مراقبت از پوست كودك در فصل سرما

تاريخ : 7 دی

هواي سرد و خشك زمستان مي تواند به پوست ظريف و نرم كودكان آسيب برساند. پوست نازك نوزادان در برابر هواي تند زمستاني حساس تر شده و بيشتر در معرض آسيبهاي پوستي قرار مي گيرد. در اين فصل هواي خشك داخل منزل و هواي سرد بيرون، منجر به ايجاد ترك، خشكي، سوزش و سرخي در پوست نوزادان مي شود. بنابراين با آمدن فصل زمستان، شما به كارهايي بيشتر از تعويض پوشك و شيردهي به نوزاد نياز داريد.

مراقبت از پوست كودك در فصل سرما, پورتال خبری فرهنگی گهر
جلوگيري از خشك شدن پوست نوزادان
رطوبت پوست مانع از ايجاد ترك در پوست مي شود. بنابراين از ميزان رطوبت پوست صورت نوزاد اطمينان حاصل كنيد. استفاده از مرطوب كننده براي نوازاد قبل از بيرون رفتن از منزل مهم است. نوزاد را هر روز به حمام نبريد. هميشه از صابون هاي ملايم و مخصوص به نوزاد در حمام استفاده كنيد.
پس از آنكه نوزاد به بازيها و آب پاشيدن هاي لذت بخش خود در وان حمام پايان داد، او را  با يك حوله تميز به آرامي خشك كنيد. سعي نكنيد تا حوله را روي بدن نوزاد بكشيد. اين كار باعث مي شود تا پوست نوزاد دچار سوزش شود. زماني كه پوست او مرطوب هست و هنوز كامل خشك نشده است، لوسيون را روي بدن او ماساژ دهيد تا بهتر جذب بدن شود.

 
جلوگيري از ترك خوردن لبها
مراقبت از لبهاي نوزاد كه همانند غنچه گل رز است را فراموش نكنيد. قبل از آنكه مي خواهيد از منزل بيرون برويد، لبهاي نوزاد را با يك لايه بسيار نازك از وازلين بپوشانيد. اين كار يك ديوار محافظ بين لبها و سرما ايجاد مي كند و احتمال ترك خوردگي و خشك شدن لبها را كاهش مي دهد. براي درمان ترك و خشكي لب نوازاد نيز مي توانيد از لوسيون ها، روغن ها، و كرمهاي ضد حساسيت مخصوص نوزاد نيز استفاده كنيد. چنانچه مي خواهيد از لوسيون نوزاد استفاده كنيد بايد از لايه ي ضخيم تري براي اين كار استفاده كنيد. اگر لبهاي نوزاد دچار بريدگي شده است مقدار كمي از پماد يا نرم كندده هاي لب را در قسمت بريدگي بماليد.

 
مراقبت از پوست بيني نوزاد در سرما
اگر سرما باعث آبريزش از بيني نوزاد شده است، سعي كنيد تا از خشك شدن و ترك خوردن پوست بيني جلوگيري كنيد. مي توانيد از وازلين يا ساير كرمهاي مخصوص نوزاد كه ضد حساسيت هستند استفاده كنيد. قسمت زير بيني را با مقداري از كرم مخصوص نوزاد يا وازلين مرطوب نگه داريد. اين كار را چند بار در طول روز انجام دهيد. اين كار براي برطرف كردن مخاط هاي خشك بيني نيز بسيار مفيد است. زماني كه مي خواهيد بيني نوزاد را تميز كنيد، از دستمالهاي مرطوب استفاده كنيد. نوزاداني كه اگزما دارند احتمال مي رود تا در بيني آنها باكتري وجود داشته باشد. چنانچه متوجه پوسته پوسته شدن اطراف سوراخهاي بيني و دهان و همراه آن آبريزش بيني شديد، با پزشك متخصص تماس بگيريد تا با تجويز آنتي بيوتيكهاي موضعي عفونت را برطرف كند.

 
عرق سوز شدن نوزاد و جلوگيري از آن در زمستان
احتمال دارد تا نوزاد شما در زمستان نيز عرق سوز شود. عرق سوز شدن فقط مخصوص به فصل تابستان نيست. زماني كه غده هاي كوچك عرق بسته مي شود اين اتفاق رخ مي دهد. اگر در زمستان لباس نوزاد بيش از اندازه گرم باشد يا در مكاني قرار گرفته باشد كه گردش هوا در آنجا كم باشد (مانند صندلي ماشين مخصوص نوزاد)، نوزاد عرق سوز مي شود.
براي جلوگيري از عرق سوز شدن نوزاد، لباسها را به شكل چند لايه به او بپوشانيد. به اين شكل هوا از لابه لاي آنها جريان پيدا مي كند. در اينصورت هر زمان كه مشاهده كرديد درجه حرارت بدن او بالا رفته است يك لايه از لباسها را از تن او خارج كنيد و نوزاد را در مكاني قرار دهيد كه از نظر راحتي و تهويه هوا در شرايط خوبي قرار گرفته باشد. زماني كه از بيرون به منزل برگشتيد لباسهاي نوزاد را كم كم از تن او خارج كنيد و اجازه دهيد تا هوا در لباسهاي او جريان پيدا كند.

 
استفاده از كرم ضدآفتاب را فراموش نكنيد
درست است كه در زمستان دماي هوا پايين است اما فراموش نكنيد كه خورشيد هنوز نقش بزرگي در مراقبت از پوست نوزاد در زمستان ايفا مي كند. برف، ۸۵ درصد از اشعه هاي مضر خورشيد را منعكس مي كند. پس اگر در نواحي پوشيده شده از برف زندگي مي كنيد قبل از خارج شدن ازمنزل صورت نوزاد را با كرم ضد آفتاب بپوشانيد. كرمهاي ضد آفتاب با اس پي اف ۱۵ تا ۳۰ براي نوزادان مناسب است.

 
جلوگيري از سرمازدگي بدن
در طول زمستان، قسمتهايي از پوست به ويژه سر انگشتان دست و پا، گوش، بيني و گونه، كه در معرض هواي سرد قرار مي گيرند دچار افت شديد دما مي شود و در اين زمان رنگ آن قسمت از ناحيه بدن، زرد يا سفيد به نظر مي رسد. البته اگر سرمازدگي از نوع شديد باشد، منجر به تخريب بافتهاي آن قسمت از پوست مي شود.
بنابراين مراقب پوشش انگشتان دست و پاي نوزاد باشيد. از جوراب و كفش گرم، دستكش و كلاه براي كودكان غافل نشويد. اگر نوزاد شما آنقدر كوچك است كه براي حمل او از كالسكه يا صندلي ماشين مخصوص نوزاد استفاده مي كنيد، از پتوهاي گرم يا پوشش كالسكه يا صندلي ماشين مخصوص نوزاد استفاده كنيد.

 

منبع: نی نی سایت

گردآوری: گروه سلامت گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي