز شوند.

بنابر این داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، برنامه بهداشتی خوب و معاینات دوره ای منظم توسط دندانپزشک می تواند به حفظ سلامت دهان و دندان شما و داشتن یک لبخند زیبا کمک کننده باشد.

 

منبع:pezeshkonline.ir

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه