مدرک معادل تحصیلی بین المللی چیست ؟

بسیاری از افراد قصد دارند در کشورهای دیگر به ادامه تحصیل بپردازند. این اقدام نیازمند دانستن نکاتی در مورد مدرک تحصیلی بین المللی می باشد. برای آشنایی با مدرک معادل تحصیلی بین المللی این بخش گهر را بخوانید. در ادامه در مورد و تحصیل بین المللی و معادلسازی مدرک تحصیلی بین المللی می خوانید.

مدرک معادل تحصیلی بین المللی چیست ؟

مدرک معادل تحصیلی بین المللی چیست ؟

مدرک معادل تحصیلی بین المللی

نظام آموزش عالی فرانسه، مانند اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، پر پایه LMD (لیسانس، مستر، دکترا) استوار است. این نظام آموزشی در راستای کمک به جابجایی دانشجویان در محدوده ی اتحادیه اروپا و همینطور در سایر مناطق جهان پایه ریزی شده است.

مبنای مدرک تحصیلی ای که بر اساس این نظام مشترک،  LMD (لیسانس، مستر، دکترا)، تنظیم می شود، تعداد ترم های تحصیلی و واحدهای درسی قابل انتقال (ECTS) گذرانده شده از زمان شروع تحصیلات عالی است.

لیسانس: پس از گذراندن موفقیت آمیز 6 نیمسال تحصیلی و 180 واحد درسی (در مدت 3 سال) اعطا می شود

مستر: پس از گذراندن موفقیت آمیز 4 نیمسال تحصیلی و 120 واحد درسی (2 سال پس از کسب لیسانس، در مجموع 5 سال و 300 واحد درسی) اعطا می شود

دکترا: معمولا پس از 16 نیمسال (یعنی پس از 8 سال تحصیل) کسب می شود

ECTS : نظام اروپایی انتقال واحدهای درسی

ارزیابی بین المللی مدرک های تحصیلی و دوره های آموزشی، درمحدوده اتحادیه اروپا،  بر اساس نظام واحدهای مشترک که اصطلاحا ECTS (نظام اروپایی انتقال واحدهای درسی) نامیده می شود، صورت می گیرد. واحدهای گذرانده شده،  قابلیت ذخیره شدن یا انتقال دارند،  مثلا برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در چندین موسسه عالی آموزشی اروپایی را دارند .

در فرانسه دولت بر مدرک های ملی دوره های آموزش عالی نظارت دارد:

مدرک های ملی که از سوی دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی دولتی  (مدرسه های ملی هنر، مدرسه های ملی معماری …) صادر می شوند موظف به رعایت کلیه ضوابط  کیفی حاکم بر این موسسات آموزشی می باشند و صرف نظر از موسسات آموزشی صادر کننده، دارای ارزش یکسان هستند

مدرک مهندسی یک مدرک ملی است و مدرسه هایی که آن را صادر می کنند مورد تایید کمیسیون عناوین مهندسی (CTI) قرار گرفته اند.

مدرسه های بازرگانی و مدیریتی مورد تایید دولت که مدرک هایشان مورد قبول وزارت آموزش ملی است نیزدارای تایید کیفی مشابه می باشند. برخی از این مدرسه ها حتی اعتباری سطح بین المللی دارند ( مثل Equis, AACSB)

مدرسه های هنر و مدرسه های تخصصی نیزباید از نظر کیفی مورد تایید قرار گیرند

مدرک معادل تحصیلـــی بین المللی

در فرانسه معادل یابی خود به خود بین مدرک های خارجی و مدرک های فرانسوی  وجود ندارد

هر موسسه آموزش عالی با توجه به سابقه تحصیلی و رشته مورد تقاضا،  معیارهای خود را در مورد پذیرش دانشجو اعمال می کند. این امر موجب  تداوم  پیشرفت های یکنواخت و تضمین کیفیت سطح آموزش می شود

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه