مهناز افشار و زندگی با طعم خیانت روی جلد/عکس

خبرآنلاین: چهل و هشتمین شماره کتاب هفته پنجشنبه با پرونده​ای درباره فیلم «برف روی کاج​ها» و بازی متفاوت مهناز افشار در نقش «رویا» منتشر و روی دکه روزنامه​فروشی​ها نشست.

چهل و هشتمین شماره کتاب هفته نگاه پنجشنبه با یادداشت ها و گفتارهایی از «داریوش فرهنگ، بهروز غریب پور، سیدجمال ساداتیان، حسین پاکدل، داریوش بابائیان، سیمین بهبهانی، عباس آخوندی، حمیدرضا آذرنگ، محمدحسین جعفریان، حبیب الله صادقی، عباس یاری و…» منتشر شد. در این شماره همچنین ماننده شماره های قبل، ویژه نامه های شعر، طنز و داستان ترجمه منتشر شده است.

مهناز افشار و زندگی با طعم خیانت روی جلد/عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

بنابراین گزارش، پرونده ویژه این شماره با عنوان «داستان یک زن» درباره فیلم «برف روی کاج ها» و بازی متفاوت مهناز افشار است. در بخشی از گفتگوی این شماره با حسین پاکدل می خوانیم:

– داستان پایه‌ فیلم، داستان مردِ فیلم نیست. مرد فیلم شخصیتی است در خدمت درام برای زدن جرقه و ایجاد دلهره و نگرانی و به قولی بند کردن قلاب درام. علی در خدمت شخصیت محوری و اصلی یعنی «رؤیا» است. قصه‌ اصلی، بازتاب عمل یک مرد است و تاثیر آن بر زندگی و مناسبات همسرش. اینکه همه‌ ما در هر لحظه در حال امتحان پس دادن هستیم. در معرض آزمون طوفان بی‌امان وسوسه و انتخابیم و بر روند زندگی اطرافیان خود تاثیر داریم. در فیلم، شخصیت زن داستان بی‌خبر و به شکلی ناگهانی در خلأ و بی‌کسی رها می‌شود؛ برای همین تمام لحظات فیلم دوربین همه‌جا همراه رؤیا است نه علی.

– مرد فیلم می‌تواند به هزار و یک دلیل پسندیده یا ناپسند از نظر خودش و دیگران تصمیم به ترک زندگی بگیرد، مهم شهامت و جسارت قبول پیامدهای این تصیم است. برای مرد در پایان و پس از بازگشت، اصل این است که حالا با این دره‌ هول‌انگیزی که در زندگی زناشویی‌اش ایجاد شده، چه می‌کند. و این سوال جوابش وسعتی به اندازه تک‌تک تماشاگران فیلم در اقصی نقاط عالم با جهان‌بینی‌های متفاوت دارد.

– موضوع فیلم یعنی همان خیانت یا بی‌وفایی مشکل اصلی و پایه‌ای‌ جامعه ما نیست ولی به نظرم یکی از مسائل بزرگ، اساسی و از بیماری‌های مهلک دوران و منشأ بسیاری از معضلات ما، مناسبات اجتماعی و خانوادگی ماست. البته این به آن معنا نیست که این معضل تازه متولد شده یا در آینده بالکل ریشه‌کن خواهد شد. ما به عنوان تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری به سهم خود و دامنه‌ تاثیری که می‌توانیم بگذاریم، وظیفه داریم جامعه را به سمت و سوی صداقت، اجرای عدالت و پایداری در عهد و پیمان سوق دهیم. وظیفه داریم پیامدهای جفا و سست‌عهدی را گوشزد کنیم. هولناکی‌ پیامدها و نتایج تصمیم‌های غلط و بوالهوسانه را نشان دهیم و اثری جذاب، پاک و عبرت‌آموز خلق کنیم. اینکه چه مسئله‌ای در اولویت قرار دارد برمی‌گردد به نگاه خالق اثر.

– قرار نیست و نمی‌شود تمام ناهنجاری‌ها را در یک فیلم نشان داد. اگر به یک موضوع به شکلی درست و اثرگذار پرداخته شود بسیار بهتر از این است که به شکل شعاری یا فرمایشی بخواهیم سر و ته همه مسائل را هم بیاوریم و روی تَرَک‌های فراهم آمده از ناتوانی در پاسخ دادن درست یا درمان صحیح نابسامانی‌ها، ماله بکشیم بعد به خودمان پاداش بدهیم که مسائل بشریت را حل کردیم.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي