مرجع تقلیدی که پدرش تاجر بود / زندگینامه کامل آیت الله مکارم شیرازی

تاريخ : 16 دی

آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید می باشد که قطعا زندگینامه ایشان برای افرادی که مرجعشان آیت ا… مکارم شیرازی است شاید جالب باشد.

مؤلف، شاعر و مجتهد است؛ مواضعش خبرساز است و دیدگاهش در باب امور اجتماعی صریح و کوتاه و بازدارنده. هرآنچه را اشتباه بداند، نفی می‌کند و اگر از نگاهش دردسرساز باشد تحریم. آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، از علما و مراجع تقلید قم، چهره‌ای است که روایتی را از گذشته و امروزش شرح می‌دهیم.

 مرجع تقلیدی که پدرش تاجر بود / زندگینامه کامل آیت الله مکارم شیرازی, پورتال خبری فرهنگی گهر
بهانه: «آنها می‌گویند ما باید انتقام خود را بگیریم ولو اینکه نظام از بین برود»
سبک سخنوری آیت‌الله مکارم‌شیرازی همواره خبرساز بوده است؛ چه در قالب صدور فتوا‌ها یا پاسخ‌گویی به استفتا‌هایی که روانه دفاترش می‌شوند و چه در هنگام سخنرانی‌هایش در کلاس‌های حوزوی یا جلسات تفسیرش. آنچه سبب شد امروز درباره او بنویسیم، سخنان روز گذشته‌اش در دیدار با دادستان کل کشور در واکنش به فایل صوتی منتسب به آیت‌الله منتظری است که گفت: «این درواقع یک حرکت انتقامی از سوی این گروه است. اینها می‌گویند ما باید انتقام خود را بگیریم ولو اینکه نظام از بین برود. اینها واقعا حرکت انتقامی دارند که نباید کوچک شمرده شود بلکه باید آن را بزرگ دید به‌ویژه هماهنگی‌ای که بین اینها و خارج وجود دارد؛ واقعا باید با این قضیه جدی برخورد کرد تا تکرار نشود. این ضربه بر امام، نظام و انقلاب بود؛ اینها می‌خواهند این‌گونه جسورانه آزاد باشند و این کارها را بکنند».شناسنامه:صادره از شیراز
آبان ماهی است و ٩٠ سال پیش  در شیراز به دنیا آمد. پدرش به رسم پدربزرگش از تاجران شناخته‌شده سرای نو شیراز بودند. از پنج سالگی به مدرسه رفت و جهشی درس خواند. ١٤ ساله بود که دیپلمش را گرفت. او به دانشگاه نرفت و عزم طلبگی کرد. خودش درباره علت طلبگی‌اش می‌گوید: «روزی آیت‌الله موحد به دم حجره پدرم آمد و گفت که تو چهار پسر داری بیا و ناصر را وقف امام زمان کن». به‌این‌ترتیب او طلبه شد و در شیراز، قم و نجف به حوزه رفت. ٢٤ ساله بود که به اجتهاد رسید. او ١١ سال در نجف بود و سال ٤٠ پس از بازگشت به قم، به تدریس پرداخت و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی‌اش را نظم و بسط داد. سال ٣٦ بود که به همراه برخی از همفکرانش، ماهنامه مکتب‌الاسلام را زیر نظر آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری و دارالتبلیغ اسلامی راه‌اندازی کردند و همچنین همراه با جمعی از صاحب‌نامان حوزه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در سال١٣٤٠ تأسیس کرد. از زندگی شخصی او اطلاعات زیادی در دست نیست؛ جز اینکه هفت فرزند و حدود ۱۴ نوه دارند. نزدیکان او همواره تأکید می‌کنند که فرزندان آیت‌الله به دور از سیاست‌اند.

کارنامه: روحانی رسانه‌ای انقلاب
می‌گویند کلاس‌های درس خارج فقه ‌او شلوغ است و محبوب طلاب حوزه علمیه. می‌گویند او از کودکی دست به قلم داشت و تألیف و نگارش آثار فقهی از علاقه‌مندی‌هایش است که همچنان مورد توجه است؛ در همین راستا هم در مقدمه زندگی‌نامه‌هایی که به قلم آشنایان و شاگردانش از او منتشر شده، آمده است که از تألیفات و آثار او تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده که برخی از آنها بیش از ۳۰ بار تجدید چاپ شده و برخی به بیش از ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و در کشورهای گوناگون انتشار یافته‌ است. آیت‌الله مکارم‌شیرازی جزء پرکارترین مراجع تقلید در حوزه تألیف و نشر آثار فقهی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی همواره اهل سخن‌راندن در باب مسائل روز سیاسی کشور بوده و هست؛ چه قبل از انقلاب اسلامی که دیدگاه‌هایش را در قالب مقالات انتقادی در روزنامه اطلاعات منتشر می‌کرد و به‌واسطه‌اش تبعید و زندانی شد و چه پس از انقلاب و با ثبات جایگاه فقهی و مرجعیتش در قم. او همواره مسائل سیاسی روز کشور را به دقت دنبال کرده و درباره آنها با جزئیات و حساسیتی که منحصر به اوست، اعلام موضع می‌کند.

مثلا بیست‌وچهارم اردیبهشت ٨٨، هم‌زمان با معرفی سه وزیر زن برای ورود به کابینه دولت دهم بود که او در مخالفت با این اقدام محمود احمدی‌نژاد، گفت: «نظام ارزشی غرب مبتنی با دلار، یورو و پول و پست و مقام است؛ اما آیا نظام اسلامی هم باید دنباله‌رو آنان باشد؟ در نظام ارزشی غرب اگر چند زن وزیر نباشد مشکل دارند؛ اما آیا ما هم باید دنباله‌رو آنان باشیم و آیا انتخاب وزیر زن مشکلی از جامعه زنان حل می‌کند؟».

مواضع او سه سال بعد هم با جنجال‌آفرینی ماجرای آهنگ شاهین نجفی، از خوانندگان خارج از کشور، خبرساز شد؛ بیست‌وپنجم اردیبهشت سال ٩١ بود که او در پاسخ به استفتایی درباره شاهین نجفی، گفته هرگونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم و توهین آشکار به آنها، اگر توسط فرد مسلمانی صورت گیرد، موجب ارتداد است و اگر توسط غیرمسلمانی باشد، داخل در عنوان ساب‌النبی (دشنام به پیغمبر) است.

جدای از مسائل سیاسی، او در امور اجتماعی هم موضع‌گیری‌های خبر‌سازی داشته است؛ مثلا بیست‌ویکم تیر سال ٩١ بود که سخنان او باز هم خبرساز شد؛ آیت‌الله این‌بار در واکنش به گرانی گوشت مرغ که آن روزها در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت، گفت: «عده زیادی درباره قیمت مرغ اصرار می‌کنند؛ درحالی‌که اگر گوشت مرغ نخورند خیلی مسئله مهمی نیست، بیشتر اطبا گفته‌اند که مواد گوشتی غذای مناسبی برای انسان نیست و نباید افراط کرد؛ تنها مقدار کمی لازم می‌باشد… من بدون اینکه در این مسئله تحریم کنم، خودم تصمیم گرفتم گوشت مرغ نخورم، مردم هم می‌توانند با جمع‌وجورکردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهیم باشند؛ البته دولت هم باید برای برطرف‌کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد».

در فهرست مواضع پربازتاب و خبرساز او می‌توان به ‌سخنانش درباره یک پرونده خبرساز اشاره کرد، آبان‌ماه سال جاری بود که آیت‌الله مکارم‌شیرازی بدون نام‌بردن از سعید طوسی گفت: «این‌روزها نیز متأسفانه شایعات درباره افراد زیاد است، سخن ما این است که تا گناه کسی در محکمه ثابت نشود مجاز به انتشار و بیان آن نیستیم و نقل آن گناه است، اگر بر فرض واقعیت هم داشته باشد باید اجازه داد در محاکم ثابت شود و البته اصراری بر انتشار آن نداشته باشیم».

مواضع:
بلوغ زودرس در نوجوانان یکی از مشکلات ناشی از فضای مجازی است و خویشتن‌داری تنها راه مقابله با فضای مجازی نیست؛ مسئولان باید به فکر اصلاح این فضا باشند./ خبرگزاری تسنیم، دی ٩٥.
دختران و پسران را در دانشگاه‌ها به‌تدریج و از پایه از هم جدا کنند. در آلمان این کار را انجام دادند تا به بازده علمی بیشتری دست یابند. /خبرگزاری رسا، تیر ٩١.
ما غیر از ٤٠٠ حوزه علمیه که در ایران شهریه می‌دهیم به ١٢ کشور خارجی هم شهریه پرداخت می‌کنیم./ سایت اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی، دی ٩٥.
اینترنت پرسرعت موبایل خلاف شرع و موازین اخلاقی است./ خبرگزاری مهر، شهریور٩٣.
ماهواره‌ها درس طلاق به افراد می‌دهند و طلاق را چیز مقبول می‌دانند… نباید به خاطر مهریه به زندان رفت./ خبر آنلاین مرداد٩١.
عملکرد بانک‌ها، جریمه دیرکرد برای افراد خلاف موازین اسلامی و آن نوعی ربا است./ خبرگزاری مهر، خرداد٩١.
یاران امام زمان(عج) عمدتا بسیجیان هستند./ سایت اطلاع‌رسانی پارسینه، آبان ٩٣.
چه ضرورتی دارد که زنان به ورزشگاه بروند و چه مشکلی پیش می‌آید اگر نروند؟/ خبرگزاری مهر، خرداد ٩٤.
بعضی از ما نقل کرده‌اند که دریافت یارانه حرام است ولی حقیقت آن است که ‏ما توصیه کرده‌ایم کسانی که بی‌نیاز هستند یارانه را دریافت نکرده و اموال خود را به پول مشکوک ‏آلوده نکنند./ خبرگزاری نسیم، فرودین٩٣.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي