معرفی نرم افزارهایی برای رفع اشکالات متون انگلیسی

تاريخ : 17 اسفند

معرفی نرم افزارهایی برای رفع اشکالات متون انگلیسی

امروزه در دنیای مجازی و واقعی، انگلیسی اصلی‌ترین زبان ارتباطی به شمار می‌آید و این ارتباط در اکثر مواقع از طریق نوشتار انجام می‌شود. در این بخش به معرفی نرم افزارهایی برای رفع اشکالات متون انگلیسی می پردازیم.

معرفی نرم افزارهایی برای رفع اشکالات متون انگلیسی, پورتال خبری فرهنگی گهر

نرم افزارهای رفع اشکالات متون انگلیسی

چه بخواهید پستی را در شبکه‌های اجتماعی به زبان انگلیسی به اشتراک بگذارید و چه مقاله‌ای را به چاپ برسانید، باید سوادِ نوشتن به این زبان را بدانید. سواد خواندن و درک مطالب در سطح پایه‌ای آن‌چنان سخت نیست، ولی اگر بخواهیم روراست باشیم، نوشتن یک متن صحیح انگلیسی از نظر قواعد نگارشی واقعا دردسر است! در این مطلب قصد داریم ابزارهایی را معرفی کنیم که این فرآیند را کمی آسان‌تر می‌کنند. البته واضح است که این ابزارها جایگزین یادگیری انگلیسی نمی‌شوند، اما کمک بسیار خوبی برای نوشتن صحیح خواهند بود.

Grammarly

با حدود ۱۰ میلیون کاربر، Grammarly را به جرأت می‌توان یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های بررسی متن‌های انگلیسی دانست. این محبوبیت نه فقط به دلیل رایگان بودن، بلکه به دلیل این است که گرمرلی یک سر و گردن از دیگر سرویس‌های مشابه بهتر است!

گرمرلی همان‌طور از نامش پیداست، بر پایه تصحیح ایرادات دستور زبانی ایجاد شده و قدرت آن در تشخیص این اشکالات بسیار بالاست. با استفاده از این ابزار خیالتان از بابت برطرف کردن اشکالات اساسی املایی و دستور زبان راحت خواهد بود.

تنوع راهکارها از دیگر نقاط قوت این سرویس به حساب می‌آید. با ساخت یک حساب کاربری می‌توانید از سرویس گرمرلی در قالب افزونه‌های فایرفاکس و کروم، نرم‌افزارهای ویندوز و مک و حتی به‌صورت آنلاین بهره‌مند شوید. به همه اینها اضافه کنید کیبورد اندروید گرمرلی را تا متوجه شوید این شرکت فکر همه جا را کرده است!

گرمرلی در حالت رایگان تنها ایرادات اساسی دستور‌زبانی و املایی را می‌گیرد، اما نسخه پریمیوم آن متون را از نظر ساختار جملات، بهبود لغات، استایل متن بر اساس زمینه آن و همچنین کپی‌کاری بررسی می‌کند. این سرویس از طریق وبسایت آن (grammarly.com) قابل دسترسی است.

ProWritingAid

سرویس ProWritingAid از دیگر سرویس‌های چک متن انگلیسی است که جذابیت‌های فراوانی دارد. بخصوص برای کسانی مثل تولیدکنندگان محتوا یا نویسندگان که فراتر از ایرادات به کیفیت نوشته خود هم اهمیت می‌دهند.

ProWritingAid علاوه بر گزارش اشکالات دستوری و املایی، با بررسی متن از نظر ساختاری سعی می‌کند مانند یک معلم زبان به بهبود سطح کیفی نوشتار هم کمک کند. مواردی چون تکرار کلمات، لغات کلیشه‌ای، جملات طولانی و ۲۰ مورد دیگر نکاتی هستند که این سرویس در متن آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد! ProWritingAid مانند گرمرلی کپی‌کاری را نیز چک می‌کند.

اما بزرگ‌ترین ایراد این ابزار محدودیت‌های آن در حالت رایگان است. در این نسخه تنها می‌توانید هر بار ۵۰۰ کلمه را چک کنید و مجاز به استفاده از برنامه‌های دسکتاپ یا افزونه‌های ارائه‌ شده نیستید. ابزار آنلاین ProWritingaid در سایت آن یعنی prowritingaid.com وجود دارد.

GingerSoftware

GingerSoftware Grammer Checker یکی دیگر از ابزارهای بسیار خوب چک متون برای ایرادات دستوری و املایی است. این سرویس شاید در حالت پایه مثل ابزارهای مشابه به نظر برسد، اما مزیت آن علاوه بر قدرت تشخیص، مترجمی است که همراه با نرم‌افزار آن ارائه می‌شود و به شما اجازه می‌دهد میان ۴۰ زبان مختلف ترجمه انجام دهید و تعریف کلمات را در دیکشنری همراهش نیز مشاهده کنید.

امکانات نسخه رایگان GingerSoftware که برای کامپیوتر و مرورگرها عرضه شده است، به همین موارد ختم می‌شود، اما اگر حاضر باشید نسخه پریمیوم آن را بخرید، ویژگی‌های جالبی مانند پیشنهاد ساختار بهتر جملات، تحلیل ایرادات و کمک به بهبود آنها و همچنین نسخه موبایل آن برای اندروید و iOS را نیز خواهید داشت. نرم‌افزار GingerSoftware را می‌توانید از سایت آن، gingersoftware.com دانلود کنید. اگر می‌خواهید کارکرد آن را تست کنید، در این آدرس این امکان تعبیه شده است:

gingersoftware.com/grammarcheck

Paper Rater

Paper Rater برخلاف دیگر سرویس‌ها مبنای کارش را براساس بررسی و نمره‌دهی به سطح یک متن گذاشته که البته در ضمن این کار، چک املایی، گرامری و همچنین تقلب (Plagiarism) را هم انجام می‌دهد! در این سرویس که به‌صورت آنلاین در آدرس paperrater.com/free_paper_grader ارائه می‌شود، متن موردنظرتان را آپلود کرده و سطحی که این متن در آن نوشته شده (از کلاس اول تا دکترا) را نیز تنظیم می‌کنید.

همچنین می‌توانید تعیین کنید که نوع این نوشته چیست: داستان، نامه، سخنرانی یا انواع دیگر. حال با کلیک روی دکمه Get Report، گزارشی از نکات و اشکالات متن دریافت می‌کنید که بسته به سطح متن و نوع آن خواهد بود.

در این سرویس اگر بخواهید می‌توانید چک تقلب یا کپی‌کاری را هم روی متن انجام دهید. البته این چک بدان معنا نیست که متن شما کپی است، بلکه اگر ۱۰ میلیارد متنی را که روی سرورهای این سایت وجود دارد در نظر بگیرید، یک متن متفاوت و اصل کمی نایاب خواهد بود!

After the Deadline

AftertheDeadline با نام عجیب و جالبش (پس از سررسید) دست‌پخت شرکت Autamattic است. Automattic را شاید به اسم نشناسید، اما نام محصول دیگر آنها را حتما شنیده‌اید: Wrodpress، بزرگ‌ترین پلتفرم بلاگ در دنیا! سرویس چک متون AftertheDeadline که از آدرس PolishMyWriting.com قابل‌دسترسی است، بسیار ساده و بدون هیچ زرق و برقی طراحی شده است: یک قسمت در وسط صفحه که متن را در آن می‌اندازید و دکمه Check Writing، همین.

اما نگذارید سادگی این سرویس فریبتان بدهد. با استفاده از آن می‌توانید بدون نیاز به ساخت حساب کاربری یا دانلود نرم‌افزار به‌سرعت ایرادات املایی، دستوری و حتی پیشنهادهای ساختاری (Style Suggestion) را در متن‌تان دریافت کنید. همان‌طور که اسم این سرویس می‌رساند، وقتی عجله دارید و سررسید مطلب فرارسیده است، بهترین گزینه می‌تواند ساده‌ترین آن باشد!

فارسی و دیگر زبان‌ها

ابزارهایی که در متن معرفی کردیم، همگی برای بررسی و چک متون به زبان انگلیسی بود، اما زبان‌های دیگر چطور؟ برای زبان فارسی، افزونه «ویراستیار» برای مایکروسافت Word یکی از ابزارهای بسیار خوب برای چک ایرادات املایی و ویرایشی است. این افزونه قابلیت‌های متنوعی مثل اصلاح تکرار کلمه، تبدیل حروف عربی یا حتی تبدیل اعداد را دارد. یکی دو سایت هم برای اصلاح ایرادات ویرایشی متون فارسی وجود دارد که متأسفانه کارکرد آنها با مشکل مواجه است. بنابراین در حال حاضر بهترین گزینه همان ویراستیار است.

در مورد زبان‌هایی مثل فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی، برای هر کدام سایت‌های مخصوصی می‌توانید پیدا کنید، اما اگر بخواهید چک کردن همه آنها را یکجا داشته باشید، می‌توانید سراغ سایت languagetool.org بروید که یکی از قوی‌ترین سایت‌ها در این زمینه است و امکان بررسی نوشتار در بیش از ۲۵ زبان مختلف را دارد. علاوه بر این، سایت onlinecorrection.com هم سرویس ساده و سرراستی است که علاوه بر انگلیسی، بررسی متون را به هشت زبان دیگر از جمله فرانسوی، ایتالیایی و حتی پرتغالی و روسی نیز انجام می‌دهد.

منبع: گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي