فواید و مزایای اهدای خون چیست؟

تاريخ : 3 دی

اهدای خون یکی از اقدامات انسان دوستانه است که بسیاری از افراد آن را به جا می آورند. اما فواید  و مزایای اهدای خون چیست؟ گهر در این بخش در این مورد اهدای خون صحبت می کند.

فواید و مزایای اهدای خون چیست؟

فواید و مزایای اهدای خون چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

در کشورهای توسعه یافته و اکثر کشورهای در حال توسعه، بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند. در کشورهای فقیرتر، افراد معمولاً خون خود را برای انتقال به اعضای خانواده و یا دوستان‌شان اهدا می‌کنند. بنابراین انگیزه‌های مختلفی برای اهدا، شامل انجام عمل خیر، کمک به بهبود خویشاوندان، نیاز مالی و برای استفاده خودِ فرد در آینده (اهدای اتولوگ) وجود دارد. اهدای خون معمولاً بی‌خطر است، اما در برخی از اهداکنندگان ممکن است کبودی زیر جلدی و یا احساس ضعف و بی‌حالی دست بدهد.

اهدا کنندگان برای مواردی که ممکن است باعث به‌خطرانداختن ایمنی خون شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. غربالگری شامل آزمایش برای آلودگی‌هایی مانند اچ‌آی‌وی و هپاتیت است که می‌توانند از طریق خون، منتقل شوند. همچنین انجام پرسش‌هایی در مورد پیشینه پزشکی و معاینه فیزیکی دهندهٔ خون می‌تواند از به‌خطر افتادن سلامتی او جلوگیری کند. فاصله بین دو اهدای خون در کشورهای مختلف متفاوت است، به‌عنوان مثال در آمریکا این زمان ۸ هفته (۵۶ روز) برای اهدای خون کامل است.

روش و مقدار خونی که از دهندگان گرفته می‌شود نیز متفاوت است، اما معمولاً برای خون کامل این مقدار ۵۰۰ سی سی است. بسیاری از اجزای سازنده خون، عمر مفید کوتاهی دارند و نگهداری و عرضه مداوم آنها با مشکلاتی همراه است. امور مربوط به اهدای خون در کشورهای مختلف توسط سازمان‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد، مثلاً در استرالیا توسط «سرویس خون صلیب سرخ» این کشور و در ایران توسط سازمان انتقال خون انجام می‌گیرد. از نظر سازمان بهداشت جهانی وجود ۲ درصد اهدا کننده در جامعه قابل قبول است. این آمار در کشور ایران برابر با ۲/۲ درصد است.

برای ترغیب مردم جهان به اهدای خون و افزایش سطح آگاهی آنان، روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به عنوان روز جهانی اهدا کنندگان خون نام‌گذاری شده‌است. سازمان بهداشت جهانی، جامعه بین‌المللی انتقال خون، اتحادیه بین‌المللی سازمان اهداکنندگان خون و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر چهار ارگان جهانی حامی اهدای خون هستند.

فواید اهدای خون برای فرد اهداکننده

همه می‌دانند که اهدای خون برای نیازمندان به خون، بسیار اهمیت دارد اما پژوهش‌های فزآینده دانشمندان نشان داده است که این سودمندی می‌تواند دوطرفه باشد.

یافته‌ها نشان داده که اهدای خون، خطر حملات قلبی و حتی سرطان را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این امر حتی باعث سوزاندن ۶۵۰ کالری برای هر پاینت خون اهدایی می‌شود. تصور می‌شود که این مزایا از کاهش سطح آهن خون ناشی می‌شود.

آهن بر میزان غلظت و چسبندگی بافت خون تاثیر می‌گذارد و سطوح بالای آهن می‌تواند باعث غلیظ‌تر شدن خون شود. سطوح افزایش یافته آهن همچنین فرآیند اکسایش کلسترول را تسریع می‌کند. این امر می‌تواند بر قوام خون اثر گذاشته و در زمان حرکت در میان رگ‌های خونی اصطکاک افزایشی ایجاد کند.

همانطور که این اصطکاک می‌تواند ساییدگی و پارگی مخاط رگ‌ها را افزایش دهد، همچنین می‌تواند به بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود. از آنجایی‌که اهدای خون برخی از این محتوای آهن را از بین می‌برد، ممکن است در صورت انجام بر یک پایه منسجم از یک مزیت محافظتی با کمک به رقیق کردن خون برخوردار باشد.

بر اساس پژوهشی که در مجله American Medical Association منتشر شده، محققان دریافتند که افراد سنین ۴۳ تا ۶۱ سال که هر شش ماه یکبار خون اهدا می‌کردند از سابقه سکته قلبی و مغزی کمتری برخوردار بودند.

پژوهش انجام شده بر روی ۲۶۸۲ مرد فنلاندی نشان داد که آنها از ۸۸ درصد خطر کمتر ابتلا به حملات قلبی نسبت به افرادی که خون نمی‌دهند، برخوردارند.

همچنین پژوهشی که در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده، آهن را به خطر بیشتر ابتلا به سرطان مرتبط دانسته چراکه تصور می‌شود آسیب رادیکال‌های آزاد را در بدن افزایش می‌دهد.

در کنار این نظریه، یک پژوهش ۵/۴ ساله بر روی ۱۲۰۰ فرد نشان داد افرادی که دو بار در سال خون اهدا می‌کنند از خطر ابتلای کمتر به سرطان برخوردار بودند. اگرچه این مزایا بستگی به اهدای خون بر یک پایه منسجم دارد.

از دیگر عوارض جانبی مفید اهدای خون این است که می‌تواند میزان زیادی کالری بسوزاند. پس از اهدای خون، بدن تمام حجم خون را طی ۴۸ ساعت و تمام سلول‌های قرمز خون را طی چهار تا هشت هفته جایگزین می‌کند.

دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو برآورد کرده که با هر یک پاینت خون اهدایی، ۶۵۰ کالری در بدن در زمان بازسازی سوزانده می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي