مجریانی که از تلویزیون حذف شدند

«قربانی شدن کیفیت برنامه‌های تلویزیونی و سیاست کمیت گرای صدا و سیما، تک صدایی و یک جانبه گرایی این رسانه و عدم توجه به انعکاس واقعی خواسته‌های مردم و…» این جمله را می‌توانید با انتقادهای تندتری ادامه بدهید تا کمی به متن انصراف محمود شهریاری از اجرای «جشن رمضان» نزدیک شوید!

شهریاری آخرین نمونه از لیست مجری‌هایی است که دومینوی حذف اجباری و اختیاری آن‌ها از تلویزیون از چند سال پیش شروع شده و هنوز ادامه دارد. اینجا مروری کرده‌ایم بر مجری‌هایی که با اتفاقات و دلایل عجیب و غریب و حواشی قید اجرا را در تلویزیون زده‌اند.

آن‌ها را یا دیگر به تلویزیون راه نداده‌اند یا اگر هم رفته‌اند، یک حضور کوتاه مدت و در برنامه‌های خاص بوده مثل ویژه برنامه‌های نوروزی، وقتی که کلا همه فتیله‌ها در صدا و سیما را کمی پایین‌تر می‌کشند…

محمدرضا شهیدی فرد

سن: ۴۲
سال حذف: ۹۰

شهیدی فرد در سال ۱۳۶۸ پس از قبولی در دانشکده سینما و تئا‌تر دانشگاه هنر به تهران آمد و در گروه‌های ادب و هنر و اجتماعی رادیو همکاری کرد. فعالیتش در تلویزیون را در سال ۱۳۷۰ و با برنامه «تا هشت و نیم» شروع کرد. «مردم ایران سلام» از دیگر برنامه‌های تلویزیون بود که تهیه کنندگی، کارگردانی و اجرای زنده آن هم برعهده خودش بود. این برنامه که از سال ۱۳۸۵ به مدت ۲۰ ماه پخش شد، حسابی گل کرد.

برنامه بعدی او در تلویزیون که پخش آن در تابستان ۱۳۹۰ از شبکه یک شروع شد با نام «پارک ملت» بود که تهیه کنندگی و اجرای زنده آن را هم باز خودش برعهده داشت. برنامه شهیدی فرد هم در روزهای انتخابات مجلس و بعد از دعوت چند چهره سیاسی مثل عماد افروغ و بازتاب اظهارات آن‌ها تعطیل شد. هر چند وقت یک بار خبرهایی درباره شروع این برنامه منتشر می‌شود اما خبری از خود شهیدی فر نیست.

فرزاد حسنی

سن: ۳۵
سال حذف: ۸۶

پخش یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی میان مجری برنامه «کوله پشتی» با احمدرضا رادان، رئیس وقت پلیس تهران درباره طرح ارتقای امنیت اجتماعی نیروی انتظامی واکنش‌های گسترده‌ای داشت.

این برنامه واکنش هر دو گروه طرفداران طرح ارتقای امنیت اجتماعی و مخالفان این طرح را در پی داشت. در آخرین واکنش‌ها، مدیر اجتماعی شبکه سوم سیما، فضل الله شریعت پناهی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های داخلی گفته است: «از سوی مسئولان صدا و سیما به فرزاد حسنی تذکر داده شد و خودش هم فهمید که پا روی خط قرمزهایی گذاشته است.»

سر و کله فرزاد حسنی بعد از آن ماجرا فقط در شب سال تحویل پیدا شد. او این روز‌ها بیشتر در دنیای بازیگری پرسه می‌زند و البته هنوز در رادیو اجرا دارد.

احسان علیخانی

سن: ۳۳
سال حذف: ۹۱

برنامه پرمخاطب «ماه عسل» که از چند سال پیش پای ثابت برنامه‌های ماه مبارک رمضان شبکه سوم شد، در سال ۹۰ علیخانی اجرا و همزمان تهیه کنندگی برنامه را برعهده گرفت و ماه عسلی روانه آنتن کرد که پختگی او در طراحی برنامه و اجرا، آن را جزو موفق‌ترین آثار رمضانی تلویزیون در سال گذشته قرار داد اما برنامه او در نوروز امسال که با پوشش‌های کمتر دیده شده مهمانان زن همراه بود از یک طرف و بخشنامه اخیر سینما مبنی بر جدایی مجری زن و مرد در برنامه‌ها و الزام گفت‌و‌گوی مهمانان و مجریان هم جنس با هم عملا وجود برنامه‌ای چون «ماه عسل» را نقض می‌کند. علیخانی این روز‌ها مشغول تهیه کنندگی است و دیگر در رادیو جوان هم برنامه‌ای ندارد.

داریوش فرضیایی

سن: ۳۶
سال حذف: ۹۰

سال ۷۸ با مجموعه «تورنگ و پورنگ» بین بچه‌ها چهره شد و پس از آن با اجرای برنامه کودک و نوجوان و با نام «عمو پورنگ» بین مخاطبان کودک و بزرگسال محبوب شد. از دیگر کارهای فرضیایی می‌توان به «شبکه بی‌طرف»، «یکی و تکی»، «باز باران با طراوت» و… اشاره کرد.

پیوستن «امیرمحمد» به او حسابی او را معروف کرد و مدت‌ها برنامه‌اش انتخاب اول کودکان و نوجوانان بود. حالا او دیگر در شبکه یک برنامه‌ای اجرا نمی‌کند. خودش گفته بود نمی‌خواهد تکراری شود اما درباره عمو پورنگ هم شایعاتی منتشر شد. هر چه بود حالا مجموعه تصویری کار‌هایش را می‌توان در بقالی‌ها پیدا کرد.

محمود شهریاری

سن: ۵۴
سال حذف: ۹۱

نزدیک به یک هفته پس از انتشار واکنش مدیر شبکه تهران به سوال نامتعارف محمود شهریاری در یک برنامه زنده و «غیرقابل دفاع» خواندن آن، این مجری از انصراف از اجرای «جشن رمضان» در ماه مبارک رمضان امسال خبر داد.

شهریاری در این یادداشت دلایل انصراف خود را «قربانی شدن کیفیت برنامه‌های تلویزیونی و سیاست کمیت گرای صدا و سیما، تک صدایی و یک جانبه گرایی این رسانه و عدم توجه به انعکاس واقعی خواسته‌های مردم و همینطور نبود صداقت برنامه‌ها با مخاطبان و سردرگمی اصول نظارت و خطوط قرمز و ضعف برنامه‌ها اعلام کرده است.

شهریاری که در سال‌های دور حاشیه‌هایی هم داشت انگار در همه این سال‌ها از سوی مسئولان صدا و سیما حمایت شده اما این بار ورق برگشته و با این اظهارات تند و تیز، دیدن محمود شهریاری در سیما چیزی شبیه دیدن پشت گوش بدون استفاده از آینه است!

محمد صالح علا

سن: ۶۰
سال حذف: ۸۹

«دو قدم مانده به صبح» برنامه‌ای شبانه بود که از شبکه چهار پخش می‌شد. محمد صالح اعلا مجری و مشاور کارگردان این برنامه بود که هر شب به جز پنجشنبه و جمعه شب‌ها پخش می‌شد.

در این برنامه شخصیت‌های فرهنگی و هنری و علمی مثل «فریدون جیرانی، رشید کاکاوند و عیسی جلالی» در رشته‌ای تخصصی مجری- کار‌شناس بودند. از ۱۷ آبان ۱۳۸۹ دیگر بنرامه‌ای با نام «دو قدم مانده به صبح» وجود نداشت و «دور میز شب» روی آنتن می‌رفت. همزمان با پخش این برنامه‌ها، روزنامه کیهان علیه او مطالبی به اصطلاح افشاگرایانه نوشت و بعد از آن کسی سر و کله صالح علاء را در تلویزیون ندید.

رضا رشیدپور

سن: ۳۷
سال حذف: ۸۹

«مثلث شیشه‌ای»، «شب شیشه‌ای»، «عبور شیشه‌ای» و «مثلث» از موفق‌ترین برنامه‌هایی بودند که او در شبکه تهران اجرا کرد. آخرین برنامه او در اولین قسمت‌هایی که روی آنتن رفت توقیف شد و سر و کله رشید‌پور هم بعد از آن دیگر در تلویزیون پیدا نشد.

رشیدپور که قبلش در چند فیلم سینمایی مثل بی‌پولی و سوپراستار بازی کرده بود، بیشتر در سینما ظاهر شد و در فیلم‌های شیش و بش و در امتداد شهر بازی کرد. با راه افتادن شبکه ماهواره‌ای ایرانیان که اولین شبکه مجاز ماهواره‌ای ایران لقب گرفته بود، اصلیترین مجری‌اش شد اما یکی دو ماه پیش فعالیت‌های این شبکه هم تمام شد و رشیدپور فعلا جایی آفتابی نشده.

 

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر گهر


منبع : يكشنبه

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه