معرفی کتاب پليکان آگوست استريندبرگ

تاريخ : 14 مرداد

کتـــاب پليکان یکی از کتاب های آگوست استريندبرگ می باشد. داستان کتـــاب پليکان در مورد دعوای خانوادگی است که به یک اتفاق بد ختم می شود. برای آشنایی با کتاب پليکان این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد کتـــاب پليکان و داستان کتـــاب پليکان و آگوست استريندبرگ می خوانید.

معرفی کتاب پليکان آگوست استريندبرگ

معرفی کتاب پليکان آگوست استريندبرگ, پورتال خبری فرهنگی گهر

کتاب پليکان

کتــــاب پليکان اثر آگوست استريندبرگ جدال بین افراد یک خانواده است که به فاجعه ختم می‌شود و یک نمایش‌نامه رئالیستی (واقعیت گرانه) است اما در عین حال به عقیده بعضی از منتقدین اروپایی این نمایش‌نامه نمادی از اروپای زمان جنگ جهانی اول است که کشورهای اروپایی به جای متحد بودن به جان هم افتادند و اروپا (خانه خود) را به آتش کشیدند.

کتــــاب پليکان اثر آگوست استريندبرگ با ترجمه جواد عاطفه در سال ۱۳۹۴ توسط نشر افراز در قطع رقعی و با جلد شمیز به چاپ رسیده است‏.‏

درباره یوهان اگوست استریندبرگ

پدرم را چه‌طور کشتی؟ البته خودت بهتر می‌دانی، تو اُمید را از او گرفتی و پدرم را نااُمیدی کشت. جنایتی که قانون برای آن مجازاتی تعیین نکرده است. من باور ندارم که چیزی به نام حق و حقیقت وجود داشته باشد. قوانین هم به نفع دزدها و جانیان وضع شده، و آزادی بیان هم حق تبهکاران است. کسی که حقیقت را بگوید، کسی باورش نمی‌کند، اما دو شاهد دروغین برای اثبات یک ادعای کذب کفایت می‌کند! پیش‌ از ظهر حق با من است، اما از ساعت دوازده ظهر به بعد، من تنها می‌مانم و حق با آن‌ها می‌شود و من محکوم می‌شوم! یک اشتباه قلمی، یک گزارش غلط می‌تواند منِ بی‌گناه را به زندان بیاندازد و آن وقت است که من بدل می‌شوم به تبهکاری که به شرافت یک انسان با شرف توهین کرده، و مرا به دلیل افترا مجازات می‌کنند. من دیگر به زندگی، انسانیت، جامعه و خودم اعتقادی ندارم و دیگر توان زندگی کردن را در خودم نمی‌بینم و…

زندگینامه یوهان اگوست استریندبرگ

یوهان اگوست استریندبرگ (اوگاست استریندبری) (به سوئدی: Johan August Strindberg) (زادهٔ ۲۲ ژانویه ۱۸۴۹ در استکهلم، سوئد، درگذشتهٔ ۱۴ مه ۱۹۱۲) داستان کوتاه، رمان و نمایشنامه نویس پرکار سوئدی است که در کنار هنریک ایبسن، سورن کیرکگارد و هانس کریستین آندرسن از مهمترین و تأثیرگذارترین نویسندگان اسکاندیناوی به‌شمار می‌آید. استریندبرگ یکی از بنیان‌گذاران تئاتر مدرن شمرده می‌شود و در وطنش به شکسپیر سوئد معروف بود. او استاد مسلم اکسپرسیونیسم در تئاتر است.

سرگذشت یوهان اگوست استریندبرگ

استریندبری در خانواده فقیری در استکهلم به دنیا آمد و در طول زندگی خود به حرفه‌های گوناگونی همچون معلمی، بازیگری، روزنامه نگاری و کتابداری پرداخت.

وی در سال ۱۸۷۵ با دختری نجیب‌زاده که بازیگر هم بود، ازدواج کرد و در دوران زندگی مشترکش کتابی دوجلدی با عنوان متأهل نوشت. این کتاب به‌دلیل بیان مسائلی که در آن روزگار ناشایست به شمار می‌رفت، باعث شد استریندبرگ به کفرگویی متهم شود. او از این اتهام تبرئه شد؛ اما تأثیر سوء آن تا زمان مرگش همواره با او بود و همیشه خود را قربانی و در این امر همسرش را مقصر می‌دانست.

استریندبرگ در سال ۱۸۹۱ به‌دلیل اختلافات شدید از همسرش جدا شد و نتوانست حضانت چهار فرزندش را بگیرد و این امر تأثیر فراوانی بر وی و آثارش گذاشت.

آثار یوهان اگوست استریندبرگ

استریندبری از پیشگامان نوگرایی در ادبیات سوئد بود. مجموعه آثارش در زبان سوئدی به ۵۵ اثر می‌رسد.

از وی کتاب‌ها و نمایشنامه‌های متعددی به فارسی ترجمه و چاپ شده است؛ از جمله پدر، تودهٔ هیزم، پلیکان و سونات اشباح.

رمان های یوهان اگوست استریندبرگ

۱۸۷۹ – اتاق سرخ

مجموعه داستان کوتاه یوهان اگوست استریندبرگ

۱۸۸۱ -ماجراها و تقدیرهای سوئدی

۱۸۸۴ -۱۸۸۶ -متأهل

نمایشنامه های یوهان اگوست استریندبرگ

۱۸۸۳ سفر پیتر خوش‌شانس

۱۸۸۷ پدر

۱۸۸۸ بانو جولیا

۱۸۸۹ طلبکارها

۱۸۹۸–۱۹۰۲ به سوی دمشق

۱۸۹۲ همراه با آتش

۱۸۹۲ تعهد

۱۸۹۹ همه جا جنایت است و جنایت

۱۸۹۹ اریک چهاردهم

۱۹۰۰ عید پاک

۱۹۰۰ رقص مرگ

۱۹۰۱ یک نمایش رؤیایی

۱۹۰۷ پلیکان

۱۹۰۷ طوفان

۱۹۰۷ خانه سوخته

۱۹۰۷ سونات اشباح

۱۹۰۹ – بزرگراه باشکوه

۱۸۸۹ قوی تر

۱۸۸۹ پاریا

۱۸۷۱ یاغی

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي